/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
regler for "autocamper"
Fra : denevigeuheldige
Vist : 292 gange
50 point
Dato : 16-06-17 20:04

Måske nogen som kan give et svar på hvad man må og ikke må da internettet ikke giver et klar svar synes jeg.
1) Firmaet er lukket. 2) Har bil m/isoleret kasse samt lukket isoleret trailer (samlet 15 meter lang så masser af plads). Begge dele er betalt og afskrevet. 3) Begge dele står uden plader og ønskes indrettet som "autocamper" - altså skal vogntoget kun bruges som et sted vi kan være få uger i året. 5) vogntoget står på privat grund hos en bekendt. 6) Vi ønsker som så mange andre pensionister, at rejse til udlandet det meste af tiden og vender kun hjem til Danmark i perioder i løbet af året. Dette ønske efter over 40 år på arbejdsmarkedet.
Men hvordan er reglerne egentlig?

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 17-06-17 06:55

Jeres bil/trailer uden plader kommer til at stå på venners grund, og i kommer på besøg og overnatter der.
Bor jeres venner på landet, i parcelhuskvarter og er naboerne indforstået med vogntoget?
http://www.qlaw.dk/kommuner-kan-forbyde-parkering-af-baade-og-campingvogne/

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-06-17 18:02

Hvad er der du gerne vil vide ?
Er det sprøgsmål om skat, registrering, anvendelse og parkering?
Der er et hav af regler så hvad ønsker du svar på ?

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 17-06-17 20:34

Ja Benjamin. Der er så mange regler at det hverken er til at finde hoved og hale i?
Men jeg skal forsøge at definere noget bedre?
1) Må man overhovedet benytte sig af overstående? Skal man have en fast adresse i DK? Hvis ja, vil det være forbundt at bo i en rigtig autocamper i stedet for at have fast bopæl? Hvis ikke det var fordi vi valgte udlandet ville løsningen have været at kunne køre rundt 360 dage i året og nyde naturen og den frihed der nu kommer. Hvordan definerer man så en fast adresse?

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 17-06-17 20:35

Og ja katekismus> Den del er på plads:)

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-06-17 20:42

Deff. af fast adresse kan formentlig af klares på borger.dk

Men hvis du har en grund at stille den på, er det lige så legalt at bo i et lastbil som i en campingvogn. Så kan du også have postadresse der, men... så er der jo grundejerforeninger der nok står i vejen for det projekt. Har selv haft tanken dog med en Bus.

Du må dog kun sove i din "autocamper" på registrerede campingpladser. I sverige er der vist en anden regl. om allemandsret. Denne regl har vi ikke i dk.

Så er der også regler for nummerplader og fartskriver, hvis det sidste gælder vist kun for køretøj over 3,5 T Det næste er forsikringer og registreringsafgift. Jeg gik selv i stå da jeg forsøgte mig i junglen. Som nævnt var mit projekt en Bus som jeg så i den Blå avis. Jeg gik mest i står på Campingpladser, da langt de fleste kun vil se køretøjer under 3.5 T

Dette er det jeg kan bidrage med.
Håber dit projekt lykkes

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-06-17 21:24

Citat
Du må dog kun sove i din "autocamper" på registrerede campingpladser. I sverige er der vist en anden regl. om allemandsret. Denne regl har vi ikke i dk.

Har vi også i DK men med begrænsninger:
http://naturstyrelsen.dk/naturoplevelser/overnatning/#{"x":671157,"y":6240022,"zoom":2,"categories":["9"]}
Selv Svenskere kan nægte at lade dig slå telt op i deres baghave.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 17-06-17 21:30

Hej Benjamin. Faldt over denne her artikel http://www.iboligen.dk/boligmagasin/69/bo-i-en-ombygget-skurvogn, og det er jo lige præcis den løsning vi ønsker. Placering bliver på naboens grund (ude på landet) så det giver heller ingen problemer med naboer, foreninger osv. Da vogntoget kommer til at stå fast uden plader bliver det en permanent løsning. Afhængig af reglerne for hvor lang tid vi må opholde os i udlandet er planen dog at vi kun vil skulle opholde os i vogntoget ca. 3 x 2 uger i løbet af et år. Nu må vi se. Skal også have fundet ud af om man skal have tvunget adresse for så kort en periode?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-06-17 00:03

Sidste løsning er sikkert god nok, men der kan komme problemer med hensyn til Miljø/ hygiejne osv
Ikke langt fra mig står der masser af opmagiserede hjemmeboliger/ container ditto - ikke et kønt syn men de står der lovligt - på lars tyndskids mark.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 25-08-17 12:18

Mht. hygiejnen. Dette skal selvfølgelig være i top og vi regner med at indrette det i samme stil som man benytter i f.eks. autocampere. God weekend herfra.

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 25-08-17 12:18

Tak for svaret katekismus.