/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Vare købt i USA - 110v til 220/230v
Fra : McBobo
Vist : 326 gange
300 point
Dato : 14-04-17 00:24

Hej Kandu
Hvordan får man elektroniske vare købt i USA til at virke i Danmark generelt, uden at bruge en formue og kortslutte hele hytten. ?

I USA bruger de åbenbart 110 volt som standart, hvorimod Danmark og næste resten af verden bruger 220/230 volt. Hvorfor?
Er der overhovdet en dyber mening med at bruge 110 volt vs 220/230 volt i sidste ende.
Hvad er enlig forskellen på en amerikansk model vs euro model, når vi snakker elektroniske vare produceret i USA?
Hvad er lavet anderledes ?

Eksempel:
Kan man uden videre f.eks bare købe en varmeblæser eller støvsuger i USA (110v) og få den til at virke i Danmark.... eller kortslutter jeg hele hytten?

McBobo

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 14-04-17 00:33

Det kan du blive meget klogere på ved at læse her f.eks.

https://www.quora.com/What-is-the-difference-between-110V-and-220V

Du spurgte, hvad forskellen er mellem 110 og 220 volt, men jeg tror, ??hvad du virkelig ønsker at vide er, hvorfor et hjem typisk leveres med to forskel spændinger. Hvor meget strøm (arbejde) du kan få fra en stikkontakt er begrænset af to ting. Hvor meget strøm ledningerne kan bære, før de begynder at over varme, og hvor meget spænding leveres til udløbet. En større wire ville give mere magt, men kobbertråd er dyrt, så i stedet, når du har brug for...

Læs selv videre på nævnte link.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-04-17 01:00

Citat
eller kortslutter jeg hele hytten?

MÅSKE - jeg turde ikke sætte det til mit ? strøm.

Men se bag på apperatet, der kan sidde en lille ´RØD´ omskifter = EU/US - 110/ 220/ 240 volt

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-04-17 05:53

Pas i øvrigt på med købe elektriske apparater i USA som fx køkkenmaskiner og andet husholdnings udstyr. Da de kører på 120 volt, kan de ikke umiddelbart bruges i Danmark. Samtidig er de omformere, der laver 230 volt om til 120 volt, ret dyre, så det kan ikke betale sig at gøre forsøget. Med mindre du skal bruge det pågældende el-produkt i USA.
http://highways-usa.com/rejsetips-elektricitet/

http://www.starkelectronic.com/ST500.HTM

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 300 point
Dato : 14-04-17 06:18

http://pleasure.borsen.dk/portraet/artikel/1/159811/shop-amok_i_usa_-_uden_toldproblemer.html

Værd at huske

Alt elektronik, der købes i USA bruger 110 Volt, så det er vigtigt at få fat i en omformer, der kan ændre spændingen til 220 Volt, der bruges i de danske strømstik. Heldigvis er sådanne omformere faldet drastisk i pris over de senere år.

Meget elektronik virker både med 110 og 220 Volt - her skal du blot have en adapter, der forvandler det amerikanske stik til et, der passer i et dansk strømstik. Husk også at de fleste dvd- og Blu-ray film samt videospil kommer med regionskode 1, hvor vi i Danmark bruger regionskode 2. Og skulle du få den ide, at købe et stort flad-tv i USA, så husk at det ikke er lavet til den europæiske PAL-standard, og at tv-tunerne ikke vil virke med digitalt dansk kabel-tv og luftbåret tv.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-04-17 09:15

Hvis det du køber ikke automatisk eller manuelt kan stilles om til 230V, så ødelægger du den hvis du sætter den direkte i stikkontakten herhjemme. I værste tilfælde kan der opstå brand. Både varmeblæser og støvsuger kan overophede hvis de ikke bliver/kan stilles om.

Hvis du skal bruge et sådant herhjemme skal du bruge en omformer i stil med disse:

https://www.elextra.dk/main.aspx?page=articlelist&gid=2603

Derimod har det sjældent nogen betydning at man i USA kører med en netfrekvens på 60 Hz og i Europa med 50 Hz.

Jeg ved ikke hvordan det idag er med digitalt TV. Men tidligere med analogt TV lå kanalerne anderledes og TV-signalerne var også lidt forskellige fra vores.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-04-17 10:00

Der er så meget bævl med at omforme 230 V 50 Hz til 110V 60 HZ at det sjældent svarer sig.

forær det elektroniske du har købt til en, som skal rejse til USA Mexico eller en af de mange andre lande, som bruger det amerikanske system.

det afhænger lidt af hvad det er du har med hjem hvor kritisk det er overfor spændingskvalitet og frekvens.
Fortæl nærmere hvad det er.

Godkendelse af svar
Fra : McBobo

Dato : 16-04-17 21:40

Tak for svaret katekismus og alle i andre.