/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Lys i udhæng
Fra : bjoern1
Vist : 270 gange
31 point
Dato : 29-05-17 19:30

Hej. Jeg ønsker at montere 19 lamper i mit udhæng (3w Led). Jeg har et skumringsrela (Servodan, minilux 41-055) som jeg forestiller mig skal bruges. Jeg har en forberedt el tilslutning fra en indendørs afbryder. Skumringsrelæet har DCF-indstilling af ur.
Spørgsmål:
Er det ok at forsyne relæet via afbryderen, så det periodevis kan sættes ud af drift, eller skal relæet have permanent strøm ?
Er det ok med at trække 3x1,5 Installationskabel til paralelforbindelse af lamperne (kabel ligger i udhæng)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-17 20:40

19 x3 watt = 57 watt som er lidt mindre end 1 alm. 60 watt pære af de gammeldags.

De lamper du sætter op skal monteres til stel med den gulgrønne ledning som går videre til Jordleder.

Dit skumrings relæ skal kun forsynes et sted fra.
så din midlertidige afbrydelse af lyset skal være en separat afbryder.

Fase.......skumrings relæ...........afbryder.........lamper
Nul.........skumrings relæ................................lamper
Jord..............................................................lamper

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 29-05-17 23:03

Må man det, eller skal der en autoriseret til at gøre det?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-05-17 06:30

Ure skal have fast strøm hele tiden

19 lampe er det 230v eller 12-24V? Det er vigtigt for det skal udføres på 2 forskellige måder

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 30-05-17 10:36

sæt et relæ imellem så servodan kun lige får strøm nok til at tænde relæet så holder det længere

Kommentar
Fra : bjoern1

Dato : 30-05-17 11:21

rotv: det er 230w - GU10 - LED.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-06-17 19:19

5x1,5 pvikj og 3x1,5 pkaj

Eks.
Vest side af hus
Lampe-----lampe-----3x1,5 osv....
I
Dåse
I
5x1,5
I
230v n+j I
Afb/stikk-5x1,5--- Dåse ------5x1,5--------skumringrelæ
I
Lampe-------lampe 3x1,5 osv.... Lampe------
Øst side af hus

Ville nok anbefale at du kontakter en elektriker elign.