/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Klip en ko
Fra : mig-selv
Vist : 289 gange
100 point
Dato : 31-01-17 02:30

Hvordan fjerner jeg store rester af hår på et ko skind.

Har ikke lyst eller plads til at prøve diverse former for garvning som æder hårene.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-01-17 12:40

shave it !
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-01-17 22:17

Ja, det ender sikkert med en vinkelsliber hen over ´pelsen´ - tror næppe en barber-fidus kan klare det.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-01-17 23:24

Kaustisk soda er ellers god til at æde hårene af en pensel , men prøv med engangangs skrabere
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-02-17 01:04

Engangs?? det er en hel ´pels´ på 5 m2 (5+ kvadratmeter) så der ryger sikkert et par kasser blade.

Kaustisk, har jeg tænkt på - men det skal jo neutraliseres med syre - som så igen skal vaskes af, og så er der igen et STORT/ lille problem - især hvis skindet skal bevare en hvis blødhed.

Men klipper lige et par stykker og afprøver diverse råd...

Læste ellers på ´Læderhuset´ at man skulle bruge en hjerne osv..

Lidt ? grine af, i nellem tiden:
https://www.youtube.com/watch?v=3P1LEpjIHHg

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-02-17 08:43

Husk lige at fortælle, hvad du vil med skindet når det er pelset? Du nævnte også kun at det var rester af hår, men hvis det er rn hel ko du skal barbere, så tror jeg at der er en garver i Fredericia.
Ingelein

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 100 point
Dato : 01-02-17 10:00

Du skulle have gjort det, mens koen levede. Så var skindet jo spændt ud.

Og med en ordentlig kreaturklipper....så var den ged.....øhh, ko barberet.

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-02-17 11:47

Der findes en speciel høvl til at høvle et lille lag skind af, når man f. eks. syr brugsgenstande af skind, hvor kanterne skal høvles ned for at sømrum ikke skal blive for rykke. Alderen gør at jeg ikke lige kan huske navnet på tingesten, men jeg har sådan en og også reserveblade.
Ingelein
Ps. Så dur hjernen alligevel: "skærfekniv/høvl".

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-02-17 18:42
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-02-17 12:55

Citat
speciel høvl til at høvle et lille lag skind af

Sådan en har jeg, men den er intet bevendt og kan kun bruges på kanter, har også en der laver sy-riller.
Tror jeg vil prøve denne:
http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Handvarktoj/Kniv-og-Hovl/Minihovl-25-mm-2000022190/

Skindet skal bruges til remme og såle.

Men tror desværre ikke jeg kommer uden om en eller anden form for garvning, da det også skal gennem farves, men det bliver så trods alt i mindre stykker og er nemmere at lege med.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-02-17 18:30

Citat
Jeg havde nu tænkt mig at binde nogle børster af hårene fra dit koskind, når jeg må tigge nogen?
Ingelein

Hvis du mener det, skal jeg gerne sende dig ´affaldet´ - dog kun hvis det kan skrabes pænt af til genbrug.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 05-02-17 21:33

Tak for svaret Mosebaek.
Har sådan en tingest, og den kan tage dyret ?? ved hårene:
http://www.lomax.dk/rengoering/rengoeringsartikler/rengoeringstilbehoer-542/glasskraber-click-skraber-inkl-5-blade-3270520/