/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Streaming - kan fimen overføres til DVD?
Fra : Oldboston
Vist : 426 gange
100 point
Dato : 01-04-17 13:35

Jeg har søgt efter en bestemt DVD i flere år, og har nu opdaget, at jeg kan streame den hos Blockbuster, enten som lejefilm eller købefilm til 99 kr. Det vil jeg meget gerne, så den kan indgå i min samling, men jeg har ikke prøvet at hente film på den måde tidligere. Mit spørgsmål er derfor, om jeg lovligt kan streame filmen til min PC's harddisk og derefter overføre den til en DVD-skive, så jeg kan opbevare den fysisk og tage den frem og se den når jeg har lyst. Jeg forestiller mig, at det må være lovligt, da Blockbuster jo kalder det en købefilm. Jeg vil også bede om råd om, hvordan jeg bedst bærer mig ad med at udføre streamingen og kopiere over til DVD. Jeg har muligvis de nødvendige programmer i forvejen, men der sker så meget nyt, så jeg er taknemlig for et godt råd.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-04-17 14:18

Streaming mener jeg indeholder en kode, som udløber efter X antal dage, og så kan du ikke se filmen mere = der findes såkaldte optagere der kan optage filmen, men de bliver sjældent godt: disse bruger jeg selv og klarer det godt:
http://wmrecorder.com/products/wm-capture/
https://www.bandicam.com/downloads/
Køber du filmen er den din for evig, og så er det bare brænde den over på en skive - at købe er dyrere end at leje.
Men du kunne prøve de 2 nævnte programmer og se om det er noget du kan bruge, så har du dem til næste gang.

Ellers kan du jo efterlyse filmen her inde, det kunne jo være der var en der havde den.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-04-17 14:23

Har du søgt filmen på Bibliotek.dk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-04-17 14:29

Citat
Køber du filmen er den din for evig
ikke helt korrekt, du køber retten til at vise filmen hjemme hos dig selv, du køber ikke rettighederne til filmen der kan være betingelser i købet så du for eksempel ikke må vise filmen for større forsamlinger, husk at læse betingelser for køb hvis vil holde dig på lovlig grund,
du skal altid indhente tilladelse fra rettighedshaver før du må brænde en DVD men hvem skulle komme og kontrollere din DVD samling? Lad være med at dele film du køber

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 01-04-17 14:44

Den eneste forskel på at købe og leje en film fra en streamingtjeneste er, at lejefilmen kan du se i en kort periode (24 timer), mens købefilmen kan streames igen og igen.
I begge tilfælde er filmene kodede, så de kan kun optages med programmer, der grabbrer skærmbilledet (se mig-selv's svar).

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-04-17 15:20

Citat
ikke helt korrekt, du køber retten til at vise filmen hjemme hos dig selv,

Også det jeg mente, og den må heller ikke sælges videre.
Citat
mens købefilmen kan streames igen og igen.

Kan man ikke hente den ned på pc? i så tilfælde findes der også programmer der kan knække DRM beskyttelsen - har dog ikke selv prøvet at købe over nettet - men et program som DVDFab klarer det nemt.
Og det er stadig lovligt at rippe til eget brug, man er ikke forpligtet til kun at kunne se film/lyd på en pc

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 01-04-17 15:35

Jeg mener, at de fleste streamingtjenester bruger Silverlight (Microsoft) til kryptering. At dekryptere en streamet film, er ikke det samme som at rippe en dvd.
Der er da sandelig film på filmstriben, jeg gerne vil have, men der bruger de Silverlight og dermed kan filmene kun ses på Windows-platforme.
Jeg kender ikke DVDFab. Er det et godt program? Hvad kan det?

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 01-04-17 15:40

Jeg fandt faktisk en gang en androidapp, der kunne optage streamet video. Desværre blev billedsiden færdig dobbelt så hurtigt som lyden. Jeg opgav at få det til at virke, men det kan jo være, at der er kommet nye apps siden.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 100 point
Dato : 01-04-17 19:41

Citat
Jeg fandt faktisk en gang en androidapp, der kunne optage streamet video. Desværre blev billedsiden færdig dobbelt så hurtigt som lyden.

Det kan være et problem - også med diverse ´optagere´ men hvis begge dele er OK kan de MUXES sammen så det passer, men det kræver tid og tålmodighed.
Citat
Jeg kender ikke DVDFab. Er det et godt program? Hvad kan det?

http://dvdfab.dk/
Citat
bruger de Silverlight og dermed kan filmene kun ses på Windows-platforme.

Har optaget et par film fra samme + dem der streames over Bibliotekerne, med rimelig kvalitet med:
http://wmrecorder.com/products/wm-capture/
men der vil altid være ´hakken´ i det færdige om det så generer? mig gjorde det ikke.
Tror det så kan være PC´s egenskaber/ hurtighed der afgør den slags.
Men har kun prøvet det få gange, jeg plejer som regel kun de programmer til at rippe helt umulige kortfilm på nettet eller lave egne optagelser, andet kan man låne på Biblioteket eller finde som NZB

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 02-04-17 07:29

Tak for svarene indtil nu. Jeg vil prøve mig frem med de nævnte programmer. Har forsøgt på Bibliotekernes oversigt, men uden held. God ide at efterlyse filmen, også¨her på Kandu. Vender tilbage senere.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 06-04-17 10:16

Tak for svaret mig-selv.