/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
GPS forkert placering
Fra : helpmeifyoucan
Vist : 295 gange
100 point
Dato : 12-07-17 08:57

GPS'en i min galaxy s4 mini siger, at jeg skulle befinde mig i Sakskøbing. Det gør jeg ikke, men jeg har på et tidspunkt været der. Hvorfor gør den det? Er det noget historik, den finder frem? Jeg er på nettet vha mobilt bredbånd. Det påvirker også min vejrapp, som giver mig vejrudsigten for Sakskøbing. Jeg har prøvet forskellige apps, der skulle rette GPS'en ind, men det virker stadig ikke.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 12-07-17 09:02

Rejseplanen og andet som er afhængig af gps giver mig også forkerte oplysninger.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 12-07-17 09:06

Har prøvet med 4g alene. Det ændrer ikke noget.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-07-17 09:10

På nettet via mobilt bredbånd på mobilen ?

Telefonen har i sagens natur sit eget net og indimellem på wifi.
Når min viser en anden placering sætter jeg den blot til at opdatere placeringen via ikonet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-07-17 09:13

Rejseplanen er tog og busser, de bruger ikke gps til at finde ruten.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 12-07-17 09:17

Men app'en bruger gps til at finde min placering.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-07-17 10:23

Tjek om dine apps er sat til at måtte bruge mobildata eller blot wifi

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-07-17 10:38

Citat
Rejseplanen er tog og busser, de bruger ikke gps til at finde ruten.

Det er ikke helt rigtigt. Den bruger GPS til at finde nærmeste brugbare station/stoppested fra der hvor man står.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 12-07-17 11:06

Hovedsagen er, at min telefon tror, at den er et andet sted. Hvorfor og hvordan løses det?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-07-17 13:20

Viser den hele tiden samme sted eller skifter det?

Jeg synes at det virker lidt somom at din GPS må være defekt. Jeg kan ikke komme i tanke om at noget andet skulle lave en sådan fejl.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 12-07-17 14:06

Den skifter, men oftest viser den Sakskøbing.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-07-17 14:31

Den er gået i udu

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 12-07-17 14:55

F.eks kan vejrudsigten først vise den rigtige placering, men så skifte til Sakskøbing. Men hvorfor Sakskøbing? Er det noget med placeringshistorikken? Jeg har slettet den, men det ændrede ikke noget.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 13-07-17 09:25

Det virker, hvis jeg kun bruger gps, dvs slår wifi og mobildata fra i GPS'en.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 13-07-17 09:44

Citat
Det virker, hvis jeg kun bruger gps, dvs slår wifi og mobildata fra i GPS'en.

Vil det sige at GPS'en viser korrekt position når WiFi og mobildata er slået fra?

Der er nogle som bruger netop WiFi og/eller mobildata til at finde ens position med (spørg mig ikke om hvordan). Jeg har selv erfaret at disse ikke altid fungere særligt godt, for når jeg med min mobil vil se en udsendelse på dr.dk i Tappenøje eller Vordingborg så får jeg at vide at jeg ikke kan se den i udlandet.

Prøv at se om du ikke på en eller anden måde kan slå positionsbestemmelse med WiFi eller mobildata fra så du kun bruger GPS til dette.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 13-07-17 10:43

Wifi og mobildata er slået fra. Nu fungerer det. Men jeg forstår ikke, hvorfor det får mig til Sakskøbing?

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 100 point
Dato : 13-07-17 11:01

Spørgsmålet er om den prioriterer positionsbestemmelse via mobildata og WiFi højere end GPS. Hvis den gør det skyldes det sikkert at GPS-enheden bruger ret meget strøm. Det gør de generelt. Grunden til at du ryger til Sakskøbing har helt sikkert noget med mobilnettet at gøre, d.v.s. at en eller anden omlægning giver misvisende informationer.

Godkendelse af svar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 13-07-17 11:17

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-07-17 11:37

Det kunne være du har glemt at slå Googles Placering til.