/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nyt komfur vs. bordplade
Fra : Lincoln1242
Vist : 320 gange
50 point
Dato : 19-11-16 18:20

Jeg står for at skulle have et nyt komfur efter at det gamle har givet op.

Jeg er også ved at lægge nyt gulv i hele huset, og det nye gulv er ca. 1 cm højere end det gamle.

Det gør at afstanden fra gulvet (det nye) og bordpladens overside bliver 84 cm.

Og først nu er det gået op for mig at ALLE fabrikanter laver deres komfurer mindst 85 cm høje…

Umiddelbart kan jeg kun se to løsninger: Lade være med at lægge nyt gulv under komfuret – eller hæve bordpladerne/underskabene (som er af nyere dato), hæve armatur og håndvask, afløb etc….

Men jeg synes begge løsninger er noget hø.

Kan nogen komme på en anden løsning?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-11-16 18:48

Du dropper bare de 60 x 60 centimeter gulv - eller lever med, at komfurpladen rager en smule op over bordpladen.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-11-16 19:09

Der findes da komfurer der kan indstilles fra 80 - 92
Ex.
http://www.guloggratis.dk/hvidevarer/komfur/voss/annonce/34742362-nyere-voss-glaskeramisk-komfur

En anden mulighed er at købe ovn og plade særskilt.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 19-11-16 20:54

Du kan enkelt hæve køkken bordplade og vask 1 cm, med afstandsstykke til eksisterende køkkenskabe.

Og hvis du med hobbykniv løsner lister, før du med forsigtighed løsne og genbruge lister.

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 19-11-16 21:19

@pbp_et:

Når jeg i mit indlæg skriver:
”Umiddelbart kan jeg kun se to løsninger: Lade være med at lægge nyt gulv under komfuret – eller hæve bordpladerne/underskabene (som er af nyere dato), hæve armatur og håndvask, afløb etc…. Men jeg synes begge løsninger er noget hø. Kan nogen komme på en anden løsning?”
- hvor godt synes du så selv dit forslag lyder...?

@katekismus:
Jeg har spurgt sælger om hvilken model det er – så kan jeg tjekke om det virkelig kan indstilles til under 85

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-11-16 21:55

Jeg tror de husker forkert, har tjekket voss hjemmeside
Soklen kan højdejusteres fra 85 cm til 93,5 cm.
http://www.voss.dk/Products/Komfurer/Glaskeramisk/ELK13002HV/

Der findes et der kan højdejusteres, jeg kan blot ikke huske mærket. Jeg kigger efter det imorgen.

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 19-11-16 23:36

@katekismus:

Ja, jeg fik modelnavnene på begge de komfurer, som sælger havde. Begge er min. 85 cm, og ikke 80, som sælger skriver :/

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-11-16 00:28

Jeg kan varmt anbefale at man skiller ovn og kogeplader i to separate dele.
du kan så have et skab under kogepladerne, så du genvindr den pladt som ovnen fylder i et skab.
Det er meget bedre når ovnen sidder i bekvem højde for betjening og kontrol.

Så er der heller ikke problemer med komfurhøjden.

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 20-11-16 00:43

@transor

Jeg har desværre ikke mulighed for at placere en indbygningsovn nogen steder i mit køkken.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-11-16 07:29

Jeg kiggede på mit komfur, bunden af det er løftet ca 1 cm, de 4 højdejusteringsfødder er i helt bund, men dem kunne man godt fjerne og få komfuret sænket.

Om det kan lade sig gøre med dem du har kig på aner jeg ikke, men hvis du kan kigge på komfurerne kan det være en mulighed?

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 20-11-16 10:10

Ja, Vagn så logisk, har jeg også tænkt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-11-16 19:34

Gem et stykke gulvplade så du kan lægge det ind hvis du kan købe et lavere komfur en dag.

Men jeg går ud fra at hullet til komfuret er 60 cm bredt.
Og så kan du sætte et køkkenmodul ind med plads til kogeplade oppe og bageovn under.

Fordele:
Du får lavet det gulv færdig med det samme.
Du kan lave lige den den højde, der er brug for.
Du har mulighed for at udskifte den ene del uden at skulle købe et helt sæt.

Du skal stadig bruge 3 faser nemlig to til kogepladen og en til bageovnen. = 3 x 230 volt 10/16 amp

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-11-16 21:31

Du kan da lige forhøre dig hos køle Møller, om der findes komfurer i dag under de 85 cm.

http://www.kole-moller.dk

Godkendelse af svar
Fra : Lincoln1242

Dato : 20-12-16 19:12

Tak for svaret katekismus.