/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udfordringer med ny græsplæne
Fra : LarsSimoni
Vist : 424 gange
300 point
Dato : 14-07-17 16:48

Hej alle,

Jeg skriver til jer fordi vi kort før jul flyttede i ny-bygget hus, og her til foråret har fået anlagt en have. Af tidsmæssigt hensyn har vi besluttet kun at anlægge græs og plante hæk, men det giver os også rigeligt med udfordringer - og det er derfor jeg har brug for jeres hjælp.

Vi havde en stor bunke jord liggende på vores grund, fra dengang der blev gravet ud til sandpude. Den fik vi efterfølgende kørt væk, men da der har været mange entreprenørmaskiner kørende på vores grund, valgte vi at få det hele grubbet. Efterfølgende blev grunden rettet af, og der blev sået græs. Her bemærkede jeg at de planede grunden ud, og rev jorden samtidig med at der blev sået, og 'lagt sten ned'. Vi købte de her græsfrø:
https://www.homeshop.dk/fro-planter/graesfr-turfline-eco-10-kg.html
Det var den 24. maj.

Der gik efterfølgende noget kun tid inden der skete noget med vores plæne, men det var som om det hjalp da vi begyndte at vande den. Desværre var det meget i striber eller pletter det voksede, så der var også rig mulighed for ukrudtet for at vokse. Jeg har løbende fjernet en del af dét, og givet jorden gødning:
https://www.jemogfix.dk/groenne-fingre-helaarsgoedning/2182/9046968/

I håb om at få en mere tæt græsplæne har jeg så eftersået med græsfrø der eftersigende skulle være hurtigtvoksende:
http://www.turfline.dk/find-produkt/prodana/turfline-produkter/graesfroe/turfline-seedbooster-prod1140.aspx

Status nu, over 7 uger efter de første frø blev sået, er at vores græsplæne på ingen måde er tæt.
Jeg sprøjtede i mandags med noget bredbladet ukrudtsmiddel, i håb om at komme af med en stor del af alt ukrudtet, og overvejer at efterså endnu en gang. Samtidig er tilfældet dog at der hvor græsset vokser, der trænger det til at blive klippet - meget endda :)
Jeg har derfor to problematikker, som jeg håber I har noget viden omkring:
1) Hvad kan jeg gøre for at få græs til at vokse på de bare pletter? Jeg har som sagt forsøgt med at efterså, ved at smide frø på de bare områder, men rev dem ikke ned ligesom der var gjort tidligere, eller tromlede det.
2) Bør jeg efterså inden eller efter jeg slår det græs der allerede er vokset? Jeg er med på at hvis jeg lader det ligge, så fungerer det som en form for gødning, men vil det være bedre at vente med dét?

Jeg har taget nogen få billeder af min 'plæne', så det måske er nemmere for jer at forholde jer til hvordan det ser ud.
Som det også fremgår heraf, så ser noget af græsset også mere gulligt ud end den resterende del, typisk det der har vokset sig langt:
https://www.dropbox.com/sh/8fs5w1k5ggvgcfy/AACnuxd5WM8CMklR0KDeV9sDa?dl=0

Jeg ser meget frem til at høre fra jer, og håber I kan hjælpe mig med at få en tæt og pæn plæne.
Jeg bør måske også nævne at jorden på ingen måde virker for tør, når jeg graver lidt i det, så jeg tror ikke det er et spørgsmål om mangel på vand, ej heller gødning da jeg gav den dét for et par uger siden.
Jeg har mulighed for at låne en tromle, der egentlig var til hensigt at gøre det sidste for at få en plan plæne, men bør jeg benytte den når/hvis jeg eftersår nye frø?

På forhånd rigtig mange tak.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 14-07-17 18:35

Det er meget normalt at der går et par år før et nyt græs stykke bliver flot og tæt, så mit råd ville være at afvente, eller at lægge rullegræs.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-07-17 19:23

Citat
Her bemærkede jeg at de planede grunden ud, og rev jorden samtidig med at der blev sået,

Hvis du har betalt for at få sået en plæne, så er det en ommer med det viste resultat.

Selv med en håndspredning af frø ville se pænere ud.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-07-17 22:05

Hvad med at kontakte firmaet, der har anlagt græsplænen?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-07-17 00:01

Vi har jo haft en tør forsommer med enkelte voldsomme regnbyger, ikke sundt for jorden.

