/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Forklar mig Mobil Pay
Fra : ingelein
Vist : 361 gange
50 point
Dato : 30-01-17 00:32

Jeg er absolut ikke een som altid har min smartphone med mig. Nærmest sjældent og kun af sikkerhedsgrunde. Jeg har dog en smartphone og ikke en gammel mobil, fordi jeg kan li at taste på et abc tastatur i stedet for der gamle system.
Jeg er også nærig og har ikke noget behov for data transmission. Det klarer Ipad og Mac/Pc fint i forvejen.
Jeg har derfor i telefonens indstillinger deaktiveret alt, som kunne koste penge. Jeg og min mand klarer os med nogle få hundrede kroner til mobiltelefoni og det er næsten udelukkende administration pengene går til.

Men nu er der flere steder, hvor der helst/kun kan betales med Mobil Pay. Jeg sælger også af og til noget i Den Blå Avis og folk vil gerne betale med MP.

Hvad skal jeg aktivere på min telefon og hvordan betaler man for denne service, jeg mener til Telmore ? Er det datatransmission eller hvad?

Det lyder måske som om jeg er langt bagud, sådan rent Teknisk og det er jeg også hvad smartphones angår. Jeg hader smartphones. Et eksempel: Min mand var indlagt på sygehuset og de utålelige ventetider i en stressituation bliver endnu mere stressende, når der endelig kommer en læge eller en sygeplejerske, som 3-4 gange bliver afbrudt af en telefon. Det kan ikke være rigtigt!
Nå, det var et sidespring fra mit ønske om at vide noget om Mobil Pay
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-01-17 00:35

Nb. Jeg ved godt at man skal downloade en apps for at få Mobil Pay, men hvad skal jeg aktivere for at downloade appsen?
Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-01-17 01:58

Du skal oprette dig som MobilePay bruger i din bank eller en bank som tilbyder MobilePay og i netbanken skal du indstille at telefonen må bruge tjenesten og du får en kode som du skal taste ind i MobilePay appen første gang du åbner den, det er efter hukommelsen det er nogle år siden jeg blev MobilePay bruger.
Derefter indbetaler dem som køber af dig med deres MobilePay app ved at skrive beløb og dit telefonnummer
Der er en lille film på Youtube, det er ikke helt som jeg husker der bliver der koblet et betalingskort på men det kan jo været ændret siden jeg blev bruger, det er stadig min DanskeBank kontonummer og ikke mit betalingskort som penge bliver overført til og fra:

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 30-01-17 01:59

Hej ingelein

1) Hvis du gerne vil gøre brug af dv. apps og mobil-pay, skal du først sikker dig at dit Mobilabonnement er med dataoverførsels. Ud fra dit spørgsmål fremgår det ikke helt hvilket abonnement du har. Men har en idé om, at du nok har Telmore med 16 timers tale og 24GB, som er rigeligt i dit tilfælde.

2) For at tilmelde dig Mobil-pay skal du have et af følgende kort: VisaDankort, MasterCard, Maestro, Visa, Visa Electron eller Dankort

3) Når dett er på plads er det bare at installere Mobil-pay og lave lidt start-opsætninger. (meget nemt - trin for trin)
• indtaste dit navn og CPR.nr.
• læse og acceptere betingelserne
• bekræfte dit mobilnummer med en aktiveringskode
• indtaste dit kortnummer og dine kontooplysninger (hvor skal pengene trække fra/sættes ind)
• oprette en selvvalgt kode.

4) Herefter logger Du efterfølgende bare ind på MobilePay med din firecifret personlig kode, som du har oprettet ved tilmelding.

Når du har registreret dig som bruger, kan du
• sende penge til personer med et dansk mobilnummer
• betale til butikker, der modtager MobilePay
• anmode om penge fra personer med et dansk mobilnummer
• dele en regning med dine venner
• se en liste over gennemførte og ventende overførsler
• følge med i dit forbrug og aktuelle beløbsgrænser
• bruge dit tilmeldte kort, når du handler på nettet.

McBobo

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 30-01-17 02:05
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-01-17 03:55

Læs og bliv - spørge lysten... du ved det sikkert før DU SPURGTE.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-01-17 10:04

Tak for svarene.

