/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Hvordan undgås forringet tv-signal?
Fra : cristian2
Vist : 284 gange
50 point
Dato : 06-12-16 17:17

Vi har fået internet fra Yousee som er tilsluttet vores antenneboks. Yousee medsendte en "rygsæk" med modemmet (en lille "forlængerboks" som skydes ind i de to eksisterende runde stik i antenneboksen - denne lille "rygsæk" indeholder nemlig en 3. data-udgang til modemmet, hvilket den eksisterende antenneboks i væggen ikke har). Men denne tilkobling medfører at tv-signalet på DR1 og DR2 (+ nogle andre) forsvinder - vi abonnerer på Yousees lille tv-pakke. Der er altså tale om et betydeligt signaltab ved at skyde den ekstra boks ind i væggens antenneboks. Hos Yousee siger man, at de ikke har nogen løsning på problemet - så vi er nødt til at kontakte én der ved noget om antenner og lign. Det forsøger jeg hermed.

Er der nogen der har et forslag til hvordan vi løser problemet, så vi både kan få internet og se tv?

NB. Vi har flere tv-apparater og derfor i forvejen antenneforstærker tilsluttet.

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : poten

Dato : 06-12-16 18:07

Find en anden udbyder, så er problemerne løst...

Prøv evt. DLG TELE - det fungerer perfekt...

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 50 point
Dato : 06-12-16 23:38

Jeg havde selv problemet for nogle år siden da jeg boede i Gladsaxe kommune. Her blev problemet løst ved at YouSee skruede op for signalstyrken et centralt sted.

Hvis du selv kan udskifte antennestikdåsen (ikke særligt svært) så kan du også købe en ny stikdåse hos en antennemand eller byggemarked med "dataudgang" og brug den i steddet. Tag stikdåsen ud inden du køber check antallet af kabler til den. Er der kun en så en såkaldt "slutdåse". Er der to skal du købe en "gennemgangsdåse".

En antenneforstærker kan være en god ting. Men hvis signalstøjforholdet (forholdet mellem det ønskede signal og baggrundsstøjen) er for dårligt så hjælper forstærkeren ikke meget. I dit tilfælde skal det faktisk være en forstærker som sidder før stikdåsen og som har en "returkanal" som din YouSee boks kan kommunikere tilbage gennem.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-12-16 11:10

du skriver at du i forvejen har antenneforstærker tilsluttet. Problemet kan godt ligge der.
forklar lidt nøjere hvilke forstærkere det er . er der angivet data for dem eller fabrikat og type.
Problemet er at nogle typer er uegnet og kan forringe signalet ved overstyring.

prøv at tilslutte et enkelt fjernsyn direkte til boksen uden dine egne forstærkere. Hvis så signalerne er der , vil det være en indikering.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 07-12-16 16:33

Forstærkers navn:
KONIG, KN-amp 40

20 DB Amplifter
Power input: 12 V - 250 mA
Forward: 40 - 862 MHz
Gain: 20 db
Gain controll: 0-10 db
Outputlevel: 90 dBpV min.

Der er fire udgange på antenneforstærkeren

Hvad gør jeg så nu?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-12-16 09:33

1. en forstærker til kabeltv her anbefales det at man vælger en forstærker med tilt at den simple grund kanaler der bliver forstærket formeget også bliver dårlige.

2. at evt ikke brugte udgange på splitter mm afsluttes med en endemodstand 75ohm.

3. stikket i væggen er det det første stik i lejligheden?

hvor gang man sætter en fordeller eller lign. dæmper signalet med min 3,5db

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-12-16 16:57

Nu har jeg tre gange prøvet at svare dig med en uddybende forklaring . De forsvinder bare.
Så nu må du prøve med den korte .
Prøv at fjerne forstærkeren og tilslutte et fjernsyn direkte til boksen. Hvis du så kan se kanalerne er det forstærkeren, som overstyres.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 03-01-17 16:50

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.