/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fyrretræ brænde
Fra : PS.BMW
Vist : 291 gange
100 point
Dato : 19-09-17 09:08

Nyfældet og flækket, hvorlænge bør det ligge i regnvejr før syren er vasket ud og det skal lægges til tørre?
Mvh

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 19-09-17 09:38

Ahvaffer en syre? Læg du strøer ud, stabl op, så der kan komme luft til. Hvis det ikke er blevet svampeangrebet af at ligge og "vaske ud", skulle det blive ovnklart i løbet af 7 - 8 måneder.
Det troede jeg heller ikke, men ham nordmanden, der har skrevet "VED", har efter egen påstand undersøgt sagen, og det har flere offentlige forskningsinstitutioner også. Stablet, så der gennemtræk vil træet være klar på under et år. Ideelt fældet, stykket og kløvet i februar-april vil træet være klar til at putte i brændeovnen eller fyret i september-oktober. Bogen fraråder lukkede rum til brændet. Ordentlig gennemluftning og beskyttelse mod jordfugt er mere vigtig end dækning mod regn. Kan man opnå det hele, er det bare dejligt.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 19-09-17 21:10

Træ indeholder flere forskellige syrer f.eks garvesyre og abietinsyre, men er ikke nemme at vaske ud af træet.

Hvis træet anvendes til brænde vil syrerne for det meste blive omdannet til kuldioxid og vand under forbrændingen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-09-17 01:43

Garvesyre er da vist hovedsageligt kun i barken fra løvtræ.

Syre er ikke et problem i fyrretræ, så spar du den udvaskning.

Godkendelse af svar
Fra : PS.BMW

Dato : 21-09-17 16:47

Tak for svaret pbp_et.