/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gryde beskidt af indtørret Katoffelvand?
Fra : storemolle
Vist : 543 gange
70 point
Dato : 13-03-17 21:05

Hej

Jeg en stor gryde der er meget beskidt af indtørret Katoffelvand, hele indersiden er fyldt med det.

Hvordan for jeg det af min gryde?

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 13-03-17 21:22

Sæt gryden i blød med Bio Tex et døgns tid.

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 13-03-17 21:35

Hvilken form for Bio Tex, jeg skal vel også blande det op med vand?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-03-17 21:45

Brun sæbe ? af det der skal ´klattes´ ikke det flydende. og i en pose til det kan kradses af.
Ellers en stålsvamp.
Plejer at tage et par minutter.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-03-17 21:49

Fyld gryden med: Kogende vand og 2 dl. eddike.
Lad den stå natten over
Så er gryden ren efter en skure-tur med en alm. billig 'plastik svamp' ..med den 'grove' side
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 14-03-17 04:55

ak ja

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 14-03-17 12:46

Biotex skal blandes med lunken vand.
Der er også mange andre gode forslag på dit spørgsmål.
Har du aldrig vasket din gryde efter kogning af kartofler
siden den kan gro til af møg

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-03-17 14:52

TEAS ->
Børn af 'Curling-forældre' har da ikke det mindste begreb om, at håndtere 'arvegodset' der følger med ved bo-skiftet ...når de flyver af reden.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-03-17 14:57

Ps. ..det samme sker for skilsmisse fædre som har haft for 'travlt' til, at deltage i husholdningen

7MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-03-17 17:30

En vinkelsliber med stålbørste, vil hurtigt klare den sag. Men pas på med evt. bensin dampe, da det kan slå gnister.

Iøvrigt en af de mest tåbelige spørgsmål, jeg har set. (Og det siger ikke så lidt).

Håber ikke den er ærligt ment. Måske en form for middelmådig humor.

M.

P.S.: I nødstilfælde, brug koncentreret saltsyre, så er hele gryden væk. Køb en ny. Samt nye kartofler.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-03-17 19:10

Mosebaek -> *LOL*
Citat
En vinkelsliber med stålbørste,,,

???
Sådan en'DING' er jeg ikke engang stødt på i SILVAN byggenarkedet!
..ikke engang i 'BRUGSEN'i Brovst
..som ellers er leveringsdygtige i såvel ..

a.) Patteskiver
b.) Insiminationssprøjter (..Kør, Heste, Geder og Får)
c:) ..endda og sågar; So-bindsler ...i tækkelig blå nylon kvalitet !

Så er der ellers lagt op til til en virkelig hyggelig Week-End i privaten
..med Mutter, Stuepige ..eller Karlen!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-03-17 20:21

Smid lortet ud og køb en ny.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 15-03-17 20:50

Smid en opvasketabs i gryden, kom vand i. Du kan evt. Lad den stå natten over. Eller koge indholdet op og lad det stå nogle timer.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-03-17 21:43

Hmmm, hvordan er det man siger...................

Prøv med vand og sæbe.

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 16-03-17 11:46

Tak for alle jeres Input. Det er dyr gryde fra eva trio så jeg smider den ikke ud.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 17-03-17 14:34

Hvis det var sæsson for rabarber er det ellers godt at koge i gryderne så bliver gryderne nemlig altid rene og fine blanke.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-03-17 15:41

Citat
Hvis det var sæsson for rabarber er det ellers godt at koge i gryderne så bliver gryderne nemlig altid rene og fine blanke.

Det gælder vist kun for aluminiumsgryder.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 19-03-17 11:24

Brug bagepulver - det sliber overfladen uden at ridse!

Bagepulver bruges bl.a. til afrensning ved hjælp af trykluft og vand, og er særdeles effektivt til finere afrensning.

ØV4

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 19-03-17 11:35

Øjenvidnet4 : Jeg går ud fra at bagepulveret skal blandes op med vand men hvor meget vand og hvor meget bagepulver?

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 19-03-17 12:00

Nu er bagepulver ikke så dyrt, så prøv dig frem.
Jeg ville forsøge at gøre gryden fugtig og dernæst hælde en god portion bagepulver på. Derefter bruge en ikke alt for stiv skurebørste eller en svamp som en anden tidligere omtalte. Skyl efter med rigeligt koldt vand.
Gentag evt. processen hvis ikke resultatet er godt nok.
Du kan også forsøge med slibning uden vand. Problemet er blot, at det fine bagepulver hvirvles rundt overalt, men ........ !??

