/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvor meget luft mellem udhængsrædder ?
Fra : ara
Vist : 288 gange
50 point
Dato : 21-01-17 13:54

Hej.

Når vejret bliver bedre skal vi have nye udhængsbrædder monteret.

Hvor meget luft kræver det egenligt mellem brædderne.

Er afstanden for lille vil taget jo ikke blive ventileret nok, og er afstanden for stor kan fugle, rotter og. lign jo komme derop.

Er 1 cm fint?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 60 point
Dato : 21-01-17 14:27

Over 7-8 mm giver adgang for mus; over 2 mm giver adgang for hvepse, medmindre du har fluenet over. Med det fremherskende blæsevejr, vi har her i landet, vil 5-6 mm sagtens kunne ventilere et villatag, hvis det ikke er pivåbent for fygesne og slagregn.
Det er min fordom; det kan være, der står noget i bygningsreglementet om sagen.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 21-01-17 15:16

Alle byggemarkeder sælger insektnet. Hæft det op direkte på spærene og sternbrædderne ovenpå.
Så kan du lave afstanden mellem brædderne som du selv vil, eller som det nu passer med bræddernes bredde.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : ara

Dato : 21-01-17 15:38

Lyder fint med insektnet, men det hjælper jo ikke at have f.eks 1, 5 cm mellem brædderne.
Så kan der vel komme mus og lign ind?

Men måske man skulle holde sig til 0.5-0.6 mm og tilmed bruge insektnettet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-01-17 21:20

Nej, 0.5 mm dur ikke. Så skubber brædderne hinanden af, når de bliver fugtige. I samme sag: sæt ikke to skruer eller søm ved siden af hinanden i samme fastgørelsespunkt. Ellers vil brædderne flække når de fugtes op og tørrer.
5-6 mm vil være fint.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-01-17 07:07

Citat
det hjælper jo ikke at have f.eks 1, 5 cm mellem brædderne.
Så kan der vel komme mus og lign ind?

Så skal det da være flyvemus
De seneste 8 byggerier jeg har været med til har det virket fint.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-01-17 09:26

Mus i klatrehøjde skal man ikke grine af.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 22-01-17 09:46

Jeg mente også 5-6 mm. Der var lige sat et punktum som ikke skulle have været der

Kommentar
Fra : alka

Dato : 22-01-17 10:29

På vore hus, er der ingen afstand mellem brædderne, men til gengæld er det ca en cm mellem stern og det yderste bræt. Huset er fra 1979, og der har aldrig været problemer på loftet i forb. med udluftning. Til gengæld, så opdagede vi i december, at der var mus på loftet - en stor og en lille blev fanget i fælder. Hvor eller hvordan de er kommet ind, er en gåde. Ude i de fire hjørner af taget er der et hul i hvert hjørne, hvor jeg nu har sat monelnet i.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-01-17 22:46

Hvis ydervæggen ikke er højglanspoleret og teflonbelagt, kan mus komme ind de forunderligste steder.

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 29-01-17 16:29

Tak for svaret pbp_et.