/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Windows 10 Pc
Fra : grokraft
Vist : 431 gange
20 point
Dato : 09-01-17 10:59

Kan en med 10-15 år erfaring råde om hvilken pc model stationær der kan holde de næste 7-8 år
uden at skulle på værksted

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 09-01-17 11:03

Hej grokraft.

Det er slet ikke muligt at finde en pc, der "generelt" ikke har fejlmulighed.

Men du kan holde dig fra de helt billige (Medion, Asus mv.)

Personligt køber jeg selv kun Lenovo, da jeg syntes de har nogle gode maskiner..
(Her kan du igen finde andre der er glade for andre mærker "Også Aldi-pc" )

Du kan evt. trimme din PC, lidt på batteriet, ved ikke at sætte den op til at oplade 100%, gå ned til 85-90% mv...

/R

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-01-17 12:02

Vi har to x Lenovo, E520 & G770. De kører begge på femte år. De kører problemfrit i alle årene!
Dog har jeg givet dem lidt mere RAM og udskiftet HDD til SSD-HDD, men ikke pga. problemer, men for hastighedens skyld!

Jeg havde tidligere en lille Medion - 11,4", jeg havde med på camping. Kompå genbrug. Den var simpelt hen ALT for langsom.

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 09-01-17 15:03

Manden spørger på en stationær PC. Jeg kan ikke råde, men blot oplyse, at jeg købte min seneste PC
her: https://www.mm-vision.dk/computer/vision-computere
Det var i 2011, og den kører stadigvæk fint med Windows 7.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-01-17 15:48

Citat
Men du kan holde dig fra de helt billige (Medion, Asus mv.)

Nu bliver jeg småfornærmet på Medion`s vegne. Har den i bærbar. Kører meget fint.
Citat
Personligt køber jeg selv kun Lenovo

Som også er en Medion. Eller omvendt. Lenovo ejer i dag Medion.

Nå bortset fra det. HP mener jeg ikke man går fejl af. Min hp Pavilion stationær, har kørt siden 2004.

Jo i så rigtigt, er over tolv år gammel. Og kører i bedste velgående, med Win XP.

Har lige købt en ny hp bærbar 17,3.

M.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 09-01-17 17:50

Citat
Men du kan holde dig fra de helt billige (Medion, Asus mv.)

Personligt køber jeg selv kun Lenovo, da jeg syntes de har nogle gode maskiner..

Øh lenovo stationær, er ikke at anbefale, og Aldi/Medion er nu ejet af lenovo, før i tiden var det meget MSI dele.
PS. lenovo Thinkpad serie af bærbar er en helt anden ting, der er de førende i kvalitet.

Citat
7-8 år uden at skulle på værksted

Øh mener du software mæssig eller hardware.
Selv det bedste giver ingen 100% garanti, eller pengene igen.

Indenfor stationær skal du nok stadig satse på klon maskiner, og MM-Vision samler nogen udmærkede maskiner, som "Reset" også bruger.

https://www.mm-vision.dk/computer/vision-computere

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 09-01-17 18:57

Jeg ville købe en stationæg med windows 10 - da det nok holder mindst 10 år.

Og så en ikke alt for stor kasse - da det ikke er nødvendig nu om dage - og da det fylder.

Derudover ville jeg vælge en mindre/middel og nyere processor - f.eks. Pentium.

Derfor falder valget på:
http://www.edbpriser.dk/stationaer-faerdigsamlet/asus-k20ce-nr039t-id-15633598.aspx

Omkring selve mærket så tror jeg ikke det betyder noget - typisk vil problemerne være softwaremæssigt - og ikke hardware. (Jeg har haft computere i 30 år og aldrig haft noget der stod af.

Hvis du ville have en endnu hurtigere maskine så vile jeg finde en med SSD i.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-01-17 19:19

Den maskine Thomas anbefaler den vil jeg også anbefale.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 09-01-17 20:54

Nu mangler der jo en hel del oplysninger fra spørgers side for at man kan komme med et seriøst bud. Et af de vigtige spørgsmål er : hvad skal maskinen bruges til? Der er jo himmelvid forskel på om det skal være en kontor maskine eller et spillemonster! Pentium cpu'r er da totalt forældede nu om dage.
Lad os lige høre lidt mere om hvad maskinen skal bruges til, og hvilke programmer det forventes den skal kunne køre, og så det næstvigtigste, hvad må den koste?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 09-01-17 21:08

Citat
http://www.edbpriser.dk/stationaer-faerdigsamlet/asus-k20ce-nr039t-id-15633598.aspx
Denne maskine er jo stort set bare en bærbar i forklædning. RAM loddet på printer, ingen dedikeret grafik RAM. Intet dvd drev/brænder, ekstern strømforsyning. Måske en udmærket maskine til Office programmer, internet, og den slags, men så er det vist også det.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 09-01-17 21:09

RAM loddet på printet, der er nok ikke en printer indbygget! SORRY.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 09-01-17 21:13

Enig i at det er vigtigt at vide hvad PC'en skal bruges til. Antog at det var en opgradering af en ændre kontormaskine. Og til det tilfælde vil pentium-maskinen være fin.

