/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Bekendtgørelse af lov om almene boliger
Fra : lukas2502
Vist : 338 gange
174 point
Dato : 29-09-17 14:21

Bekendtgørelse af lov om almene boliger m.v.
Hvem ved hvornår nedenstående lov § trådte i kraft første gang?
Kapitel 5
Vedligeholdelse og istandsættelse samt beboerindskud

§ 68. I boligorganisationens afdelinger skal der foretages passende henlæggelser til fornyelse af tekniske installationer, til hovedistandsættelse samt til afholdelse af sådanne istandsættelses- og vedligeholdelsesudgifter, der påhviler boligorganisationens afdelinger efter reglerne i kapitel 6 i lov om leje af almene boliger. Midler fra sådanne henlæggelser kan i almindelighed ikke anvendes til andre formål.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-09-17 01:17

en lovbekendtgørelse er i sig selv ikke loven.
det er bare en service til folk, hvor man samler de for tiden gældende bestemmelser sammen.
det gør man ,når der har været så mange ændringer at det er svært at holde rede på hvad der gælder.
Hvis du vil vide præcis hvornår en vis bestemmelse gælder fra, skal du søge i selve loven,og alle ændringerne.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 30-09-17 09:21

Citat
Hvis du vil vide præcis hvornår en vis bestemmelse gælder fra, skal du søge i selve loven,og alle ændringerne.

Det var nu ikke et Jurastudium jeg søgte efter, men nærmere om nogen med større kendskab kunne hjælpe.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-09-17 10:19

Jeg ved ikke hvornår denne § trådte i kraft, men den handler tilsyneladende om det vi kalder "langtidsbudget".

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-09-17 11:13

Du kan læse om det her: https://danskelove.dk/almenboligloven

Da der er flere ændringer og vedtagelser af loven, kan der ikke fastsættes en enkelt dato for lovens vedtagelse. I min tid som formand (i et alemnt boligselskab/socialt byggeri) fra 1969 til 1984 var den i ktraft.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 30-09-17 19:46

Det drejer sig om som ovenfor § 68. For få år siden flyttede ind i en sådan bolig, det viser sig nu at den udvendige vedligeholdelse har været mangelfuld, og at den nødvendige vedligeholdelse, foreløbig vil koste en huslejeforhøjelse på mere en 20%. Da jeg efterlyste en forklaring på, hvorfor der med tiden ikke er lagt midler til side, (byggeriet er mere end 25 år gammelt) var at tidligere lejre ikke ville gå med til huslejeforhøjelser.

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 87 point
Dato : 01-10-17 00:09

Citat
Da jeg efterlyste en forklaring på, hvorfor der med tiden ikke er lagt midler til side, (byggeriet er mere end 25 år gammelt) var at tidligere lejre ikke ville gå med til huslejeforhøjelser. [Meget forvirret]

Tillykke.
Så er du, som jeg, "heldig" at bo i en afdeling hvor beboerdemokratiet har sejret af helvede til.

Jeg har boet her i 5 år, og en helhedsplan har været på vej i ca. 10 år.
"Min" afdeling er fra ca. 1960, og var den første afd. i et lokalt almennyttigt boligselskab, som for ca. 10 år siden fusionerede med et af de store.
Jeg kan ikke huske hvornår man begyndte at bruge langtidsbudgetter, hvor man f.eks. sparer op til nyt tag, vinduer m.m., fordi nogen blev obs på, at det ikke var rimeligt, at det var de kommende beboere, som skulle betale "gildet", men jeg kan huske, at det ikke har været sådan altid.

Her er der ingen form for udsugning i boligerne, bortset fra forholdsvis få, hvor tidligere beboere selv har lavet det, og de fleste af disse er vist mere eller mindre slidt op.

Tidligere afdelingsbestyrelsesformænd har hovedsageligt haft fokus på, at holde huslejen nede, med det resultat, at der har været nogle skimmelsvamp-sager, og både el-, kloak- og varmesystem er slidt ned.

Her er det især det indvendige i boligerne der er slidt ned. Helhedsplanen er vedtaget af beboerne, og forventes at blive sat i gang i foråret 2018.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 05-11-17 15:32

Der er desværre gået nogen tid.
Vores tage er stadig i en ret dårlig forfatning, så dårlig, at der ved bestemte vejrforhold trænger vand igennem i fire ud af otte boliger, og vi har haft mindre stormskader (det er rækkehuse.) En ting der er svært at forstå er, jeg har nu ved to beboermøder pr. mail spurgt, hvor man skal henvende sig ved evt. stormskader, uden for kontortid. Svaret kom ved første møde fra formanden, som sagde at det var min opgave, hvilket som jeg ikke kunne forstå. Så ved næste beboermøde gentog jeg spørgsmålet, igen pr. mail. denne gang kom svaret fra mødelederen for boligselskabet, som sagde at uanset hvad der skete af skader, uden for kontortid, om det var el, vand eller tage, var det min opgave at finde den pågældende håndværker. Hvis der var tagskader der krævede afdækning, skulle jeg ringe til Falck, og regningen skulle så sendes til boligselskabet. I referatet møderne stod der intet om mit spørgsmål, kun at der var stillet spørgsmål fra en beboer, som blev besvaret.

Godkendelse af svar
Fra : lukas2502

Dato : 16-11-17 14:01

Tak for svaret Troldepige.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-11-17 15:41

Velbekomme.