/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Strøm er helt og delvist forsvundet
Fra : Lincoln1242
Vist : 254 gange
50 point
Dato : 19-12-16 12:04

Hej

Jeg har i dag konstateret at der er flere stikkontakter, der ikke er strøm i, mens der i andre kun er lidt strøm i (lamper afgiver kun svagt lys).

Der er intet at se på HFI-relæet; der er ikke nogen grupper, der er slået fra.

Hvad i alverden kan det skyldes?

Der er for 2 uger siden sat et andet komfur op (400V), men der var ingen problemer med hverken komfur eller stikkontakter - alt virkede.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-16 14:48

Som første fejlsøgning, afbryd det nye komfur.

Hvis stadig problemer, afbryd de enkelte lys grupper, en efter en, og du indkapsler problemet.

Hvis det ikke fører til noget, kontakt en elektriker...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-12-16 15:30

Da tosserne ikke kender forskel på strøm og spænding.
er det nok bedst med det samme at få fat på en elektrikker.
mit umiddelbare gæt er at neutralledningen er blevet afbrudtt så spændingen kan angtage tilfældige værdier , afhængig af fordelingen af belastningerne.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-12-16 16:07

Enig med transor. Nulledningen er formodentlig blevet afbrudt under forbindelsen til komfuret. Farlig situation. Kontakt straks elektriker og lad være med at pille ved resten.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-16 18:03

Ja man kan jo altid ringe til en el installatør,

men når Lincoln spørger, er det vel fordi han gerne selv vil undersøge problemet,
inden han kontakter en fagmand.

Eksempelvis lokalisere, hvor i hans el installation fejlen ligger.
Noget jeg forsøgte på at anvise.

Og der er jo fejlstrøms relæ og sikkert også sikringer for delsystemer,
så hvor farligt kan det være?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-12-16 19:43

Du skal for en gangs skyld ikke lytte til Svend. Der er masser af elektriske brugsgenstande, der bliver ødelagt af spænding væsentligt over 230 Volt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-16 19:53

Og jeg som troede at mit HFI-relæ slog fra, når nul ledningen blev afbrudt?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-12-16 20:23

Hej Svend. HFI_relæet skal slå fra, når summen af strømmene i de tre faseledninger og i neutralledningen afviger mere end nogle milliAmpere fra nul.
Jeg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-12-16 20:29

Svend...........................................

HFI eller nyeste HPFI er et fejlstrømsrelæ.

Fasen går ud til forbrugsgenstanden og hjem via nul.

Mangler nul på en ganske bestemt måde så bliver 2 faser enige om at forsyne forbrugsgenstanden med en kraftig overspænding.........................puf.

Det senarie som får et fejlstrømsrelæ til at slå fra er:
Fasen går ud til forbrugsgenstanden og ikke hjem via nul, men via jord - altså en strøm som fejlagtigt ikke kommer tilbage via nul og det registrerer HFI / HPFI med det samme.

Lincoln1242 - hvad er det du har tilsluttet
Hvilke faver ledningerne på komfuret
Hvilke farver er der der hvor du har monteret komfuret.

En elektriker kan måske spare dig for et nyt komfur, og det der er værre.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-16 20:31

OK pbp, jeg er kun en gammel, pensioneret, maskin ingeniør, men jeg husker da Ohm s lov.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-16 20:45

Og Eyvind, jeg tror ikke, vi har det sidste nye,
men jeg ved at det slog fra, da nul ledningen forsvandt.

Det gjorde det ikke hos en af mine venner, under tordenvejr,
da blev de fleste af hans El installationer ødelagt.

Så hvad med et HPFIT?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-12-16 22:43

Hej Svend. Tordenvejr respekterer ikke gængs ledningsføring eller diverse relæer. Et direkte nedslag snupper alt i nærheden inclusive slukkede lamper og højisolerede antennetransformere i TV-apparater (egen erfaring), og et nedslag nogen meter fra en luftbåren kraftledning kan også tage meget, men alligevel mindre end det direkte.
Da jeg for mange år siden var på firmabesøg hos Servodan i din landsdel, brugte deres HFI-relæer en strømtransformator, hvor alle fire (R,S,T og nul) var primær, og der sad en følsom forstærker på sekundæren og trak et stort relæ (kontaktor), som afbrød alt.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-12-16 22:50

Generelt skal du holde "nallerne" væk fra noget, der kræver autorisation.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-12-16 19:03

Hvis fejlen er en afbrudt neutralleder så duer Svendgiverens anvisning ikke .
Den vil blot føre til flere ødelagte apparater.

du kan ikke hurtigt nok få fat i en kyndig mand som nok skal finde fejlen.

Annuller spørgsmålet
Fra : Lincoln1242

Dato : 20-12-16 19:23

Ja, jeg gjorde jo det, som de fleste foreslog. Jeg kontaktede en elektriker, og både før og efter dette tjekkede jeg inde på DONG's hjemmeside om der skulle være strømafbrydelser eller andre fejlmeldinger i mit område. Det var der ikke. Da elektrikeren kom frem viste det sig at der var et kabelbrud ude ved vejen - som DONG var bekendt med, men som de åbenbart ikke havde fundet nødvendigt at melde ud...! Så jeg håber at elektrikeren sender DONG en regning!

Jeg tillader mig at annullere spørgsmålet.