/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Højtryksrenser
Fra : jeanettesmor
Vist : 320 gange
500 point
Dato : 11-03-17 10:32

Goddavs derude i det store Samfund..

Denne gang stiller jeg et spørgsmål om højtryksrensere.

Kan de skylle en tagrende ren for fyrrenåle? Eller rettere – er strålen kraftig nok til at skubbe en bunke fyrrenåle et par meter eller så? Her står en ældgammel fyr med ca 14-15 cm lange nåle og når det fælder, så gør det det med liv og sjæl. Et par meter omtrent midt på tagrenden kan jeg ikke rense, ganske enkelt fordi der er intet sted jeg kan sætte stigen. Og så var det at jeg tænkte, at en højtryksrenser måske var løsningen. Vil dog ikke investere i en uden at vide om det overhovedet nytter med sådan en indretning.
Tagrenden skal renses flere gange årligt, så investeringen ville være fornuftig nok.
Takker på forhånd - og god weekend
jeanettesmor

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-03-17 11:42

Det kunne nok lade sig gøre med højtryksrenser, men kan du ikke "bare" skubbe slangen stille og roligt nede i renden og på den måde skylle nåle væk?

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 11-03-17 12:00

Tak Klaudi.

Jeg har prøvet men mine arme ikke lange nok til at komme tæt nok på, selv når jeg står på toppen af stigen. Sådan en slange med tryk på har sin egen vilje og snor sig - nålene blev hvor de var og er.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-03-17 12:05

Du skal ikke have fuld tryk på slangen, 'bare' så den ikke flyver op af tagrenden, og så skubbe den li'så stille hen mod nålene.

Det er vist heller ikke nemt at stå og fægte med højtryksrenser oppe på en stige

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 500 point
Dato : 11-03-17 12:11

Jeg kender problemet, og er helt enig med Klaudi.

Slangen kan du tæmme ved at binde et kosteskaft el lign fast til slangen, det giver også "længere arme"

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 11-03-17 12:15

Jeg har aldrig været i nærheden af sådan en indretning og har ingen anelse om hvor mange kræfter det kræver at holde den på ret kurs. Måske skulle jeg opgive idéen og forsøge igen med slangen - tror bare ikke at det er nok. De nåle er genstridige.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-03-17 12:16

Nålene kan også lave en ´prop´ andre steder, afhængig af dit nedløb.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-03-17 12:17

Som andre skriver brug et lang skaft - bare med en ½ måne af din tagrende og træk skidtet tilbage og ned på jorden.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 11-03-17 12:23

Tak vagnr.

Det var en rigtig god idé

mig-selv

Kan ikke trække for så ender bunken i nedløbsrøret. Er nødt til at skubbe den et stykke hvor jeg kan sætte stige til og fjerne med håndkraft.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-03-17 18:02

Tag et stykke vandrør eller kobberrør på et parmeter og buk det Ca 130 grader rundt i den ene ende og sæt vandslangen fast på den anden ende.
Så har du et sublimt stykke værktøj til at rense tagrender med og du kan oveni købet stå på jorden og gøre det.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-03-17 00:04

Hvorfor vandrør? få fat i en liste eller en tynd lægte. Bind en klump svampegummi eller andet blødt om enden og skub snavset i den ønskede retning. Hjemme hos mig kan det klare sagerne og jeg bruger gerne nedløbsrøret, når det forneden er trukket fri af brønden og har en spand under.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-03-17 11:47

Du kan montere denne på en Nilfisk højtryksrenser:

http://www.harald-nyborg.dk/p2871/nilfisk-alto-undervognsdyse - 165 kr.

Jeg bruger den selv. Inden bruger jeg dog et hakkejern ned fra jorden til at skubbe skidtet i tagrenden fra afløbet til modsatte ende, og via en stige samler det op i en spand. Efterfølgende kan jeg gå nedefra og rense med dysen mod afløbet. På den måde undgår jeg at få alt skidtet i afløbet - med eventuelt forstoppelse til følge, samt at undgå at skulle skille nedløbet fra honanden-

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 12-03-17 14:29

Tusind tak for alle de gode råd - jeg var ikke smart nok til selv at få de gode og praktiske tanker

Tagrenderensning har ikke voldt problemer tidligere - desværre tilhører jeg den lille og eksklusive klub af menneskeheden, der ikke bliver yngre med årene

Jeg vil starte med det enkleste og prøve mig frem til opgaven er løst.

Ønsker alle en supergod restsøndag.
Vh
jeanettesmor

Godkendelse af svar
Fra : jeanettesmor

Dato : 13-03-17 11:24

Tak for svaret vagnr.