/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Metro vandvarmer 110 strøm forbruge
Fra : Benja34
Vist : 217 gange
20 point
Dato : 30-01-17 19:52

Jeg har en 110 lt Metro vandvarmer som er ca 10 år gammelt,  den fik ny varmelegeme for 6 måneder siden efter den var brændt af , sagen er at jeg syntes den pynter alt for meget på min strøm regning , er dog ikke sikker om det er helt normalt eller ej derfor spørger jeg herinde

jeg har lavet et lille forsøge som gik ud på at læs el måleren af lige inden sengetid , smuttet ind under bruseren i meget kort tid , og læst måleren igen første på dagen og kunne se der var blevet brugt 7 kW , var så ud  igen for at læs måleren inden sengetid (før badet nr 2)  så altså 24 timer senere , og der var der 4 kW ekstra .. så altså i alt 11kw i løbet af 24 t ...

der blev brugt lidt vand til morgenmad og igen til aftensmad i løbet af den tid ... alt andet der bruger strøm indenfor de 24 timer var slukket skal jeg hilse at sige.

Vandvarmeren køre med 400v så det er 3.6 kw/timen ifølge bogen... og er indstillet til en temperatur på 49 'c for at formindske kalk ophobning  ...

jeg har svært ved at se at den skal bruge så meget krudt på at varm så lidt vand op til så lav en temperatur  ... kan det skyldes at vandvarmeren mangler en service eller noget ?

jeg har set i en youtube video at hullet til varmelegemet skal ha en tur med en runde stål børste inden den ny kommer i , ved ikke om den blev gjort  (har endnu ikke drøftet problemet sammen med vores el installatør som udført arbejdet)

Der går godt og vel 80-85 kW hver uge til vandvarmeren og det er kunne mig selv , er selvfølgelig langt mere når der er flere der overnatter  .

Er det mig der er helt galt på den ... eller lyder det normalt ?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-01-17 22:18

Energi, det være sig elektrisk energi som varmeenergi, forsvinder ikke. Du kan roligt regne med, at al den elektriske energi, du fyrer af i din vandvarmer, bliver til varme. Det meste i vandet og en lille smule til at varme vandvarmerens kappe op.
Er du sikker på, at alt andet strømforbrugende er slukket, når du tester? Hvad med gulvvarme, cirkulationspumper på centralvarme og varmt vand, TV og stereoanlæg på standby, PC ligeså, opladere til mobiltelefon, udebelysning, trappe- og kælderlys. Hvordan er huset varmet op og belyst - det lyder ret voldsomt med 24 timers elpause. Hvordan ser det ud på dit værksted - er der noget på standby? Hvordan gør din måler, når du skruer sikringerne ud til den gruppe, varmeren er sat på?
En ganske svag og ret teoretisk mulighed er, at elmåleren registrerer forkert.
11 kWh skulle kunne varme cirka 250 liter vand op til 49 grader, og du blander det vel med koldt vand, så du ikke bliver skoldet.

Kommentar
Fra : Benja34

Dato : 30-01-17 22:43

Ja helt sikkert ... huset er opvarmet med brændeovn , bor ude på landet , 24 timer er ikke så galt når det starter sidste på aften og man er væk på job til den følgerne aften ... ja ALT har været slukket og intet på st.by , også udebelysning , krummefryseren er nye og kan hold sig næsten en helt uge uden strøm , så ingen problemer der heller , gulvvarmen i BV er også pillet fra samt cirkulationspumpe.... forstår ikke elmåleren kan mål forkerte da den er digital og ikke analog mere...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-01-17 23:27

Hvis ingen varme du har på huset og temp falder, stiger varmetabet fra VV beholder, og den begynder så at "lege" radiator. Varmt brugsvand til en person + husholdning på denne her årstid lyder helt normalt. Havde du haft en bimåler på, så vi eksakt vidste vi talte kun elvandvarmer, havde det været i den høje ende. Normal forbrug til VV sætter vi til 2500 - 3000 kWh ved en i husstanden.

Som pbp skriver er elvarme dejlig eksakt og kan ikke falde i virkningsgrad. Den er altid 1.0. 49° er ok, men så skal du heller ikke vælge lavere. Kalk er først problematisk noget højere oppe. Til gengæld er det tilrådeligt du lige lader bruseren løbe til det er varmt - legionella.

