/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Lakering fjernet fra lampeskærm
Fra : hovsada
Vist : 183 gange
100 point
Dato : 21-02-17 00:29

Har et par gamle alu lampeskærme med hvid lakering. Jeg vil gerne fjerne lakeringen...har prøvet med varmeblæser uden effekt. Den kan slibes af, men det tar for lang tid
Nogen forslag ??

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 21-02-17 18:11

MÅSKE KAN DEN SANDBLÆSES VED EN AUTO LAKERER, HAN KAN OGSÅ LAKERE DEN
SÅ DEN BLIVER SOM NY.
GOD FORNØJELSE.
MVH AG112

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-02-17 19:17

Der findes også glasblæsning som er noget mildere.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 21-02-17 19:38

Prøv med lakfjerner.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 22-02-17 07:10
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-02-17 07:35

En spand vand med kaustisk soda - ved så ikke om der sker noget kemisk? når lampen er lavet af aluminium

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-02-17 10:32

Prøv bare med kaustisk soda. Det fjerner også aluminium!. Medmindre du vil have skærmen metalblank er der ingen grund til at fjerne den gamle lakering, højst matslibe den.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 23-02-17 08:48

Den skal IKKE lakeres igen , men stå i rent metal !

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-02-17 09:55

Undgå også sandblæsning. Det fjerner også aluminium. Undgå varmeblæser, det gør metallet mere blødt. Hvis acetone eller xylol ikke blødgør lakken, så må du anskaffe dig noget vådslibepapir og en blød slibeklods, have en våd svamp ved hånden og så gå i gang. Et par dråber sulfo i vandet, du fugter med, gør det noget lettere. Det med VÅDslibning skal tages bogstaveligt. Jeg vil foreslå korn 180 eller 240 til en begyndelse. Afslutningen bestemmes af den finish, du ønsker på metallet. Grøn og hvid skuresvamp giver hver deres specielle overflade. Husk vandet.