Jeg er sikker på at jeg kan bruge MP NÅR JEG FØRST HAR FÅET DET INSTALLERET.
jeg har et basis abonnement hos TELMORE
https://www.telmore.dk/basis?icid=mobilforside-basis-laesmere
og kan forstå at jeg kan installere Mobile Pay sådan rent abonnementsmæssigt set.
Mit spørgsmål går mere på, hvilke indstillinger jeg skal aktivere på min telefon, når jeg har deaktiveret alt, aldrig downloader data, bruger wifi eller andet end ren og skær samtale og sms. Jeg bruger heller ikke mms.
Der er mange videoer som forklarer, hvordan man bruger Mobile Pay, når først det er installeret.
1. Med hvilken funktion installerer jeg appen Mobile Pay fra Danske Bank? Altså funktionen i min telefons Indstillinger? Jeg har selvfølgelig et Visa kort.
@mig-selv: jeg er glad for at at tror at jeg bare spørger for at spørge, for dermed skriver du at du ikke tror at jeg er så dum at jeg ikke kan finde ud af det. Fakta er bare at jeg bruger telefonen så lidt, at jeg knap ved hvordan.
2. Jeg vil i første omgang kun gerne kunne MODTAGE betaling via MP...... fordi min telefon ikke er en fast bestanddel af min påklædning
3. Koster det noget at modtage betaling via MP.
4. Kan det overhovedet lade sig gøre at modtage betaling, når telefonen er slukket, hvilket den for det meste er.

Jeg har googlet for at finde svar på mine spørgsmål, men læser at alle steder, man selv vil betale, skal være på ens kontaktliste. Jeg har den nærmeste familie på min kontaktliste. Vil alle, der betaler, eller de steder jeg betaler nu blive kontaktpersoner?

Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-01-17 10:15

Ad 3. Nej det er gratis
Ad 4. Ja, men du får så ikke besked på at du har modtaget betaling, men pengene går ind på din konto.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-01-17 10:29

@Bille 1948
Mange tak for svaret.
Får jeg heller ingen besked om at betaling er sket...... ligesom en sms også er der når man åbner telefonen? Altså er gemt i telefonens hukommelse?
At selve pengeoverførslen er gratis - bank og bank imellem er vel som betaling med visa kortet, men hvad med teleudbyderen, koster det noget der, eller det samme som en sms?
Ps. Jeg er modstander af måned for måned, år efter år at betale for noget, som jeg kan få uden at have en telefon klistret til øret. (Vi har IP telefoni).
Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-01-17 10:34

Citat
DATA    9.90 kr. pr. dag ved brug af mere end
10 KB data. Maks. forbrug 100MB
du skal aktivere data på telefonen, citatet er fra Telmores hjemmeside og deres basisabonnement så helt gratis er det ikke men selve brugen af MobilePay er gratis både sende og modtage penge

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-01-17 10:35

Når du sender penge kommer der en flot kvittering til sidst.

Hvis du er på Wifi når du sender penge er det gratis ellers er det meget lidt data der bruges.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-01-17 10:46

@o.v.n
Vil det sige at det kan koste 9,90 kr at betale med MP..?
En enkelt betaling er vel ikke på 10 Kb?
Modtagelse af MP betales af afsenderen?

Som jeg læser Telmores basistekst, er under 10 kb pr. Dag gratis?
Ej, ej, hvor jeg føler mig klog i dag
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-01-17 11:16
Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-01-17 11:19

Prøv det. Det vil besvare mange af dine spørgsmål.

Ellers kan det slettes. Det har sparet os årligt for at håndtere op imod 4 milliarder i kontanter.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-01-17 13:06

Hej Bille 1948
Jeg går ud fra at du mener at det er nationen der har sparet 4 milliarder i kontanter, ellers vil jeg gerne tigge om lidt penge, dem kan man jo aldrig få for mange af - og dog,det kan vist godt stige til hovedet og udløse en Trumpisme, som totalt ødelægger ens dømmekraft., så jeg nøjes med det jeg har og er glad for det.
Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-01-17 13:10

Læs "at håndtere" dvs. sortere, tælle, etc, etc,

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-01-17 13:49

Ja Bille 1948, men de mennesker, der bruger Mobile Pay (jeg har nu lært hvordan det staves , brugte vel plastikkort og ikke kontanter. Jeg er sikker på at det klientel, som stadigvæk bruger kontanter heller aldrig kommer til at bruge Mobile Pay. Mange ældre har kun et hævekort - også noget, som jeg ikke var klar over indtil for kort tid siden, fordi vi har haft kreditkort i meget, meget lang tid. Så den statistik om milliarder af papir og metalpenge er måske lige så lidt sand, som mange andre statistiker?
Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-01-17 13:52

Nej, det er den IKKE. Nationalbanken trykker ikke længere sedler eller laver mønt. Det er flyttet til Finland.

