/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Kloning af harddisk
Fra : ppk
Vist : 319 gange
300 point
Dato : 07-02-17 15:48

Hej

Kan man klone en almindelig harddisk, til en SSD harddisk ?

Og i givet fald hvad hvilket program er bedst til dette formål ?

BEMÆRK: harddiskene er til en bærbar computer

PPK

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-02-17 23:07
Kommentar
Fra : sferling

Dato : 08-02-17 00:07

Når man køber en SSD er der normalt et program eller link til det, der kan, det du efterlyser.
Det er ofte en begrænset udgave af Acronis diskimage-program, der kræver at producentens disk er i systemet for at ville køre.
Ellers kan ethvert diskimage-program bruges - også gratis.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-02-17 01:10

Da jeg klonede min harddisk til en SSD bruger jeg den gratis Aomei som mig-selv har lagt link til, der var et link til et prøveudgave af Acronis med SSD disken da jeg købte og den forsøgte jeg først med, computeren kunne ikke starte med SSD disken i så formaterede jeg SSD disken igen og bruger Aomei til at klone med og denne gang virkede alt perfekt

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 08-02-17 08:56

Det lyder alt sammen spændende, men så melder der sig et/to tillægs spørgsmål

Får man så alle licenser med sig til de forskellige programmer, tænker at der ellers ville være et rimeligt stort arbejde i at skulle gen installere m.v.

Og så tænker jeg også på om recovery versionen af ens styresystem, stadig kan bruges i fremtiden, da den pt. ligger på et andet drev som er en del af C:/

PPK

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 08-02-17 22:17

"da den pt. ligger på et andet drev som er en del af C:/ "

'C:/' angiver et drev. Der er altså ikke noget andet drev, der er en del af C:/.

Du tænker måske på at der er et andet drev, f.eks. D:/, på samme fysiske disk. Det drev ligger så på en anden partition på samme disk.

Et image-program kan overføre en enkelt partion eller flere på en disk eller man kan vælge at klone disken, så alle partitioner på den overføres uændret til den nye disk.

Det betyder at man får en eksakt kopi af alt på den oprindelige disk på det tidspunkt man kloner - alle de rigtige indstilling osv. - og alle fejl og andet uønsket. Du får altså helt den samme maskine og opsætning - bare med en forhåbentlig hurtigere disk.

Enkelte meget dyre programmer kan have en kopibeskyttelse, der tager et 'fingeraftryk' af maskinens hardware og så ikke vil køre på anden hardware - det har jeg set hos f.eks. Autocad.

Windows selv bruger også den metode og det betyder at man ikke kan flytte en OEM-version til ny hardware, men godt en Retail-version. Køber man en maskine med Windows installeret, er det en OEM-version og køber man Windows 'i løs vægt' i en fysisk forretning eller hos MS-Store er det en Retail-version. Nogle netsteder sælger Windows som Retail, selv om det er OEM - og man kan købe Windows med falske serienumre, som MS ikke godkender.

Med 'ny hardware' menes ikke ny harddisk, men mest chipsettet på bundkortet - eller stor udskiftning af det meste hardware, men det sigter især på bundkortet - som jo så at sige også 'er' 'maskinen'.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 300 point
Dato : 09-02-17 11:05

For flere år siden købte jeg denne Sandberg:

https://www.sandberg.it/da-dk/product/USB-3.0-Hard-Disk-Cloner

Har kan du stoppe to HDD ned og klone til hinanden. Jeg install i SSD i min bærebare og brugte de kabler der fulgte med til at forbinde den alm HDD som sad i den bærebare, som nu var uden for til den monterede SSD i PC'en.

Fungere helt uden programmer indvolveret. 100% identisk install.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 10-02-17 09:53

alka

Det lyder spændende

Så er jeg jo godt på vej, da jeg har sådan en Dockingstation som kan tage både SATA og IDE harddiske samt USB ting og selvfølgelig dermed også SSD diske.

Havde bare IKKE lige tænkt på, at man ved at kopiere alt fra den ene til den anden kunne få det til at virke

Det må jeg prøve ved lejlighed !

Godkendelse af svar
Fra : ppk

Dato : 18-02-17 23:12

Tak for svaret alka.