/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Fjern plasfolie på glasskærm
Fra : Rustica.dk
Vist : 445 gange
200 point
Dato : 26-06-17 17:36

Hej Kandu-er.
Jeg har en gammel lampe, som jeg skal have det plastfulie af som sidder på glasskærmen.
Da jeg tørrede dem af sidst, så gik noget af det, af, og nu er de så ikke pæne mere.
Jeg kan ikke funde ud af hvad jeg skal bruge for at få det helt af.
Jeg har prøvet:
- Kogende vand
- Flydende Brunsæbe i en pose natten over
- klorin
- Bremsevæske
- neglelak fjerner

Men intet vil virke for mig, så jeg håber at der er en der kan hjælpe mig!
Jeg har taget et billede så i kan se hvad jeg er oppe imod

http://img.gg/hN3MwaB

På forhånd tak.
/R

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-06-17 18:38

en hårtørrer?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-06-17 18:39

eller læg dem i lun ovn

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 26-06-17 18:44

Ja det kunne jeg prøve... men tænker det folie der sidder på er beregnet til varme når det er en lampe..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-06-17 19:13

Citat
men tænker det folie der sidder på er beregnet til varme når det er en lampe..

Både og, det er jo et materiale som er billigt og let at bruge og der skal ret meget til før det brænder, men tid efter anden bliver det mørt og misfarvet..

Hårtørrer får folien til at løsne sig, men limen bliver siddende på glasset.
En gang brun sæbe i fast form (krystalsæbe) som man smører på og så pakker det ind i en plastpose et døgn tager de fleste typer lim og maling, bland evt et skvæt salmiakspiritus i sæben ............ og pas på andre ting da det virkelig æder, også teflon på en pande som jeg prøvede engang

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 26-06-17 19:50

3 M har en såkaldt stafferingsfjerner,som man bl.a.bruger til biler,den bliver også kaldt stribefjerner,ikke at forveksle med den man bruger til campingvogne.Jeg er ret sikker på,at den kan løse dit problem.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-06-17 20:14
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-06-17 21:26

Det er bedømt efter alderen næppe plastfolie på de gamle glasskærme; det er snarere en slags lak.
Den der flydende brun sæbe - hvor mange % aktivt stof har den? Hvis det ikke står der, så smid lortet ud! Lad være med varme, det brænder bare tingene fast. I din situation ville jeg forsøge blidt: Smør spiseolie (raps-/oliven-/soya-/majs/vindruekerne-/salat-) på, lad det sidde natten over og prøv, om det gule går af med hvid rengøringssvamp. Næste forsøg ville være at piske almindeligt vaskepulver med enzymer (altså IKKE uld- eller silkevask) ud i en opvaskebalje med varmt vand og sætte glassene i blød. Det kunne jo være, det gulnede var farvestof rørt ud i æggehvide. Sidste forsøg i denne runde fra min side kunne være "cellulosefortynder".

Jeg går ud fra, du har prøvet at skrabe det gule af med et gammeldags barberblad!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-06-17 21:32

Forresten ved nærmere kig ligner det ganske ordinær tjærebelægning fra tobaksrygning. Prøv lige med ganske almindelig husholdningssprit, så du ikke skal hen efter fortynder. Den med æggehvide og enzymvaskemiddel skulle også holde vand, bare du giver det lidt tid! Vi snakker en deciliter eller to i en balje til en køkkenvask.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-06-17 04:00

Citat
Den der flydende brun sæbe - hvor mange % aktivt stof har den?

Det er ikke aktivt stof, men temmelig bbasisk med en lav ph værdi, altså syre.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 27-06-17 07:45

Det er alle sammen nogle rigtig gode råd.
Jeg vil prøve dem fra en ende af, og så vinder jeg tilbage

Mange tak
/R

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-06-17 08:26

Er du sikker på at det er plastfolie.
Hvis lampen er så gammel som det ser ud til, var plasticfolien slet ikke opfundet da den blev lavet.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 27-06-17 09:29

Trimare46.
Jeg ved ikke hvad alderen er på den
Det er bare det jeg kan tage af er sådan noget plastikfolie ligene.
Det er helt tynd der kan tages af nogen steder.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 200 point
Dato : 28-06-17 16:24

Kode
Hvis lampen er så gammel som det ser ud til, var plasticfolien slet ikke opfundet da den blev lavet.

Kan godt værre cellofan som er ældre end plast, som navnet antyder er det udvundet af cellulose der udtrækkes af træ, også brugt til celluloselak og en tidlig plastart som hed cellulid ........temmelig brandfarligt
Cellofan er glasklart men lidt stift, og det knirker temmeligt meget når man holder en blomsterbuket, der blev dog brugt meget til indpakning af fødevarer før plastpolymerer fra olie vandt stærkt frem.
Så det er muligt at cellulosefortynder kan opløse det, men detskal ske i fri fuft ........... på den anden side er det unødbendigt at lede efter denne fortynder hvis andre mere ufarlige ting virker.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 28-06-17 19:24

Hej LuffeA.
Det bliver sidste udvej.
Jeg fik at vide i dag acetone måske kunne tage det af..

Godkendelse af svar
Fra : Rustica.dk

Dato : 04-07-17 07:49

Tak for svaret LuffeA.
Og tak til jer alle...
--
Løsningen var at tage en hoppy kniv, og skralle det fint af med.
Det var lidt af et arbejde på 5 skærme, men det virker de fint !

Rigtig go dag til jer alle...

/R