/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
"Suge" fedt op af gulv før lakering
Fra : peahead
Vist : 220 gange
20 point
Dato : 13-04-17 19:32

I mit køkken var der en plet hvor gulvlakken var pletvist slidt af (jeg tror der har været en "hellligdag" så der kun var et lag.). Svarende til denne plet er der misfarvet formentlig fordi der er vasket gulv, spildt vand, og måske endda noget fedt.
Nu vil jeg lakere inden hele gulvet er nedslidt og plettet. Jeg har slebet lakken af brædderne, men kun meget lidt af brædderne, og det er pænt og klart til at blive lakeret, fraset at pletten nu står tydeligere frem. Jeg er gerne fri for at slibe dybere der hvor pletten er, og hvis der er fedt er det måske trængt langt ind.
Skal jeg bare vaske det med gulvvask/sæbe/brun sæbe/syre eller noget andet for at på pletten væk uden at slibe dybere?

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 13-04-17 22:26

Hvis du vil havde et fuldstændig ensartet resultat, bliver du nok nød til af få høvlet gulvet ned, da pletten ser ud til at være trængt længere ned end en slibning kan klare.
Men selvfølgelige kan du også blive ved med at slibe på pletten, med det relsutat at du laver en "lunke"

En anden løsning er, at plette området med oxalsyre for at lysne træet og afslutte med afvaskning af hele gulvet med eddikesyre 32% inden lakering.

Vigtigt! Husk Gummihandsker/briller, da der er tale om meget stærke sager

Oxalsyren, blander du med en opløsning på 10-20% i varmt vand, og dupper herefter pletten med pensel eller svanp, hvorefter du skrubber området med en stiv børste
Afsluttes med rent vand for at nedbryde/stoppe oxalsyrens virkning ... Husk.. Desto længere tid oxalsyren får lov til at arbejde, desto lyser bliver træet. Så start i det små... f.eks 5 min og se effekten efter 1-2 timer. Gentag processen indtil det ønsket resultat opnårs.

McBobo

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-04-17 22:27

Eksperimenter en smule med acetone, cellulosefortynder eller mineralsk terpentin på pletten ved at hælde på, vente et kvarter eller en halv time og så duppe eventuelt overskud op med køkkenrulle. Så skal du lade det i fred nogle timer før slibning og lakering.
Hvis gulvet er af nogenlunde neutral farve - altså ikke teak eller mahogni - kan du også bruge sæbevask efterfulgt af tyndt eddikevand og endelig rent vand, alt med omhyggelig optørring. det vil dog mindst vare en dags tid. Slib og laker.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-04-17 22:32

Det er nok ikke så smart at vaske med sæbe på det slebne gulv. Du risikerer at sæben trækker ned i det rå træ så lakken skaller af igen...

Der er nok ikke så meget andet at gøre end at slibe mere endnu, indtil du når ned til rent træ...
Eller leve med at der vil være en plet på gulvet også efter lakeringen.. måske bliver den ikke særlig tydelig..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-04-17 23:47

Citat
eg har slebet lakken af brædderne, men kun meget lidt af brædderne, og det er pænt og klart til at blive lakeret, fraset at pletten nu står tydeligere frem.

Jeg ville vælge en bejse (sprit eller vandbaseret/ afhængig af den nye lak) der nærmer sig det du har og juster farven så godt som muligt og så give gulvet en gang klar lak.
Jeg er tilhænger af skibslak eller Fernis, som giver en ´varm´ glød i lakken, og er særdeles holdbart.

Man kan som regel se forskellen øjeblikkelig med bejs mår det er tørret, ved at give den behandlede plet en dråbe vand ? og passer ? farven ikke = mere bejs - eller omvendt - aldrig start ud med stærk farve.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-04-17 23:54

Citat
fraset at pletten nu står tydeligere frem.

Hvis den er mørk, så er der givet gode råd, jeg har haft held med Borups ?? lud/Kalk til træ - først påfør lud uden at ryste dunken og påfør kalken som ligger i bunden at flasken, kræver en hævert eller lignende,

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 14-04-17 07:15

Få fat i noget trækpapir. Læg det over pletten og stryg på stedet med et strygejern. Den evt. fedtplet bliver derved flydende og suges op i trækpapiret !
Du må nok påregne gentagelser af processen, men jeg har ofte brugt måden med godt resultat, f.eks når stearin er spildt på dug, bord eller gulv.
Vask efter med sæbespåner-vand og lad det tørre godt op, inden lakering.

God fornøjelse.

ØV4

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-04-17 09:51

Pas på med lud eller syre . Farvevirkningen på træet afhænger meget af træsorten .
for eksempel bliver egetræ meget mørkt af ludbehandling, medens fyrretrå får en holdbar hvidligled.

Hvis der er fedtstof i din plet kan du prøve med en klud eller køkkenrulle let fugtet med rensebensin ( udluftning) . kom ikke for meget på ad gangen og sug hurtigt op. ellers risikerer du bare at opløst fedtstof trænger dybere ned i træet.
Prøv at skure med en stiv børste, som en hård neglebørste med lidt fortyndet grundrens, og dup op med køkkenrulle jævnligt. det kan måske tage noget af snavset.
Men det er ikke en nem og hurtig opgave du er på.

Kommentar
Fra : peahead

Dato : 15-04-17 12:20

Det er mahogni, så ting der lysner duer ikke - det skal være noget der specifikt noget der trækker fedtet ud.
Jeg tror ikke der er nok til at strygejern gør forskel. Kan jeg vaske med sæbespåner/Brun sæbe - eller vil det børe at lakken hænger dårligere fat - selv hvis jeg vasker med rigeligt vand bagefter

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-04-17 22:54

Sæbe neutraliserer du med fortyndet eddike. Muligvis kan du vaske med sulfo, som ikke ødelægger lak og maling, bare du vasker af med vand bagefter.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-04-17 02:09

Du er sikker på at gulvet/ træet er ægte?
Citat
Jeg har slebet lakken af brædderne, men kun meget lidt af brædderne, og det er pænt og klart til at blive lakeret, fraset at pletten nu står tydeligere frem.

Hvis ÆGTE Mahoni brædder, og det er slebet ned? tror jeg ikke der mere ´fedt´ i pletten - da de ikke burde kunne suge ret meget til sig / afhængig af skade osv - kunne det skyldes en fejl i selve træet.
Det er nok nærmere med at finde noget der ligner det IKKE slebne og en klar Lak der ikke går ind og ændrer på det originale.
Et billede kunne måske løsne op for problemet
Citat
Pas på med lud eller syre . Farvevirkningen på træet afhænger meget af træsorten .
for eksempel bliver egetræ meget mørkt af ludbehandling, medens fyrretrå får en holdbar hvidligled.

Maghoni? det kom først et par indlæg senere.
Har selv diverse møbler i dyrt ´import´ træ og det du beskriver har jeg aldrig nogen sinde oplevet, efter en lille finslibning er de klar til lak (igen reklame for??) men tror jeg brugte noget klar lak der beskyttede mod UV stråler, da det ikke skulle være mørkere.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 16-04-17 05:05

En løsning kan måske også være tyndt lag sprit og så sætte en tændstik til.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-04-17 09:16

Til afrensning af lud-, sæbe- og oliebehandlede og lakerede træoverflader samt til særligt genstridige pletter.
http://www.flottegulve.dk/product/trip-trap-traerens-6030/?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner