/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Bedste måde at fritlægge fotos på?
Fra : cristian2
Vist : 307 gange
50 point
Dato : 03-10-17 19:08

Jeg er i gang med at fotografere smykker til en webshop og skal nå frem til én bestemt gråtone som baggrundsfarve for alle produkterne. Jeg skal således finde den nemmeste måde at fritlægge smykkerne på. Jeg er blevet belært om lys og fototelt osv, hvor det blandet andet fremhæves: Jo mere lys, desto større forudsætning for at ende op med gode billeder. Samtidig, siger andre, at jeg vil få lettest ved at fritlægge billederne, hvis jeg fotograferer på en tydelig farvet baggrund, fx grøn (da det er lettere at slette en baggrund, som tydeligvis adskiller sig fra produktet - hvid er ikke fikst da der netop indgår hvide perler i en del af smykkerne).

1. Spørgsmålet er, om en farvet baggrund ikke ødelægger den lyseffekt som en hvid baggrund netop tilfører?

2. Er der nogen der har erfaring med det?

Jeg arbejder med Gimp som er en slags PhotoShop freeware.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 03-10-17 20:51

ja, en ensfarvet kontrastfarve er nemmest at fjerne

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-10-17 22:00

Bruger du PS lignende programmer? kan du fritlægge billedet/ objektet med det der kaldes Magic ? Wand, hvilket tager ½ sekund og lægge det i nyt Layer hvor du kan gøre hvad der passer dig.
Har aldrig brugt Gimp, da der findes bedre:
https://www.google.dk/search?q=magic+wand+photoshop&oq=Magic+%3F+Wand+photo&gs_l=psy-ab.1.0.0l5j0i22i30k1l5.5490.8538.0.10672.6.6.0.0.0.0.127.692.0j6.6.0....0...1.1.64.psy-ab..0.6.690....0.KB4e6kywjFU

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 03-10-17 23:26

DET BLIVER ALDRIG SÅ GODT AT FRITLÆGGE ET BILLED, SOM DET ER AT TAGE BILLEDET
PÅ DEN FARVE BAGGRUND DER ØNSKES.

VED FRITLÆGNING AF SMÅ TING FORSVINDER DER ALTID NOGLE SMÅ DETALJER.

SÅ LAV DINE BILLEDER SÅ FÆRDIG SOM DU KAN NÅR DU TAGER BILLEDER, TAG RIGELIGT MED BILLEDER, RET DEM LIDT TIL I ET REDIGERINGSPROGRAM.

GOD IDE AT BRUGE ET FOTOTELT TIL SÅ SMÅ TING, (KØB DET IKKE FOR LILLE) DU BLIVER FORBAVSET OVER SÅ GODT DET BLIVER.

GOD ARBEJDSLYST MED DET
MVH AG112

Accepteret svar
Fra : dogvillestar

Modtaget 50 point
Dato : 05-10-17 05:03

Jeg ville selv vælge at fotografere mine emner på den gråtonede baggrund der er valgt, i et fototelt/kasse, med en lysopsætning der ikke giver skygger.
Eller holder skyggerne i det område hvor de virker naturlige.
Det kræver lidt eksperimentering med fotokasse og lyssætning, men når den først 'er der', så er det bare at skyde løs, og så lige optimere billederne i et program bagefter.
Det sparer en del tid på fritlægning, hvor der tit går noget tabt.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 12-10-17 23:09

Tak for svaret dogvillestar.

Kommentar
Fra : dogvillestar