/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tandrem udskiftning.
Fra : Nul7
Vist : 1019 gange
100 point
Dato : 06-07-17 14:54

Jeg har en Renault Twingo fra 2012. Har haft den i 5 1/2 år. Har kørt 50,250 km. Kan det passe, at den snart skal have skiftet Tandrem? En ret så dyr reparation.
Det fremgår ikke af min brugsvejledning.
Min mekanikker siger, at det er fordi den ellers mørner og knækker med motor kaos.

Håber der er nogen der har erfaring.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-07-17 15:31

Tandremmen
Tandremmen er afgørende for, om din motor kører. Hvis den er slidt, kan den når som helst sprænge. Og det vil være en katastrofe for din motor.
Så for at du ikke bliver ubehageligt overrasket, og fortsat kan køre med ro i sindet, skal du sørge for at overholde vedligeholdelsesprogrammet: Hvis din Renault er mere end fem år gammel og/eller har kørt mellem 60.000 og 160.000 km, er det på tide at få udskiftet tandremmen. Og for at gøre det hele lettere tilbyder
Renault komplette tandremspakker: let og uden overraskelser!

Fra Renault hjemmeside.

En rem der sprænger kan snildt totalskade motoren, så det er en af dem man bare overholder.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 06-07-17 15:33

Autobutler.dk har undersøgt prisen på et tandremsskift på en Renault, og her ligger gennemsnitsprisen på*

Gennemsnitspris: 4.644 kr.

*Prisen er beregnet ud fra gennemsnitsprisen på alle tandremsskift på Renault, som er foretaget på værksteder tilknyttet autobutler.dk.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-07-17 15:36

Værd at vide om udskiftning af tandrem
Bilens tandrem er en af motorens vigtigste dele, nogen biler kører med en kæde i stedet for en tandrem. En tandrem / taktkæde har den funktion at den holder motorens komponenter kørende i den rigtige rækkefølge mellem knastaksel og krumtap og evt. en vandpumpe, brændstofpumpe, balanceaksel mm.

Kører en bil med tandrem skal den skiftes indenfor et bestemt interval, dette er typisk beskrevet i bilens servicemanual / instruktionsbog. Man skal altid lige bemærke at der er tale om vejledende intervaller, så man skal ikke vente til sidste øjeblik med at få den skiftet, fordi man risikerer at den springer og dette med motorhavari til følge.

Biler med tandrem har ofte en vandpumpe siddende inde bag ved tandremmen, denne bør altid skiftes sammen med tandremmen. En vandpumpe har sjældent længere levetid end det interval som tandremmen har. Biler der kører med kæde skal som regel ikke have skiftet denne, der kan dog være enkelte bilmodeller som slider kæden op og man får derfor en kraftig mislyd på motoren og man bør kontakte et værksted med det samme.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-07-17 16:10
Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 06-07-17 16:38

Tak for jeres mange gode svar, - Fandt via service manualen, at den Heder kamremmen. Der står der 5 år. eller et hvis antal km. , som jeg ikke kommer op på.

Vil prøve Renault side for at se hvad de skriver, for jeg har hørt fra en, at den Twingo 12 jeg har er tiden blevet forlænget til 7 år.

Vender tilbage med point givningen,

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-17 17:36

Hvis service manualen siger 5 år................er det en god ide at overholde det interval.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-07-17 18:09

Mit klip øverst er fra Renault side. Der står 5 år eller 160000 km, hvad der nu nås først. Så du behøver ikke lede. Renault siger 5 år på deres side.

Godkendelse af svar
Fra : Nul7

Dato : 08-07-17 12:31

Tak for svaret 3773.

Jeg savnede årsagen. Har jeg haft og kørt bil i ca 60 år, både Renault 12 - 4- og mange andre forskellige mærke, aldrig har jeg tænkt eller hørt om, at skifte tandrem.
Jeg ved godt at de brugte ofte kæder eller kileremme dengang.