Jorden på en byggeplads har det generelt ikke godt i et par år, kun hvis det er gammel frodig landbrugsjord uden for meget fastkørt ler, nogle lægger så et lag ny muld, men så bliver jorden "for" god og kan kræve lidt sand eller grus.
Rullegræs som vil kvæle småukrudt koster 16-17 kr pr kvm, værd at tænke over hvis i er skepiske om plænen er fin om et par år, men det græs kræver også lidt forberedelse.
http://gartnerpris.dk/hvordan-laegger-man-rullegraes

"Topdressing" lidt senere eller til foråret er også en mulighed.
https://www.godjord.dk/topdressing-plaenedres

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-07-17 00:08

Citat
så ser noget af græsset også mere gulligt ud end den resterende del, typisk det der har vokset sig langt:

Der kunne være noget med såmaskinen - eneste grund til at det skulle se sådan ud - eller de har glemt at køre hvor sidste spor var kørt.

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 15-07-17 01:32

Hej alle,

Mange tak for jeres input og kommentarer, det er værdsat.

Nu burde jeg nok have nævnt det tidligere, men der er også andre der har bygget samtidig med os, omkring os. De har derfor samme forudsætninger (mere eller mindre) med jordforholdene, ligesom vejret hos naboen også har været som ved os - men de har meget pænere plæner, der både er tætte og vokser stabilt over hele arealet.

Jeg har mistænkt ham der anlagde græsplænen for at være sjusket, hvilket er grunden til at min plæne ser ud som den gør. Men burde min eftersåning ikke have haft effekt de steder hvor jeg smed ovennævnte frø? Eller hvad har jeg gjort forkert?
Bør jeg vente med at slå græsset, og smide flere frø ud på plænen? Eller skal jeg bare se af at få det slået over flere omgange, og så efterså efterfølgende? Som nævnt, så har jeg en tromle jeg kan benytte, men jeg ved ikke om det vil hjælpe?

Endnu en gang på forhånd tak.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 16-07-17 10:14

Ja, den ser meget værre ud, end vores gl. plæne fra 1979. Vi har eftersået flere gange, men desværre, er det ikke kommet lige godt op hver gang. Brugt forskellige frøprodukter, så der er farveforskel. For 6 år siden blev der bygget nyt hus ved siden af vores grund. Desværre var det et selvbyggerhus med 3-4 år under opførsel. Dette bevirkede, at alskens ting blæste ind hos os, til trods for hækken, så i dag har vi en plæne med huller og masser af ukrudt, selv om vi er kommet af med det meste. Vi har brugt en masse kalk, kalk og kalk, det har hjulpet en del, men nu vil vi ikke investere mere i den plæne.
Det bedste du kan gøre er et tage nogle jordprøver og få dem annalyseret, så de kan se hvad der skel til for at få et rimeligt resultat. De fleste gartnerier kan foranledige analyse. Det er iøvrigt en god årstid til sep/okt, at efterså. Vi har nogle gange kørt forbi et nyopført hus, som bare tre uger efter havde en grøn jævn plæne.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-07-17 11:56

River frøene ned ?
Normalt spreder man bare frøene og klapper jorden med en skovl og håber på at alle kommunens fugle ikke holder ædegilde.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-07-17 12:21

Det er svært at vide, hvad jorden har været udsat for, og hvordan den efterfølgende er behandlet.
Læs afsnittet om GRÆSPLÆNEN og afsnittet om JORDEN
http://www.havedesign.dk/Admin/Public/Download.aspx?file=Files%2FFiles%2FHavedesigns+gønne+guide.pdf
http://www.havedesign.dk/Kontakt.aspx

Få evt.en kvalificeret til at komme med et bud på, hvad du kan gøre.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-07-17 15:30

Desværre husker jeg ikke, hvordan vejret var i maj måned. Måske var det for tørt for længe. Jeg plejer både at give gødning og at efterså.
Jeg knokler virkelig med vores græsplæne, som bliver behandlet hvert forår. Nogle år fra noget der ser trøstesløst ud . Men kig selv i min blog. Scroll ned til de ældre indlæg. I Maj måned kan du se at den nu så flotte plæne lignede en brakmark.
De gule pletter tyder på mangel af gødning....... eller for meget!
Du er velkommen til at spørge igen. Mit link er fra 2016. Det år gav jeg gødning meget tidligt, midt i juni og igen midt i august. Jeg kan også fortælle at jeg ikke bruger gift, selvom vi har upassede haver til begge sider.
En nyanlagt plæne har naturligvis fået frø fra mange mange år op til overfladen, men det meste ukrudt forvinder når det bliver slået nogle gange, fordi det simpelthen udsultes.
http://strikingeshave.blogspot.dk/2016/08/
Ingelein

Annuller spørgsmålet
Fra : LarsSimoni

Dato : 25-08-17 13:42

Hej alle,

Jeg havde håbet at jeg kunne få et konkret svar på hvad udfordringen med vores græsplæne er, men det har desværre ikke været tilfældet.
Jeg har fået det indtryk at jeg nok er nødsaget til at få en fagmang ud og kigge på udfordringerne, da det ikke virker til at være lige så let at rådgive om som jeg havde håbet på.

Tak for jeres tid.