ØV4

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 23-03-17 08:25

Lidt citronsaft og let slibning med salt og kaffegrums vil kunne fjerne misfarvningen.

Misfarvning af kartoffelgryden, stammer fra farven i kartoffelskrællerne, og jeg kalde det ikke snavs.

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 18-04-17 21:59

Jeg har prøvede med Eddike og bagefter bagepulver men det vil ikke komme af?

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 19-04-17 08:36

Har du prøvet med let slippe middel(f.eks. kaffe), samtidig med et sæbemiddel.
Hvis du vil have mikroplast - kunne du prøve med forrude rens fra bil markedet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-04-17 08:59

Citat
Jeg har prøvede med Eddike

Blandede du vand i eddiken?

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 19-04-17 12:49

Citat
Har du prøvet med let slippe middel(f.eks. kaffe), samtidig med et sæbemiddel.
Hvis du vil have mikroplast - kunne du prøve med forrude rens fra bil markedet.

Nej det har jeg ikke prøvet.

Citat
Blandede du vand i eddiken?

Ja det mener jeg gjorde.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-04-17 15:56

Citat
Jeg har prøvede med Eddike

Citat
Blandede du vand i eddiken?

Citat
Ja det mener jeg gjorde.

Eddiken skal ikke fortyndes.

For 32 år siden, da jeg flyttede i min første lejlighed fik jeg en lille gryde af min mormor, rustfri sål med sandwichbund. Det er den af mine gryder der er blevet brugt allermest, alle andre gryder er blevet skiftet ud undervejs, men dén holder.
For et par år siden havde jeg sat en lille steg over i den inden jeg gik hen i vaskeriet, jeg troede jeg havde aftalt med min datter, at hun skulle holde øje med gryden og evt. hælde mere vand på. Da jeg kom tilbage fra vaskeriet var gryden kogt tør, stegen var lige til skraldespanden og jeg troede heller ikke, at gryden stod til at redde. Der var et tykt brændt lag i bunden.
Men jeg kom eddike i gryden, så det brændte var dækket. Næste dag gjorde jeg gryden ren, og der var ingen spor af stegen.

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 19-04-17 16:44

Ok Troldepige.

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 04-05-17 21:14

Jeg nu harf gryden fyldt op med eddike i flere døgn men bunden er stadig ikke helt ren?

Hvad kan jeg mere gøre?

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 05-05-17 08:29

Slip let det ståluld fyldt med sæbe, der får klart til brug og billigt i 10 stk. pakker...

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 05-05-17 15:11

Er det en rustfri gryde det med saltsyre et par dage. Pas på øjne og tøj.
Har du en rustfri gryde der ser lidt mærkelig ud indvendig kom saltsyre i og
lad det trække et par minutter gentag det to gange og skyl og vask den godt
indvendig.
Saltsyren trækker kromet ud til overfladen igen.

BRUG BRILLER HANDSKER OG GAMMELT TØJ OG INGEN BØRN I NÆRHEDEN

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 05-05-17 22:06

TEAS Virkelig?

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 05-05-17 22:12

Hvor skulle denne gryde så men der er saltsyre i den? jeg bor i en lejlighed hvor naboen har en lille pige på 6-7 år.

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 05-05-17 22:13

I mit kælderrum?

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 25-05-17 11:32

Citat
boyelauritzen [Tre stjerner]

Dato : 23-03-17 08:25
Lidt citronsaft og let slibning med salt og kaffegrums vil kunne fjerne misfarvningen.

Misfarvning af kartoffelgryden, stammer fra farven i kartoffelskrællerne, og jeg kalde det ikke snavs.

Hvordan skal jeg bruge denne blanding?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-05-17 18:59

Spørgsmålet blev stillet d. 13/3, altså for mere end 2 måneder siden.
Jeg har fået opfattelse af, at gryden er af rustfri stål.

Det er mit indtryk, at der er prøvet forskellige rengøringsmidler

Der er simpelthen noget der ikke stemmer.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 25-05-17 20:24

Rigelig dosering - mængderne er ikke kritiske.