/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Hvordan virker et subdomæne på one.com?
Fra : ingelein
Vist : 171 gange
50 point
Dato : 21-01-17 12:45

Hej
Jeg har tidligere arbejdet med 2 webdomæner, som hver især peged på hinanden. De er oprettet som to forskellige domæner hos Hostmaster.dk. Mit webhotel var one.com. Her kunne jeg via DNS få de to domæner til at pege på hinanden. (Der var kun en forskel i at stave et navn enten som Tavlhoej eller som Taulhoej, hvilket var usikkert for mange brugere). Men det er en helt anden historie.

Nu vil jeg gerne på min webside hos one. com både have en almindellg webside, måske endda med en shop, men også en wordpress side. One.com accepterer wordpress.

Men jeg forstår ikke subdomæne spørgsmålet.
Ingelein

ps. Jeg vil være glad for svar fra nogen, som har prøvet det hos one.com

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 21-01-17 13:06

Dit eksempel lyder mere som det min udbyder kalder domænelink.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 23-01-17 08:33

Det du spørger om og det du før har gjort er 2 forskellige ting.

https://www.one.com/da/support/guide/administrer-dine-dns-indstillinger#webforward
Før:
At man opretter/køber flere domæne grundet noget kan staves på flere måder, og så fra disse henviser til samme WEB site, dette er en ting, og hos one.com hedder det "Web forward" eller "Web alias"
Forklaring ses her
https://www.one.com/da/support/guide/administrer-dine-dns-indstillinger#webforward.

Mange forstår ikke eller skal vi sige blander Web Sites og Domæner sammen, og derfor gør web hosting udbyder det tit også for at gøre det nemmere for deres kunder.

Domain er et navn man lejer på års basis, og så styre via DNS servere, som man selv har eller bruger en udbyders DNS service.
Via disse DNS servere laver man så under navne henvisninger kaldet A eller CNAME records/registreringer.

Eks. Tavlhoej.dk er lejet(købt) via den Danske .dk Root udbyder "DK-hostmaster", når man lejer(køber) et domæne, så skal men fortælle hvilken DNS Servere de skal henvise til for dette domæne. Eks. nogle af one.com DNS servere (hvilket one.com helst vil ha da de så kan levere et "total" service til dig.
På disse DNS servere opretter man/de så de adresser man ønsker til de service man vil bruge.
En grund til folk tit bliver forvirret er sikkert at ens domæne navn også kan oprettes som en adresse i sig selv (hvilket er meget normalt nu, men kun var tænkt til mail/post da man definerede hvad et domæne og sub-domain (under domæne) er.
Så via DNS sætter man eks Tavlhoej.dk & www.Tavlhoej.dk til benytte samme web site, dette da 2 adresser rammer samme site, vil et af dem være et webalias, da serverene som hoster sitet acceptere begge navne/adresser til at rammer samme site.
Man kan også vælge som de fleste gør at gøre dette med webforward så en af disse adresser videresender/forwarder via HTML til den anden adresser, altså en måde man fortæller kunden/brugeren den rigtige adresse.
eks.
http://dr.dk -> http://www.dr.dk
Lige meget hvilken af de overstående 2 adresser du bruger, kommer du til samme web site www.dr.dk
Ved forward så skal slut sitet ikke kende til de adresser som forwarder(videresender), da sitet når det ses altid kun vil ha en adresse, der er nogen/noget andet som tager sig af de(n) andre adresse(r) og før browseren til at åbne den rigtige adresse.

Nogle steder kaldes www.dr.dk for et sub domain, det er det ikke, det er en adresse på dr.dk
domænet.

For at givet et eks. på subdomæne, kan vi tage IBM, de har opdelt deres ibm.com domæne i rigtigt mange subdomæner, eks. et på land, som de bruger til mail
dk.ibm.com subdomænet henviser til nogle mailservere som håndtere danske mail brugere/adresser
de.ibm.com subdomænet henviser til nogle mailservere som håndtere tyske mail brugere/adresser
osv.
altså xxx@dk.ibm.com
IBM betaler/lejer kun for 1 domæne hos .com, men har så selv oprettet via deres DNS servere de mange andre subdomæner.

Citat
Nu vil jeg gerne på min webside hos one. com både have en almindellg webside, måske endda med en shop, men også en wordpress side. One.com accepterer wordpress.

øh forstår ikke helt hvad du mener her, for alle 3 ting får du jo med 1 domæne (1 adresse) hos one.com, man ligger bare shoppen og wordpress ind i deres egen mappe (under bibliotek)

Altså Shoppen & Wordpress kan ikke begge ligge i roden af dit sitet
https://www.one.com/da/support/guide/bruge-1-klik-wordpress
Du skal jo vælge hvad skal brugerne ramme når de kun indtaster domæne eller www adressen, så skal de andre ting ned i mapper (under biblioteker)

EKS.
http://Tavlhoej.dk/ -> styre du via deres webeditor
http://Tavlhoej.dk/shop/ -> styre du via deres Shop
http://Tavlhoej.dk/wp/ -> styre du via deres 1-klik-wordpress
Intet af dette er subdomæner

http://Tavlhoej.dk/ laver du så link til dine under sider/service, ala.
"køb mine vare her -> http://Tavlhoej.dk/shop/"

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-01-17 12:37

Hej JegErHer
Tusind tak fordi du tog dig tid til at skrive dette lange forståelige svar. (Bemærk venligst, at jeg ikke længere er webmaster for de nævnte sider, men det var det jeg gjorde med at linke siderne med de to forskellige stavemåder til hinanden. Jeg har lukket siderne ned, fordi en ny person gerne ville have at man skulle kunne booke lokaler via hjemmesiden - og den mulighed giver one.com ikke. Nu kan de så begynde forfra og det er vist ikke så nemt som de troede. Til gengæld har jeg tid til at tage mig af mine egne hjemmesider).
Jeg bliver helt sikkert nødt til at vende tilbage til din ekspertise.
Ingelein

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 23-01-17 15:03

Du er velkommen, selv om jeg får at vide jeg skriver for lange svar, men for mig er det vigtigt at forklare misforståelser, da disse ofte er grunden til mange har svært ved at se sammenhæng.

Administration/opsætning der er jeg stærk, men kode/udvikling skal du nok ha fat i molokyle.

PS. havde set siderne var væk, men kunne sagtens stadig bruges som EKS. :)