Så det er ikke statistik, men fakta.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-01-17 15:03

Og de, der primært anvender kontanter/hævekort er en "uddøende race".

Jeg er selv blandt dem, der er gået væk fra kontanter, og jeg er årgang 1948.

Jeg kan have en halvtredskrone seddel i pungen i meget lang tid - ubrugt.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-01-17 16:47

Det er heller ikke ret ofte jeg har kontanter. Hidtil kun til at købe æg ved stalddøren, pengegaver til børnebørnene og busbiletten en sjælden gang. Jeg var i 3 banker i Middelfart for at få 500 kr. Sedler til julegaver. Desværre, ingen kontanter var svaret her. Hidtil har jeg i sådanne situationer klaret mig med checks, men det er j også en saga fra i år.
Gad vide, hvordan indsamlingsbøsserne fra de mange humanitære indsamlinger skal fungere fremover? Fastelavnsbørn, der kommer til døren? Jeg indrømmer at jeg ikke har gidet lukke op for Halloween udklædte, som ville have en skilling.
Jeg kan sagtens se fornuften i det pengeløse samfund når jeg tænker på kriminalitet og at det ikke vil kunne betale sig at røve kiosker og tankstationer.
Ingelein - årgang 1940

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-01-17 16:53

Indsamlinger, stalddøren og børnebørn tager gerne MobilePay, så det er løst.

Så er vi også ude over "sorte penge".

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-01-17 17:06

Det har jeg desværre ikke oplevet endnu! At overføre penge som julegave får du mig ikke til! Jeg giver aldrig kun penge, men også en gave til at skjule pengene med.
TRÆLS, men det er jo kun jul en gang om året. Jeg må i gang med Mobile Pay
Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-01-17 01:27

Du bør overveje et andet abonnement når du blive MobilePay bruger, de billigste med data er godt gemt på diverse mobiludbyder sider men de er der, jeg har et abonnement hos CBB til 39 kr. om måneden det kan kan ikke ødelægge budgettet for nogen.
Angående pengegaver, gavekort er løsningen hvis du (næsten) ved hvilken butik modtageren vil købe i så kan butikken udstede et gavekort på et hvilken som helst beløb, der kan også købes gavekort som kan bruges i flere forskellige butikker

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-01-17 10:03

Tak for svarene.
Som jeg skrev, er jeg nærig, og det er ikke det samme som ikke at have råd til. Måske tværtimod er det derfor man har råd . Telmore har hidtil været den billigste udbyder. Vores forbrug er så lille at det ikke overstiger 50 kr på 3 mdr. Og så koster det 50 kr i administrationsgebyr. Ofte klarer vi os så med 75 kr for 3 mdr. Incl. Forbrug.
Jeg har nu fundet ud af at komme på nettet med min telefon og alt det med passwords osv. Men da det er en windows 8 telefon skal jeg have fundet den app, som dur til denne telefon. Ifølge Danske Bank s anvisninger går det, men lad mig nu finde ud af det. Min telefon er en NOKIA LUMIA 520. Måske skal jeg bytte med gemalen eller købe en anden telefon.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-01-17 13:03

Nu er jeg lige ved at nå målet, men får nu adskillige meninger om at Danske Banks app ikke kan bruges på Nokia Lumia. Tror at jeg skal bytte mobil med manden. Han vil helst have den gamle Nokia 3310 i brug igen!
Han har en Samsung Galaxy.
Øv, skal jeg virkelig bryde mine principper om aldrig at købe en IPhone i stedet for? Anbefal venligst et alternativ!
Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 31-01-17 14:42

Hvad har du imod iPhone? Mener du i forvejen bruger Mac, som jo også er et Apple produkt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-01-17 14:53

MobilePay fungerer udmærket på min Nokia Lumia med Windows 8 ellers brug den Samsung Galaxy du omtaler, ingen grund ti at bryde principper angående Iphone

