/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Strømforsyning 9V og 500ma....?
Fra : jegersolen
Vist : 179 gange
100 point
Dato : 28-12-16 18:58

Jeg købte en børne-cd-afspiller til mit barnebarn. Den ankom uden strømforsyning. Så den må jeg ud at købe for ellers bliver det en dyr gave i batterier.
Der står at strømforsyningen skal være 9V 500mA..

Så jeg kiggede efter en sådan med nøjagtig de specifikationer. Men finder så en masse universal-strømforsyninger man selv kan indstille.
Desværre står der at de kan indstilles til 9V (ok) og MAX 600ma, 1500ma og lignende.
Aner intet om elektronik men hvis jeg kan indstille til 9v 600 ma vil det så ikke virke?

Kommentar
Fra : kj

Dato : 28-12-16 19:12

Ja, så vidt jeg ved er de 600ma maksimum belastningen på strømforsyningen og du skal bare bruge max 500ma

Kommentar
Fra : jegersolen

Dato : 28-12-16 19:28

dvs jeg burde kunne den pågældende strømforsyning uden risiko for overophedning eller lign?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 28-12-16 19:52

De 500mA som står i vejledningen er det som strømforsyningen som minimum skal kunne levere, derimod skal spændingen på 9V helst være nogenlunde præcis. Så den strømforsyning som du nævner kan godt bruges.

MEN.

Når vil taler om en strømforsyning til musik så vil jeg foretrække en såkandt stabiliseret strømforsyning for at minimere risikoen for støj (brum) p.g.a. en ujævn spænding. Og når du siger en "børne-cd afpiller" så vil jeg klart anbefale en strømforsyning med en fast spænding så barnet ikke rissikere at ødelægge afspilleren ved at stille den til en for høj spænding. Jeg har fundet nedstående hos en af mine sædvanlige leverandører af den slags:

https://www.elextra.dk/details/H49752/netadapter-9vdc-08a-switchmode-55x21mm

Desværre er denne ikke på lager p.t., men det er den næste:

https://www.elextra.dk/details/H49752/netadapter-9vdc-08a-switchmode-55x21mm

Denne kan bruges, men er lidt overkill da den kan levere mere end fire gange så meget strøm som nødvendigt.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 28-12-16 19:56

Undskyld, den sidste strømforsyning skulle have været denne:

https://www.elextra.dk/details/H45231/netadapter-9vdc-20w-225a-switchmode-eup-55x21mm

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-12-16 21:57

Har masser af den slags strømforsyninger - ved dog ikke om der skulle være en 9 volts mellem, men hvis, må du gerne få den gratis - ellers prøv GOG / DBA du får dem næsten i hovedet.
Du skal dog være opmærksom på det stik / de små? Jack stik lignende der skal i apperatet, der findes flere og sikkert uoriginale stik, afhængig af hvilket land de er tiltænkt, de kan købes billigt på Ebay = men hold dig lang fra Kina elektronik = LIVSFARLIGT.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-12-16 04:10

Den dyre som Soren linker til er skuddt langt over målet.
Men der kan være et problem med selve stikket.
Desværre er disse ikke helt standardiseret , så det er ikke sikkert at en indkøbt strømforsyning bare passer til stikket din cd afspiller. OG selv om den fysiske dimension passer kan dert være at polariteten ikke gør det.
De fleste skal have plus på midterbenet ie et coaksialstik( rundt stik) , men der er også nogle enkelte som skal have det lige omvendt. Undertiden er det vist med en lille figur ved stikhullet , eller det kan stå i brugsanvisningen.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 29-12-16 12:18

Citat
Den dyre som Soren linker til er skuddt langt over målet.

Det siger jeg jo også selv.