/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fjernstyring af elvarme i sommerhus
Fra : Oldboston
Vist : 259 gange
100 point
Dato : 05-03-17 19:08

Jeg kan sikkert finde annoncer på internettet, men vil hellere høre, om en af jer har egne erfaringer medf at kunne fjernstyre elopvarmning i sit sommerhus. Det kan oplyses, at vi har både fastnettelefon og Wifi installeret i vores sommerhus, og det vil være et stort fremskridt, hvis vi via telefoni eller internet kan finde en metode til at tænde for elvarmen i forvejen, når vi planlægger et besøg. Hvordan mon vi skal gribe det an?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-03-17 19:58

Det afhænger væsentlig af om det er indbygget i dine radiatorer. Hvis de kan, er det ret nemt med enten en boks på WIFI'en eller et simpelt SMS modul. Disse findes allerede og anvendes sammen med varmepumperne, der jo i dag SKAL have en 10° funktion indbygget til netop den med kun at holde grundvarme når man ikke er der. Modulerne fås løst og kan tale med stort set alle fabrikater. Samsung f. eks. har indbygget en WIFI dims. Overvej en varmepumpe. Så får du det hele og decimerer din opvarmningsudgift ganske betydeligt. De fleste vælger at få det sammen med varmepumperne, da det giver en stor komfort at kunne bestille varme når man kører hjemmefra, så der allerede er godt lunt når man kommer frem. SMS moduler som f. eks. Kinnans giver så også alarm ved strømudfald, for koldt i huset + en valgfri ekstra indgang. Sammen med en PIR sensor har du en møgbillig indbrudsalarm..

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 05-03-17 20:43

Hvis der bare skal tændes for en eller flere almindelige kontakter kan du bruge sms styring.

Her er et dansk firma som jeg bruger til styring af alarm og meget andet via sms / telefon opkald.

http://svane-el.dk/gsm-4/gsm-stikkontakt-m-temperaturkontrol-p1025#product-description

GSM er via mobiltelefon

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 06-03-17 08:23

Foreløbig tak for de to svar. Løsningen fra 3773 er sikkert den ideelle, hvis vi installerer en varmepumpe i sommerhuset. Det er bestemt en overvejelse værd, men kræver en vis investering. Eyvinds løsning virker som en nem og hurtig løsning, der er det lille problem, at den faste elradiator ikke får strøm gennem en stikkontakt, men går direkte til ledningsnettet, men det kan elektrikeren måske ændre ved, så den smarte sms-styrings-stikkontakt kan skydes ind som mellemled. Tak for hjælpen til jer begge. Jeg ville helst dele points mellem jer, men da det ikke kan lade sig gøre, trækker jeg lod, og der stod Eyvinbd på sedlen. Men stor tak til 3773 også.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 06-03-17 08:25

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-03-17 10:27

Ok - og tag så lige den elektikker med på råd inden du køber noget.