/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gulvtæppe.
Fra : Mosebaek
Vist : 392 gange
200 point
Dato : 02-08-17 13:57

Jeg gør hvad jeg kan for tiden, med at holde gang i Kandu. Her er endnu et spørgsmål:

Os gamle er ved at fjerne gulvtæppet i stuen. (43 kvm.= pust/støn). Ved ydersiden, er det limet fast, med noget stærk klæbebånd. Det er heste arbejde at fjerne dette.

Erfaring med noget kemikalier, til at løsne det ??? Terpentin / Acetone ??? Andet godt ???

M.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-08-17 13:58

Renset benzin?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-08-17 14:17

Jeg tror jeg brugte terpentin da jeg var på en lignende opgave for 5 år siden.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 210 point
Dato : 02-08-17 14:20

Prøv først med madolie.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-08-17 16:01

Den pæne metode er at smøre ind med madolie og lade den sidde en kop kaffes tid. Så kan man skrabe og slutvaske med sulfovand. Alternativet er benzin/acetone/cellulosefortynder og skrabe/kradse. Endelig slutvask og aftørring.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-08-17 16:04

Foreløbig, mange tak for jeres svar. Jeres løsninger vil jeg afprøve.

M.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 02-08-17 16:47

Har selv prøvet gammelt dobb. klæbende tape på gamle gulvbrædder, og det er noget sejt noget!
Prøvede selv med div. kemi, men fandt ud af at min varmeblæser og en spartel var det nemmeste og hurtigste.
Fjernede lim rester med rense benzin

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-08-17 17:09

Brug ikke acetone . Det fordamper for hurtigt, så åndedrættet får mere end gulvlimen. Desuden kan det skade gulvlak.

Madolie, lampeolie (petoleum) , terpentin, rensebenzin er en rækkefølge med stigende virkning, både på gulvet og dit helbred.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-08-17 19:02

Også tak for de sidste tips. Vi er ikke kommet så meget længere. Vi har jo en ret kort arbejdsdag. Det eneste vi er hurtige til, er at blive trætte.

Jeg har også brugt tid på, at tage fotos af vedhæng på væggene. Redigere dem, ved at skrive mål på, da vi gerne vil have tingene til at hænge sammensteds, efter håndværkere har været her.

Heldigvis, varer det tre uger endnu, inden de dukker op.

M.

Kommentar
Fra : persens

Dato : 04-08-17 13:05

Vi fjernede vores nabos gulvtæpper sidste år, og vi prøvede også ovennævnte midler, uden at det hjalp. Så fil vi et fif: LAMPEOLIE - smør det på tapen og lad det gerne virke natten over.
I vores tilfælde virkede det, og samtidig slap man for at indånde alverdens uhyrligheder
Håber at I oplever det samme.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-08-17 04:57

Brug en el varmeblæser

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-08-17 11:19

Har prøvet diverse skrappe midler på en reklame på en engangs lighter, og madolie vandt STORT = et ½ minut og klisteret var næsten opløst og kunne gnides af med papir - skulle have en ekstra omgang for lige at fjerne det sidste mærkbare klister.
Hvad jeg ellers brugte i det forsøg var Acetone (som næsten ingen virkning havde) over sprit/ brun sæbe og pakningsfjerner - kunne/ ville af gode grunde ikke bruge varme.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-08-17 19:11

Nu bruger stregkodeetiketter nok ikke præcis samme klæbemiddel som tæppetape, men sidst jeg tog "elefantbussemand" af, var det med en kombination af spartel og sprit.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-08-17 19:14

Igen...tak for alle tipsene. Men det trækker nok lidt ud med at gøre brug af dem. Så jeg håber på jeres tålmodighed.

På lørdag kommer èn af sønnerne hjem, så skal vi deporteres til et lille rum, med tv og lidt møbler, som kan være der. Så går vi igang igen med gulvtæppet. Men jeg vender frygteligt tilbage.

M.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-08-17 11:25

Tak for svaret katekismus.
Citat
Prøv først med madolie.

Det virker fint, når det får lidt tid.

M.