/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Pc fryser og skærmen blinker
Fra : Birgitte32
Vist : 215 gange
100 point
Dato : 18-01-17 10:46

Hej,
Igennem et stykke tid nu, så fryser min computer ind imellem. Samtidig, så står den jævnligt og blinker.. Altså ikke som en bil eller noget.. der kommer bare lige et lille hurtigt blink med en sort skærm.. Det varer under 1 sekund. Bare lige hurtigt nok til at man registrerer det..
Jeg har omformateret og gendannet for et par dage siden, og det har ikke hjulpet. Lod den stå et par dage uden at installere nogen programmer ud over Chrome. Når den fryser, så kan det både være midt i, at jeg bruger den, men også, når den bare står. Ingen forvarsel, ingen logik i om det er når jeg gør noget bestemt eller program relateret, så har en mistanke om grafikkort, når man sætter de to ting sammen.. Jeg har været i enhedshåndtering, hvor begge grafikkort siger, at de har de nyeste drivere
Specs er:
Acer Aspire E 17
Win 10
Intel Pentium quad core processor N3540 (up to 2.66GHz)
NVIDIA Geforce 820M 2GB driver version 21.21.13.6909
8GB DDR3
Intel Graphics driver version 10.18.10.4276

Håber nogen har et forslag til, hvad jeg kan gøre.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 18-01-17 10:57

Det kunne måske være et spørgsmål om tilstrækkeligt RAM kapacitet...
8GB er måske i underkanten.

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 18-01-17 11:10

Så du mener, at jeg skal forsøge at alokere hvor meget ram de forskellige programmer bruger?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-01-17 11:26

Højre klik på Windows symbolet i nederste venstre hjørne, og gå derefter ind under Logbog og se om der er listet nogle fejl der?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 18-01-17 11:29

Lyder underligt. Du skriver 2 grafikkort? Hvis der både er et omboard grafikkort og et dedikeret grafikkort, så prøv at slå onboard grafikkortet fra.
Jeg har flere steder på nettet læst at der er problemer med maskiner med dual grafikkort under Windows 10. Problemet er at Microblød opdateringer kan overskrive den/de grafikdrivere der er på maskinen med deres udgave, som ikke altid er den bedste. Så hvis vi ser bort fra hardwarefejl, vil jeg anbefale at du går ind på Acers hjemmeside og henter deres grafikdriver til dein maskine.

Har selv 2 HP maskiner der i opstarten viser sort skærm i 5-10 sekunder midt i opstarten, problemet er at der til disse 2 lidt ældre maskiner ikke er drivere fra producenten til Windows 10.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 18-01-17 11:31

PS:
Citat
Acer Aspire E 17
Der må være noget mere efter dette, som præcoserer modellen.

f.eks. Acer Aspire E 17 E5-774G-54W6

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-01-17 11:40

Højreklik på startvinduet og vælg enhedshåndtering
Som viser alle driverne og de skulle gerne stå i pæn lodret kolonne.

Ude hos Acer
https://www.acer.com/ac/da/DK/content/support
Kan du hente drivere til din maskine

Kig lige efter om den er installeret med 32 eller 64 (64 er mest sandsynligt)
Det ses her:
Højreklik på startvinduet og vælg system

Til almindelig brug er 8 GB ram rigeligt.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 18-01-17 11:46

Citat
Til almindelig brug er 8 GB ram rigeligt.
8 GB RAM, så er det 64 bit styresystem. 32 bit styresystemer kan ikke håndtere 8 GB RAM.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-01-17 11:50

Ja Brassovitski - men der kan jo godt sidde 8GB ram og så ved en fejltagelse installere 32 Bit.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 18-01-17 12:13

Citat
Ja Brassovitski - men der kan jo godt sidde 8GB ram og så ved en fejltagelse installere 32 Bit.
Arrrhhhhhhh! Den er vist lidt langt ude!!!

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 18-01-17 12:31

hehe det er 64 bit Og modellen hedder ES1-711G-P5NK.

Hvordan slår jeg onboard kortet fra? Og er ikke helt sikker på, hvad jeg skal kigge efter i logbogen?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 18-01-17 12:58

Jeg vil tro du kan slå onboard kortet fra i BIOS, men prøv først at deaktivere det i enhedshåndtering.
Genstart maskinen og se om det gøre en forskel.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 19-01-17 08:50

Citat
Jeg har flere steder på nettet læst at der er problemer med maskiner med dual grafikkort under Windows 10. Problemet er at Microblød opdateringer kan overskrive den/de grafikdrivere der er på maskinen med deres udgave, som ikke altid er den bedste. Så hvis vi ser bort fra hardwarefejl, vil jeg anbefale at du går ind på Acers hjemmeside og henter deres grafikdriver til dein maskine.

Jep dette giver mange underlige problemer, og brugeren tror "de" ikke har gjort noget nyt, men med Windows 10 ja der gør MS det for dem !!, og dette uden at tænke over hvilke problemer dette kan skabe for deres kunder.

Jeg slår altid "Automatic driver updates" fra, da jeg vil vide når disse opdateres da man ellers ikke ved hvorfor maskinen lige pludselig virker anderledes.

Her er et program godt nok på engelsk, som gør det nemmere at styre alle disse dumme Windows Funktioner vedr. Opdatering/Sikkerhed/Privacy
https://www.oo-software.com/en/shutup10

Når det er gået galt, skal man først slå det fra så MS/Windows ikke igen bare gør ting.
Dette via "O&O ShutUp10" (skal køres som administrator/via højre klik)
Så henter man de nyeste driver fra dem som har lavet maskinen.
Derefter fjerner man det som allerede er installeret for dette udstyr både i Program listen og i Enhedshåndteringen (husk at sig ja til den også skal fjerne drivers)
Genstart og installere ny selv de driver du hentede.