/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Er linsen ok til makrofotos af smykker?
Fra : cristian2
Vist : 380 gange
40 point
Dato : 20-09-17 17:06

Mit kamera: Canon EOS 1000D

Jeg skal tage billeder af smykker til webshop. Billederne skal kunne forstørres, så man kan se fine detaljer. Jeg har fået at vide, at jeg er godt hjulpet med: "Tamaron 60 mm" eller "EF 100 mm".

Nu har jeg fundet et brugt tilbud på Ebay: CANON FD FIT VIVITAR 75-205 MM 1:3.8 MACRO ZOOM LENS.

1. Svarer denne linse kvaliteten på de ovenfor anførte?
2. Er det et problem, at denne vist nok også har zoom (er der noget med at det "koster" på kvaliteten)?

3. I beskrivelsen er anført en fejl. Har den nogen indvirkning på kvaliteten af billederne (som det er anført her) eller har det reelt ingen indflydelse på kvaliteten af det fotograferede motiv?:

"Vivitar canon-fit zoom lens in very good condition. Has one tiny dust mark in the lens, but happily no fungal spots, so an internal clean would possibly be a good idea, however this is still a very useable lens".

4. Hvad er i øvrigt forskellen på om det er en USM-linse eller ikke. Det ser ud som om USM er en billigere udgave, eller har jeg misforstået?

5. Er der andre ting, jeg skal være opmærksom på mht. køb af makrolinse?

Ebay-annoncen:
http://www.ebay.com/itm/CANON-FD-FIT-VIVITAR-75-205-MM-1-3-8-MACRO-ZOOM-LENS-CASE-FAIR-COND-USED-/361995922004?hash=item5448a36a54:g:UFkAAOSwT-FZCCwP&autorefresh=true

Mange tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 20-09-17 17:58

Hvis du skal have stor opløsning på dine billeder. er jeg mere bange for at begrænsningerne mere vil skyldes dit kamera, der kun kan tage billeder i 10,1 MP.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 20-09-17 19:17

Nu er jeg ikke canon mand (men Nikon) så jeg kender ikke de omtalte linser. Jeg har dog en Tamron 90 mm, som jeg syntes er god.
Det du skal kigge nærmere på er "Focus Stacking", når du skal tage billeder af små ting, som feks. smykker. Så kan du komme helt tæt på, og alle detaljer vil stå knivskarpe.
Focus stacking går kort fortalt ud på at tage en hel masse billeder (10-100 stk.) af den samme ting, men hvor der kun er en afstand der står skarpt. Når man så har taget billederne, lader man et program "smelte" alle billederne sammen, og kun det der står skarpt er med på det endelige billede.
Programmet "CombineZP" er gratis, og virker ganske udmærket.
Du kan finde mange instruktioner på youtube, både vedr. optageteknik, og brugen af CombineZP.

OBS: CombineZP er helt vild med meget RAM Mindst 8, helst 16 Gb.

God fornøjelse.

MVH

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-09-17 21:02

Citat
der kun kan tage billeder i 10,1 MP.

Jeg har et gammelt Digi kamera på 3,4MP og det kan tage gode Macro som virkelig kan vise detaljer, nu har jeg et Finepix 14MP som også er udmærket, men vil gerne have meget lys til/ på genstanden der skal tages billeder af ellers går det ud over fokus, og på begge kamera er det virkelig SMÅ detaljer der vises.
Om et kamera er på 10MP er ikke ensbetydende med at der kommer et billede ud på samme.

Det med ´stakking´ er en fed oplevelse, men desværre kan det koste penge i software, hvis ikke kameraet står for den del

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-09-17 21:15

Har endda et Webkamera til 30.- fra Ebay der kan lave de bedste macro billeder jeg længe har set.
Havde lagt billeder af samme i et andet spørgsmål her inde for `` lang tid siden, jeg brugte det til at tage billeder af frimærker, hvor der også skal vises de små ting.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-09-17 23:37

Som andre skriver er det rn kombination med objektiv. Linser er noget man spiser ....og opløsningen. Det kommer jo an på, hvilket format billederne skal forstørres i. I en Webshop er der vist også begrænsning på billedstørrelserne.
Ingelein, som tager flotte macro billeder med mit Canon G 7 Powershot som kan gå meget tættere på end det dyrere Powershot Mark Gx 1.
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-09-17 16:54

30.- kroner løsning, nu fejler lyset så på kameraet ellers havde det været bedre:

http://peecee.dk/upload/view/469488

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 21-09-17 22:43

Citat
Det du skal kigge nærmere på er "Focus Stacking"
. Ved nogen, om det er muligt at købe mere ram til mit kamera, så det kommer op på de 8/16 ram?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 21-09-17 22:51

Hm........ "ram" til et kamera sidder i kortet, hvor billederne lagres. Hvad vil du bruge ram til? Skulle du ikke tage på et fotokursus først?..... eller holder du fis med os?
Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 21-09-17 23:02

Der tales om RAM i PC IKKE kamera.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-09-17 01:43

Uhauha en masse kloge hoveder.
Stacking, megamangemonstermegapixels og jeg skal komme efter dig.

Glem det, det har ikke en skid at sige.

Men vigtigere endnu:

Det objektiv du nævner er ikke et makro-objektiv.

og jeg tror slet ikke det passer på dit kamera da det ikke er et EF eller EFS objektiv (har at gøre med fatning og ligeledes om autofokus vil virke.
Og lad nu være med at købe et eller andet tvivlsomt, brugt objektiv der skal så lidt til for at det ikke dur. Bare et stød det har fået kan være nok, eller der kan være fugt og svamp og støv inden i

Jeg vil forsøge at forklare det på forståeligt dansk:

For det første vil f.eks en ring eller andet i den størrelsesorden ikke være andet end en bette plet midt i billedfladen med et 75-300 mm objektiv. Fordi du skal være temmelig langt væk fra motivet for at kunne stille skarpt og fokusere (det kaldesnærgrænsen og nu ved jeg ikke lige hvor meget det er for det objektiv, men til sammenligning har jeg et 100-400 mm hvor jeg skal være tæt ved to meter væk for at kunne stille skarpt på et motiv).