I øvrigt så er de nyest high-end pentium maskiner faktisk ret hurtige og har et OK IGP. Og rigtigt at l en komplet forældet pentium 4 vil være håbløst gammel - men ikke nogen af de nye modeller.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 09-01-17 21:16

UPS! Ved nærmere gennemgang, så er der faktisk et dvd drev i maskinen. Beklager.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-01-17 21:56

Nu er det jo sådan at de stationære computere kan skilles ad og de fleste dele kan skiftes ud.
Så den kan eksistere i mange mange år.

Dog kan styresystem osv rende fra den så der ikke findes drivere til nye systemer om 4-8 år.

HP leverer nok drivere i meget lang tid fremover.

Så jeg ville ikke gå efter en såkaldt fremtidssikret computer................ ikke til en formue.

Thinkpad er jo oprindelig noget IBM som blev fremsillet af Lenovo som nu selv sælger under navnet Thinkpad.................................som jeg er orienteret.
Jeg har selv en tablet fra Lenovo, som er ganske god.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 09-01-17 22:29

Jeg har en 8 år gammel Dell Studie pc, der kostede kassen (16.000) da jeg købte den begge diske på hver 1 TB, er skiftet, da der var fejl på dem, den ene (system drevet) er skiftet til SSD. Grafikkortet er lige opgraderet, da det gamle ikke understøttede directX 12. Den er opgraderet uden problemer til Windows 10, og den kører som en drøm. Når jeg regner lidt på det har den i gennemsnit kostet Ca. 2300 kr. Årlig. Denne maskine er selvfølgelig også købt med det formål at holde længst muligt. Jeg har da også en meget ældre pc der kører XP, og den virker helt fint både til Office programmer, fotoredigering og gå på nettet, og så vil jeg da skide på at der ikke længere kommer opdateringer til XP. Den har i tidernes morgen endda kunne køre den tids forskellige spil. Såååå det hele er et spørgsmål om formålet med det udstyr man køber.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 10-01-17 11:18

kan kun smile når jeg læser jeres forklaringer, men grokraft har så igen ikke givet os ordenlig information at svare ud fra.

Alle x86/x64 processer nu om dage er Pentium, ellers snakker vi om ARM maskiner, som Windows først nu begynder er supportere.

Den lille ASUS maskinen der anbefales er af typen Pentium/Quad-Core/J3710 kan bruges til lettere web og kontor arbejde, ikke noget jeg ville sige holder 5-8 år, da selv web med HTML5 kraver mere og mere, og grafik delen er meget svag.
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Pentium+J3710+%40+1.60GHz
(Min telefon er kraftigere end dette, selv om den er ARM baseret)

Hvis "ikke it kyndig" skal ind i maskinen for at skifte dele, så holder de tit kortere tid.

De mindre maskinener har mere integreret på bundkortet, hvorfor opgraderinger er umuligere eller meget besværlige, ligesom med denne ASUS maskine.

Hardware og værksted kommer an på hvordan man behandler maskinen, og lidt held.
Har haft meget billige maskiner som stadig virkede fint, da jeg efter rigtig mange år ikke gad bruge dem mere grundet de var for langsomme. Og har haft dyre maskiner som blev sent tilbage/retur indenfor uger grundet de havde underlige fejl.

Bedste råde hvis den skal holde, er altid at få en maskine som af nyere model og lidt større end man mener man har behov for. Så holder de længere, men man har så også betalt lidt mere for dette.

Når alt kommer til alt, så er det billigere og mere sikkert at købe billige maskiner, og så skifte dem ud når de ikke kan mere. Med mindre man køber dyre OEM licenser af programmer (altså licenser som ikke kan flyttes til ny maskiner), man gør man dette, så har man ofte også brug for kraftigere maskiner.

Hvem ved hvad man har behov for om x år

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 11-01-17 07:27

Jeg har lige set et godt tilbud på Elgiganten. Samme pris - men noget bedre processor.

http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/stationar-gamer-pc/ACDTB5EEQ001/acer-aspire-xc-780-stationar-pc

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 11-01-17 08:04

Citat
Jeg har lige set et godt tilbud på Elgiganten. Samme pris - men noget bedre processor.
Min lillebror har faktisk købt lige netop denne maskine sidst den var på tilbud, og den kører faktisk utrolig godt. Han bruger den fortrinsvis til mail, Office, og lidt fotobehandling, og så selfølgelig til at gå på nettet, Youtube og andet video materiale er heller ikke et problem.
Eneste ulemper er nok, at den ikke er nem at skifte dele i, men til den pris kan det jo ikke gå helt galt.