/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Støbeform til aluminium kopi af nøgle?
Fra : boyelauritzen
Vist : 696 gange
100 point
Dato : 06-09-17 14:14

Jeg har skaffet en original nøgle 3 til tekno legetøj eller sparegrise - i alle udformninger -fra lokal sparekasserne.

Nøgle virke til mit sparetårn - Krudt tårnet i Frederikshavn - udført af lokal smed og med lås fra tekno fabrikkerne.

Men har to sparegrise - en nøgle!

Vil forsøge at støbe nøgle kopi i aluminium.

Kan jeg bruge den voks - der har siddet om ost - når jeg skal lave voks støbeform - aftryk af nøgle?

Voks formen fylder jeg med gipsmørtel til kopi en gips af nøgle.

Gipsnøglen bruges til nogle aftryk i støbesand eller ...?

Hvori jeg helder flydende aluminium - om muligt?

http://peecee.dk/upload/view/469217
http://peecee.dk/upload/view/469216

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-09-17 14:35

Har du overvejet at gå til den lokale nøgle-/hælebar, hvor de formentlig kan lave en kopi for en 50 krs penge?

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 06-09-17 16:44

Til den type nøgle (gods) er støbning ikke velegnet pga. den meget tynde godstykkelse.

Skær hellere en kopi ud af en stump egnet metalplade med en løvsav med metalklinge, og fil den færdige nøgle fint på kanterne!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-09-17 20:07

Hvis du støber kopien i rent tin, går det nok. Køb en tinsag på et loppemarked og smelt. Så kan du bruge form af gips (som vil smuldre bort, hvis du hælder flydende aluminium i den). Husk før støbning af skrabe indløbshul og udluftningskanaler i gipsformen og varm den igennem i ovnen ved 60 grader for at drive restvandet ud.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-09-17 22:14

Den der nøgle kan du sagtens lave efter med lidt alu-blik, en løvsav med fin klinge og et sæt nålefile (eller bare en smal).

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-09-17 00:38

Citat
aftryk i støbesand eller ...?

Ler/gips
Hvis du bruger tin, kan du forstærke det med kobber/ metaltråd

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 07-09-17 09:52

Tak mig-selv

Dit råd med at armere Tin (Melting point 231.9 °C) støbningen med lidt anden metaltråd er en god ide.

Så jeg kan støbe i gibs

NB: Alternativt kunne jeg følge dogvillestar råd og skære nøgle med not i pladejern som original nøgle.
Og gå til nøgle kopierings stand og få slebet profil.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-09-17 11:43

Hvis du vil armere en tinstøbning, skal du fortinne indlægget før du støber og sørge for god overtemperatur på støbemetallet. Ellers størkner tinnet ved kontakt med indlægget og løber ikke ud i formens hjørner.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-09-17 16:20

Ved ikke hvor meget ´vrid´ sådan en nøgle skal kunne klare, men du kunne også bruge et stykke hård plast af kredit kort typen - men det ser sikkert ikke pænt ud, hvis det skal indgå i en samling.

Har selv brugt dette, og den slags aluminum bliver særdeles hård:
https://www.youtube.com/watch?v=ksvat9URwCM

Citat
Kommentar fra Balutek
"Lodningerne er meget hårdere end aluminium. Jeg var ude for den samme oplevelse som dig.

http://www.veteranknallert.dk/0200/Durafix.htm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-09-17 09:58

Hvis du kun skal lave een nøgle, er det nok hurtigere at save og file den op i hånden.