/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Sortere i gamle elpærer diverse
Fra : ingelein
Vist : 281 gange
100 point
Dato : 25-03-17 11:45

Hej
Jeg har nu i længere tid skiftet elpærer til LED pærer. Har dog beholdt nogle af de gamle sparepærer. Men nu skal de bare ud! Dog har jeg nogle PH lamper, som endnu ikke har fået skiftet til LED fordi 100 Watts LED er dyre eller ikke findes.
Hvad gør jeg med de gamle sparepærer, som jo stadigvæk virker. Skal de på GENBRUG?
Hvad gør jeg med pærerne i PH lamperne. Er der nye LED pærer til dem?
Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-03-17 12:10

Sparepærer skal afleveres på genbrugs stationen.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-03-17 12:16

https://www.lampemesteren.dk/paerer.aspx?groups_1474_171082=[171083]

Ovenstående link bliver jeg desværre ikke ret meget klogere af.
Jeg har en pære med følgende oplysninger PROLIGHT 11 W E 27 50 HZ 96 MA W311.
Det bliver jeg ikke ret meget klogere af, for hvor mange gamle glødepære Watt svarer det til?
Måske er forskellen mellem denne sparepære og en LED pære slet ikke så stor? Jeg mener så stor at jeg umiddelbart bør kassere den, når den kan bruges i en lampe, som kun er tændt meget lidt?

Tak Bille, men jeg er klar over at nogle pærer indeholder kviksølv og skal på genbrugsstationen.

Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-03-17 12:22

11W sparepære svarer til 60W glødepære E 27 betyder stor sokkel 50Hz er din vekselstrøm resten ved jeg ikke, men det er vist noget med den "farve" den lyser med.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-03-17 12:25

Jeg har nu googlet mig til en del oplysninger om de pærer jeg har i mit lager. Nu er det jo ikke gamle kassable pærer, men pærer der er udskiftet til LED pærer. Jeg kan i linket
https://www.greenline.dk/k/lyskilder/sparepaerer
se at de trods alt alligevel kan have en værdi for mennesker, som ikke har råd til at skifte til de nyeste LED pærer.
Derfor er det lidt fråds at smide dem til genbrug. Gad vide om de kan gives til en genbrugsbutik. Pærerne fejler jo ikke noget.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-03-17 12:26

Det er lidt besynderligt, for nogle steder oversættes 11 W til 54 Watts gammel pære.
Ingelein

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-03-17 14:54

"Det er lidt besynderligt, for nogle steder oversættes 11 W til 54 Watts gammel pære."

Der er forskel på virkningsgrader, altså hvor meget lys de giver for en forbrugt Watt.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 25-03-17 14:56

Du kan da spørge i din genbrugsbutik.

Her er en oversigt over lyskilder
http://www.louispoulsen.com/downloads/LYSKILDEOVERSIGT+2016+DK-PHY%20-%200217.pdf

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 25-03-17 18:24

Tak for svaret katekismus. Det gav mig lidt overblik. Jeg har nemlig mange halogenpærer og dem er jeg på grund af varmeudviklingen ikke særlig tryg ved.

Kommentar
Fra : katekismus