/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Brug af Vixen stjernekikkert
Fra : Ard
Vist : 307 gange
50 point
Dato : 12-09-17 23:06

Jeg har en Vixen stjernekikkert, model r-150s. Jeg søger en der kan fortælle hvordan man bruger den? Jeg har haft den stående et stykke tid, men kan ikke komme igang med at bruge den.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 13-09-17 00:24

Det må du vel kunne få at vide hvor du har købt den?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-09-17 02:29
Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 13-09-17 12:03

Den kikkert du har sidder på en Ækvatorialopstilling og i vedhæftet links kan du læse hvordan du opstiller din kikkert.
https://astronomisk.dk/wp-content/uploads/2015/05/begynderteleskop.pdf
http://www.astro-forum.dk/forum_topics.asp?FID=5

Men når du ingen erfaring har, så henvend dig i en af de mange astronomiske foreninger der er, de vil hellere end gerne hjælpe dig og vise hvordan du opstiller din kikkert korrekt. Jeg kom tidligere selv på Brorfelde, men der er masse af klubber rundt i landet

https://www.google.dk/search?biw=1600&bih=741&q=astronomiske+foreninger&oq=astronomiske+for&gs_l=psy-ab.1.0.0j0i22i30k1l3.19303.29602.0.32449.16.16.0.0.0.0.167.2183.0j16.16.0....0...1.1.64.psy-ab..0.16.2170...0i67k1j0i131k1.Bm7nMw_7RgQ

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 13-09-17 16:58

Jeg fik et teleskop for et par år tilbage og lærte ved at prøve mig frem.

1. Start med at sætte det største okkular i - den med højest antal mm.og husk at tage evt. Hætter / beskyttelses af. Du skal kunne se det store hulspejl på 15 cm i bunden af røret.

2. Prøv at sigte efter noget som er mindst 100 meter væk og se i okkularet.

3. Fokuser på det du ser på, med drejehjulet tættest på øjet.

Resten lærer du ved at prøve dig frem ??

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 13-09-17 19:31

Citat
Resten lærer du ved at prøve dig frem ??
Nej man lærer ikke resten ved at prøve sig frem!!!! og slet ikke en ækvatorialopstilling, når man skal følge astronomiske emner.

Det er vigtigt at en stjernekikkert bliver opstillet korrekt for at man kan følge et himmellegemerne i forhold til jordens akse og rotation.

Som jeg tidligere skrev henvend dig i en astronomisk forening de vil hellere end gerne lære dig hvordan en korrekt opstilling laves. Tag din kikkert med..

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 13-09-17 21:04

@for_lækker
Det behøver altså ikke være så kompliceret hvis formålet mest at se simple ting såsom Saturn, Jupiter, Månen m.v.

Det vigtigste er bare at komme i gang og prøve lidt forskelligt - så kan alt det mere avancerede komme på et senere tidspunkt.

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 13-09-17 21:13

Du tager helt fejl Thomas_Mygind og det er helt ok at du er uvidende, men at rådgive andre om de fejl du laver burde du lade være med.

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 13-09-17 21:30

Ard hvis du bor på Sjælland kunne du komme ned på Brorfelde, her kan du lære alt om opstilling af en kikkert http://www.brorfelde.eu/KKKK.html og også prøve de kikkerter der er der. De er utrolig flinke og hjælpsomme.