Jager du besparelser, så kig nøje efter dryppende vandhaner. De kan være frygtelig dyre. Brugsvandscirkulation ligeså. Bliver du træt af at gætte (og det er det gør lige nu), så køb en bimåler. Der er alt alt for mange ukendte faktorer i det du skriver og du vil selv blive ganske forskrækket over hvordan den virkelige verden er, hvis du får tingene konkretiseret. Tro mig, har målt på mange mange husstande.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-01-17 10:00

For at tjekke, om du har taget alt det strømforbrugende fra, kan du jo for en halv dags tid skrue vandtemperaturen ned fra de 49 til 10 og så holde øje med måleren. Du havde i øvrigt glemt at fortælle om vandværket. Hvis sugeventilen er utæt, kan det slå til og fra med jævne mellemrum.
En bruser med små huller i sparer en masse vand.
Jeg har osse et hus på landet, men bor den største tid i byen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-01-17 13:20

Citat
Hvad er legionella?
Legionella bakterier er almindeligt forekommende i vand. Bakterierne formerer sig hvor temperaturen ligger mellem 20-45 ° C og næringsstoffer er tilgængelige. Bakterierne er i dvale under 20 ° C og overlever ikke over 60 ° C.

Legionærsyge er en potentielt dødelig form for lungebetændelse, optaget af at indånde luftbårne vanddråber indeholder levedygtige Legionella bakterier. Sådanne små dråber kan oprettes, for eksempel ved: varmt og koldt vands forstøvere; våd klimaanlæg plante; og spabad eller hydroterapi bade.

Så det med lave varmtvands temperaturer er vist ikke at anbefale.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-01-17 17:21

Lige en bemærkning til eftertanke: Fruen og jeg får sommetider i fritidshuset besøg af folk, der bor et sted med billig fjernvarme. Et par af dem er hjemmefra vant til at vaske op under løbende varmtvandshane. Det tømmer lynhurtigt vores 40 liters vandvarmer, og så går der et par timer inden vi andre kan tage et varmt bad. Vi har dog fået banket dem så nogenlunde på plads ved at fortælle dem, at SÅ billig er elektriciteten altså heller ikke!
Opvask i balje bruger væsentlig mindre varmt vand.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 31-01-17 18:01

Er det en combivandvarmer? Altså hvor du også kan lave varmt vand med centralvarme?

Kommentar
Fra : Benja34

Dato : 01-02-17 21:58

Takker for indtil videre alle sammen ...

Citat
Er det en combivandvarmer? Altså hvor du også kan lave varmt vand med centralvarme?
Nej ingen centralvarme her , kun brændeovn og en varmevands beholder

Citat
Lige en bemærkning til eftertanke: Fruen og jeg får sommetider i fritidshuset besøg af folk, der bor et sted med billig fjernvarme. Et par af dem er hjemmefra vant til at vaske op under løbende varmtvandshane. Det tømmer lynhurtigt vores 40 liters vandvarmer, og så går der et par timer inden vi andre kan tage et varmt bad. Vi har dog fået banket dem så nogenlunde på plads ved at fortælle dem, at SÅ billig er elektriciteten altså heller ikke!
Opvask i balje bruger væsentlig mindre varmt vand
kender jeg alt for godt :)

Citat
For at tjekke, om du har taget alt det strømforbrugende fra, kan du jo for en halv dags tid skrue vandtemperaturen ned fra de 49 til 10 og så holde øje med måleren. Du havde i øvrigt glemt at fortælle om vandværket. Hvis sugeventilen er utæt, kan det slå til og fra med jævne mellemrum.
En bruser med små huller i sparer en masse vand.
Jeg har osse et hus på landet, men bor den største tid i byen.
Tror ikke man vil se nogle væsentligt forskel i så kort tid da beholderen er så godt isoleret ... det nok bedste at lad alt køre som det plejer og slukke vandvarmeren helt i 24 timer

Citat
Hvis ingen varme du har på huset og temp falder, stiger varmetabet fra VV beholder, og den begynder så at "lege" radiator
Enheden står faktisk ned i kælderen lige under køkkenet ... derinde er det isoleret dog ikke helt optimalt i den yderest muren/væggene indvendig ... (loftet/gulv til køkkenet er dog godt isoleret) , da det bliver kun brugt til opbevaring , men når jeg lægger hånden på selv vandvarmeren udvendigt følges den iskoldt ... så jeg tror ikke der er det store varm tab der ... men man ved aldrig 100%

Kommentar
Fra : Benja34

Dato : 01-02-17 22:02

(Tak for svare skulle der står) der er forresten ingen varme kilde ned i kælderen , kun isoleret som sagt