/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Obligationsrestgæld vs. kontantrestgæld
Fra : Lincoln1242
Vist : 337 gange
75 point
Dato : 05-04-17 14:45

Jeg har netop betalt et F5-lån ud, men forstår ikke helt begreberne obligationsrestgæld og kontantrestgæld.

Efter den sidste ydelse blev betalt, så var obligationsrestgælden 0,00 kr., men kontantrestgælden var 3,75 kr. Hvis jeg tæller samtlige foretagne afdrag sammen, så kan jeg se, at det er kontantrestgælden, som afdragene løbende har nedbragt. Med andre ord; i mit regnskab ”mangler” jeg at afdrage 3,75 kr. Men ifølge kreditforeningen er lånet færdigbetalt, idet obligationsrestgælden er 0,00 kr., og kontantrestgælden på 3,75 kr. udgår og forsvinder i den blå luft…!

Hvad er disse 3,75 kr. udtryk for, og hvorfor er det at de ikke skal betales!? Jeg ved jo godt at der kan være nogle kursudsving ifm. låneoptagelse eller førtidig indfrielse, som gør at man slipper billigere eller dyrere. Men min barnelærdom er, at når man foretager ordinære afdrag, så sker det altid til kurs 100.

Jeg spørger også fordi, jeg skal vide hvordan disse 3,75 kr. skal bogføres i et regnskab.

Kreditforeningen siger at der ikke er nogen skattemæssige konsekvenser, og at der ikke er tale om en kursgevinst. Skal de 3,75 kr. blot debiteres på gældskontoen (så denne udviser 0,00 kr.), og krediteres på egenkapitalen, da gælden er bortfaldet, uden at den er blevet betalt?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-04-17 14:49

Ja, det lyder som et fornuftigt forslag.

Annuller spørgsmålet
Fra : Lincoln1242

Dato : 19-05-17 22:14

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål