/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Flytte fra XP til Win10....
Fra : Niederhof
Vist : 254 gange
200 point
Dato : 28-07-17 16:44

Jeg har endelig fået mig taget sammen til at udskifte min gamle veltjente XP-pc.....
Nu skal jeg bare have flyttet mails, billeder og dokumenter. Dette ville jeg gøre ved at dele XP'ens harddisk i et lokal netværk - men hvordan får jeg en XP og en Win10 til at spille i samme netærk?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 28-07-17 17:59
Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 29-07-17 05:41

Brug dog en stor USB pind eller en ekstern harddisk, til at flytte/kopiere dine filer fra den ene til den anden, og spar alt besværet med netværk og hjemmegrupper i Windows!

Eller installer Google Drive, Dropbox eller Onedrive på begge maskiner, og del filerne på den måde!
Kan slettes igen når alt er overført, hvis du ikke vil have dine filer 'ude på nettet'!

Det er ikke specielt nemt at få en XP til at 'snakke' med en Windows 10 pc, men du kan da prøve via 'Hjemmegruppe' funktionen. Findes i Kontrolpanel, eller via søg i Indstillinger.
Der er en del guides på nettet om det, de fleste er på engelsk.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-07-17 14:58
Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 29-07-17 15:54

Drop Windows Harddisk deling, da dette kraver du skruer ned som sikkerheden på Windows 10, for den vil snakke sammen med XP. Men andre ord gør du den nye maskine mere modtagelig for angreb.

Brug en USB harddisk, de små koster meget lidt.

Google Drive, Dropbox eller Onedrive med personlige billeder og dokumenter, bruges kun af IT-Blondiner.

Det smarte med at bruge en USB-Hardisk er så har du også en backup af dine filer.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 29-07-17 16:38

Citat
Google Drive, Dropbox eller Onedrive med personlige billeder og dokumenter, bruges kun af IT-Blondiner.

nøjjj hvor er du klog...

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 31-07-17 11:20

Citat
nøjjj hvor er du klog...

Næ ikke specielt, men IT er mit arbejde, og sikkerhed inkl. at holde ens privat liv privat har jeg haft i tankerne hele mit liv.

Der er rigtig mange som kan IT på papiret, men som man ikke bør lukke ind på ens systemer.
Og så læser man rigtigt meget i pressen hvor folk brokker sig over deres privat livs fred er blevet overtrådt, og når man snakker med de fleste forstår de ikke de selv har åbnet døren, og nogle endda taget døren helt af.

At noget er nemt gør det ikke altid smart.
De fleste har jo lært man ikke bør lade sin husnøgle sidde i døren når man forlader huset, samt man heller ikke skal ligge den under måtten eller i blomster krukken, bare så man slipper for at gå rundt med den og evt. tabe den.

Når dine filer ligger på en Cloud/Internet Service, så er det kun et login som beskytter disse, og alle burde vide login brydes nemt, også selv om det ligger hos en af de større udbyder.

Problemet er de fleste kun tænker på nuet, og ikke hvad denne handling har af betydning fremover.
Lidt ligesom at bruge det samme kodeord på mange hvis ikke alle ens Internet Services, gør det nemmere at huske ikke, men NÅR nogle finder dit kodeord et sted, så har de adgang som dig over alt.

Jeg prøver bare at få folk til at tænke lidt over hvad de udlevere hvor, og om dette nu også er bedst for dem.