/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Skifte lysstofrør og glimttænder samtidi
Fra : nosunshine5
Vist : 285 gange
100 point
Dato : 03-02-17 10:26

Når et lysstof rør blinker eller slukker.

Er det så nødvendigt at skifte både glimttænder og rør? Holder det ene længere end det andet?

Af praktiske årsager skifter jeg begge når det går ud eller blinker.

Og hvorfor blinker et lysstofrør?

På forhånd tak
Og YAY ---- Weekend is coming. . .

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-02-17 10:50

Citat
Er det så nødvendigt at skifte både glimttænder og rør? Holder det ene længere end det andet?

Jeg har en i carporten. Det er længe siden, jeg har skiftet den. Men så vidt jeg husker, skifter jeg kun glimttænder hver anden gang.

Citat
Og hvorfor blinker et lysstofrør?

Nok fordi den er slidt. Jeg har bemærket at vores blinker længere, under start, hvis det er koldt i vejret. Vores sidder jo ude i det frie, under tag.

M.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 03-02-17 12:17

Måske et brugeligt svar:

Jeg har skiftet mine lysstofrør ud med nye f.eks. 2stk. Led 18 w.

De tænder øjeblikkeligt med fuld styrke, de bruger ikke tændere.

De er forholdsvis billige, se i H.N. katalog.

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 03-02-17 13:15

Nul7

Er det oprindeligt almindelige lysstofrør med glimttænder? :)

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 03-02-17 13:35

Der medfølger Armatur, - i pænt deseing. Lige til at skrue op i loftet.

pris. 120 kroner. inklusiv for armatur + 2 stk. lysstofrør.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 03-02-17 15:11

På mit tidligere job havde jeg opgaven med at skifte lysstofrør og/eller glimtænder, når først røret begynder at brumme svag eller bliver sort på de første cm er det på tide at skifte da det bruger en helvedes masse strøm, også når glimtænderen ikke kan starte røret.
Nåeh, jeg bandede lidt når det var højt oppe ....... svag lukkemuskel ..... og når jeg inden for kort tid havde skiftet 1/5 tilkaldte firmaet en elektiker som skiftede hele lortet på kort tid og gik armaturerne igennem

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 08-03-17 08:40

Tak for svaret LuffeA.

Hej du må træne nakkemusklerne lidt. Så kan du tage dem i et ruf. :D :D :D

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-03-17 09:00

Selv tak

Jeg er selv ved at skifte hele lortet til LED.
Hele livet har jeg kun privat brugt eet lysstofrør, det var Linestra, du ved det rør med een fatning i midten, som regel brugt til luys under overskabe i køkkener.
Glødepærerne er yt, men erstatningen blev de halogen som sidder i midten af noget der ligner en normalpære, og de futter af for et godt ord og koster sgu derved meget mere end energibesparelsen.
Tak for de nyeste LED, de hart også et meget varmere og roligt skær end halogener end den første generation LED