Dernæst skal du sørge for at få et rigtigt makro-objektiv hvilket vil sige, at i stedet for tallene 1:3.8 i stedet skal være 1:1. .

Og ligeledes er nærgrænsen meget kort på makroobjektiver, så man kan gå helt tæt på små motiver.

Et makroobjektiv får du i prisklassen fra omkring 3500 hvis du vælger et mærke der passer til Canon, som f.eks Tamron eller Sigma. Canon objektiver er noget dyrere.

Hvis du ikke vil investere så meget, så køb i stedet et kompaktkamera. F.eks et Canon Powershot eller billigere, de fleste af dem har en udmærket makrofunktion med en nærgrænse på 0 cm

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-09-17 08:08

Ja, netop. Mit CANON POWERSHOT G7 tager fine macrobilleder ned til 2 cm (angivet i vejledningen). Mit andet nyere, dyrere CANON POWERSHOT GXI kan ikke gå så tæt på, men tager skarpe billeder fra større afstand. Med hensyn til lys, burde du bygge dig en lyskasse, så smykkerne bliver belyst jævnt. En lyskasse kan man selv bygge .... google !
Ingelein

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-09-17 11:20

Ja det er rigtigt, det er vigtigt, at sådanne billeder tages i rette belysning. Smykker skal belyses så der ikke er genskin i materialet, at der ikke kommer slagskygger fra blitz eller anden lyskilde o.s.v.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 22-09-17 13:38

Tak for de mange svar! Jeg læser dem minutiøst. Og det er ikke helt ved siden af, Ingelein, jeg ER en degn udi avanceret fotografering. Men nu hvor der er et formål, har jeg sat mig for at gå all in
Jeg har just skudt testfotos af bla. halskæder udenfor i dagslys (Canon EOS 1000D, zoom lens EF-S 18-55mm 1:3,5-5,6 IS). Stiller jeg på "P" eller "blomster-ikon" (makro) bliver det tilstrækkelig skarpt til web - men kun punktvist ...

1. Kan jeg løse det (dvs. opnå skarphed overalt på hvert specifikke item) ved at bruge focus stacking - og behøver dermed ikke at investere i nyt udstyr (min pc har 8 ram)?
2. Eller er jeg nødt til at investere i et kompaktkamera?
3. I givet fald, (prisklassen svinger fra få hundrede til mange tusinde) hvad skal jeg se efter: altså hvilke kompakt-cam-data kan jeg "nøjes med", så jeg er dækket ind mht. over-all skarpe smykke-fotos?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-09-17 14:52

Lad være med at blande RAM fra din pc ind i det her. Det har intet med selve kamerafunktionen at gøre!
Ingelein
Ps. Lån et par gode bøger om fotografering på biblioteket. Du er nødt til at lære om virkningen af lys og skygge, samt de egnede baggrundsfarven til hvert enkelt smykke osv. Eller fritlægning af selve smykket? I øjeblikket kan du slet ikke nå optimale lysforhold udenfor.
Byg så den lyskasse!
Jeg har arbejdet sammen med Danmarks dygtigste fotografer og har haft mulighed for at lure lidt af kunsten, men vi almindelige har slet ikke råd til det ultimative udstyr. Når DU skal fotografere, går jeg ud fra at det er et low-budget projekt der skal sættes i søen..... og at du vist kommer på overarbejde.
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-09-17 22:02

Angående Macro, så er der ikke meget der skiller et godt billede fra dårligt, og der er ´fotostacking´ suverænt.
Mener at huske at jeg på mit 40 år gamle´antikke´ analoge Pentax havde Macro på den ene del af linsen? sammen med blænde og lukketid (Objektivet) og ellers meget tæt på med den anden del ? mener det var Zoom der kunne gå meget tæt på?? 20-50cm og stadig få masser af detaljer med på billedet, men stadig skulle der lys på ellers blev det bare en flad hestepære, som ikke kunne bruges til genbrug.

Og den slags mangler jeg på Digitale kamera - lynhurtig skift mellem det ene og andet.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-09-17 07:33

Hej mig- selv
Et kompakt digitalt kamera kan nøjagtig det samme. Det er som med så meget andet, at resultatet er afhængig af "maskinistens" evner og om man har sat sig ind i begreber som FOKUS, BLÆNDE, LUKKERTID, ISO og alle de andre ting, som et digitalt kamera kan. Du kan selvfølgelig ikke forvente det samme af et lille digitalt lommekamera. Jeg er også ejer af et stort OLYMPUS SLR kamera, med mange objektiver inclusive macro, men det er sjældent i brug, fordi det er tungt, og til opgaver som at fotografere smykker, selvfølgelig skal monteres på et stativ.
Der er jo en grund til at profi fotografer er dyre!
Ingelein

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 40 point
Dato : 23-09-17 07:47

Et eksempel på macro optagelse med mit CANON POWERSHOT G7, købt i 2012 for knap 3.000 kr.
Billedet er taget i en betydelig bedre kvaltet, omkring 4000x3000 pixel (opløsning), men skal til brug på nettet i bloggen reduceres helt ned til 680x400.
http://strikinge-selfmade.blogspot.dk/2010/06/kg-nadel-khkr-nadeln-richten.html
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 03-10-17 18:47

Tak for svaret ingelein.