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-01-17 15:10

Hej Bille 1948
Min aversion imod Iphone opstod da et af mine ældre børnebørn tabte sin telefon på klinkegulvet og jeg hørte hende sige: Det gør ikke noget, jeg vil alligevel gerne have en NY! Hendes søster havde købt sin telefon på afbetaling, hvilket bestemt ikke passede forældrene, men det rager jo ikke dem, når man er fyldt 18 ..............åbenbart. Andre børnebørn har fået dyre iPhones i julegave...... så ja, hvorfor få en Iphone, når man kan klare sig med mindre? Er det ikke bare et prestigespørgsmål? Og så har jeg jo virkelig ikke brug for en telefon med så mange features.

Det er rigtigt at jeg har en IMac, og det har jeg aldrig fortrudt. Den er godt nok også ved at være halvgammel.

Jeg har aldrig været på nettet med min LUMIA, men har nu opdateret den til Win 8,1 og se .... nu har jeg fået MobilePay installeret!

Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-01-17 16:32

@o.v.n
Tror du ikke st din telefon også har opdateret til win 8.1.?
Jeg har læst mig til at "Gyro" mangler et eller andet sted. Om det er i win 8 eller Danske Banks app. Har jeg ikke forstand på, men det virker med win 8.1.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-01-17 19:38

Lige et spørgsmål mere:
MobilePay er nu installeret og kan bruges........ Men vil hvert telefonnummer man indtaster også automatisk blive føjet til ens kontaktpersoner?

Lige nu kommer billedet, hvor jeg kan indtaste beløbet og så et billed med teksten kontaktpersoner og et billede af en QR kode.

Men ikke noget tomt sted, hvor jeg kan indtaste modtagerens telefonnummer.
Ingelein

Ps. Køb aldrig en Windows telefon!

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 31-01-17 19:45

Tryk på Vælg modtager og indtast nr. Er personen kontaktpersoner, kan den finde resten af nummeret.

Tidligere brugte numre lagres i MP.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 01-02-17 01:04

Nej, hvert telefonnummer man indtaster bliver ikke automatisk føjet til ens kontaktpersoner i telefonen, men gemt i MP.

Hvad angår QR koder, som findes rundt omkring i butikskæderne m.m. kan du i stedet for at indtaste en masse nr./kode bare scanne/tag et billede af QR koder, hvorefter betalingen bliver gennemført. Husk at Bluetooth eller NFC skal være slået til - alt efter hvilken smartphone du har.

Du kan se denne lille guide fra netto hvordan det virker. Om ikke andet kan du få hjælp i butikken eller andre MB bruger/kunder første gang du bruger det.
http://app.actimo.com/l/3rosCFc8o3

Håber du får glæde af MB fremover, og velkommen til virkeligheden/fremtiden ano 2017

McBobo

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-02-17 10:22

Nu burde jeg være klar til at bruge MobilePay, men...........
Jeg kan taste et beløb og når jeg skriver vælg modtager, forventer jeg at kunne indtaste et telefonnummer. Det sker ikke. I stedet for er der disse beskeder på min skærm

Genveje
Vis kontakter
Scan QRNærmeste butikker.

Derfor spurgte jeg i et tidligere indlæg om beløbsmodtagerne skulle forefindes i kontakter. ( jeg har ingen kontakter udover familien, alarm og lægehuset) ialt 12 telefonnumre ..... og skal heller ikke have flere.

Hvordan får jeg et felt frem , hvor jeg kan indtaste et telefonnummer= beløbsmodtager?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-02-17 13:13

Når jeg har skrevet beløbet jeg vil sende og trykket på Vælg modtagerer og går til næste side er der oppe ovenover diverse genveje en linje hvor der står Til, tryk med en finger i linjen så kommer der et felt frem og tastatur, der skriver du nummeret sådan er det på min Nokia Lumia 630 som korrekt er med Windows 8.1

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-02-17 14:24

Tak til o.v.n
Desværre er det Til skrevet større end den efterfølgende tekst, hvoefter der så kommer de valgmulighede, som jeg har beskrevet lige før. MEN DET ER KORREKT AT JEG FÅR DET ØNSKEDE TASTEFELT FREM, NÅR JEG HOLDER FINGEREN LÆNGE PÅ TIL.
Tak for svaret
Ingelein