/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Er dette en ? stråle eller konvektions
Fra : mig-selv
Vist : 221 gange
100 point
Dato : 28-12-16 20:22

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 29-12-16 08:14

Både og! den meste varme afgives dog ved konvektion (luftbevægelse)

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 29-12-16 15:25

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : ljtma

Dato : 08-01-19 14:33

Varme til sommerhus på 30m2. Hvad er bedst og billigst i brug. Vil undgå trækken fra varmepumpe. Evt. nogen der ved om infrarøde terrassevarmere kan bruges? Jeg tænker på, om de varmen kommer ud i rummet. Evt. ok med varme til weekender, hvis jeg køber 2 terrassevarmere og hænger en i hver sin ende af rummet?? Er der nogen der har en bedre ide? I øjeblikket har jeg 2 olieradiatorer stående …. bare på frostsikring. På forhånd 1000tak for jeres gode ideer.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-01-19 21:17

Når det drejer sig om elvarme uden varmepumpe, får du lige præcis, hvad du betaler for. Det vil sige, at en varmeblæser, en olieradiator og en infrarød varmelampe (terrassevarmer) vil afgive præcis lige meget varme til rummet for hver forbrugt kiloWatttime. Noget andet er, at en strålevarmer eller to anbragt i lofthøjde kun vil varme vandrette flader op, som ligger lige i skudlinien, altså vil der være s....koldt under borde, stole og andre møbler. Spurgte du efter et direkte råd, ville jeg sige en varmeblæser, som rører om i hele luftrummet, suppleret af dine olieradiatorer til at vedligeholde med. Jeg er stærkt i tvivl om lovligheden af at bruge terrassevarmer inden døre, og selv ville jeg flygte skrigende bort ved muligheden af at bruge dem inde. Jeg har stor respekt og frygt for meget varme flader inde i et træhus. Altså behold dine olieradiatorer og anskaf en billig blæser til at blande luften godt, så der også bliver varmt i krogene og under borde og stole.