/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Trump som Præsident
Fra : mig-selv
Vist : 597 gange
10 point
Dato : 09-11-16 17:48

Ender det ikke galt, et stykke hen af vejen

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-11-16 18:08

Citat
Ender det ikke galt, et stykke hen af vejen

Kan jeg af gode grunde, ikke bedømme endnu.

Men vi har jo før set ledere, have nogle store visioner, og så stille og roligt "falde til patten".
Han er jo trods alt ikke diktator. Flere andre skal jo tages med på råd.

Store ord i en valgkamp, giver jeg ikke så meget for. Bare tænk på vore egne politikere. Hvor meget får de gennemført, af deres planer.

Men det skal da indrømmes, Trump sidder lunt i det, nu hvor han får flertal, i begge kamre.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-11-16 18:34
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-11-16 18:59

Citat
allerede åben:
http://kandu.dk/spg177082.aspx

Det var enten eller - nu er det nu.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-11-16 19:05

Verden ryster i bukserne over Amerikanernes valg af Trump!

..men det gjorde den også da Reagan blev valgt: https://en.wikipedia.org/wiki/Donald_Regan

..med hans 'fantasier' om 'Stjernekrig'.

..og Thatcher lavede 'samme' nummer i i England:

https://da.wikipedia.org/wiki/Margaret_Thatcher
.. med lobning om 'tickle down' effekt
..men nu er det ikke ALLE som lytter og godtager hans (DT's ) udgydelser.

Jeg ser frem til Kina's reaktion! ..og Indens ..og Pakistans, samt Syd-Koreas..og Idonesions reaktioner! Tilsammen udgør de mare end en 1/3 del af Jordens befolkning ..og burde dermed også 'noget' at skulle at have sagt i Global Politik.

..især efter rygter om fremtidigt samarbejde med Ruslands præsident: Vladimir Putin :

https://da.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Putin

Jeg er sådan set helt indifferent ...bare vi får LLR sat af tronen i Danmark!

Hvor bliver det valg af ?

..i foråret, efter sommerferien, ..efter 2025 planen og efter finanslovforhandlingerne som pågår nu!?

'Truslen' ? ..om valg i Danmark er alm. bragesank!

NUL: Trump og LLR + resten af Blå blok er 22 alen ud af samme stykke.

Lur mig om ikke Danmark kommer til at lukrere på dette valg ..i modsætning til 'dommedagprofetierne'. Til gengæld kommer vi til at omstille os alle til en mere 'ustabil' verdensorden med Trump i spidsen fo USA!

..glem det !!! (..som jeg forudså det for ½ år siden)

EU bliver delt i 2 (Øst/Vest) og Mellemøsten bliver bombet tilbage til stenalderen. (Brug af Atomvåben i 'begrænset' omfang ..hvis ikke de 'retter ind')

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-11-16 19:10

Afrika? Dem er der alligevel ingen som lytter til! Trods jordens største befolkningstilvækst.

Joeh... det skal nok gå galt. Bare rolig!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-11-16 19:45

Jo, det gør det,

nu er det ikke, enten nu eller nu, men nu,
og vi må jo få det bedste ud af det.

Jeg fatter stadig ikke at verdens førende nation kan vælge Trump?
mine argumenter findes allerede her på kandu.

Hvordan var det nu det var i USA: Frihed, Lighed og Broderskab,
noget/nogle er vist blevet lidt for egoistiske der?

Selv har jeg besøgt Trump´s udsøgte golfbane syd for LA,
lidt for dyrt for os, og i dag er jeg glad for jeg ikke spillede der,
og bidrog til en valgkamp, hvor Hillery fik flest stemmer men tabte.

Noget jeg prøver at påpege i tidligere spørgsmål:
USA s valgsystem er forældet og udemokratisk.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-11-16 19:58

Vi får 'måske' de udu- og ubrugelige -35 jager billigere?

Altså; Hvis bare USA får muligheden for at oprette en luftbase i Djursland eller på Bornholm ..som 'FIRST STRIKE' beskyttelse af Baltikum? ..med Ruslands Sukoi 27 og 34 som 'støtte-tropper'.

Jeg mener stadig at vi burde have købt JAS-39 Grippen af vore naboer! (Sverige):

https://da.wikipedia.org/wiki/Saab_JAS_39_Gripen

Vi havde jo gode erfaringer med SAAB Dragen:

a.)

b.)

Så havde vi haft muligheden for at 'forsvarer' os selv, vores territoriale områder ..inkls. de Arktiske egne: Grønland og Nordpolen. Uden at skulle spørge USA eller Rusland om 'lov'.

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-16 20:01

Tag det nu roligt - det er trods alt kun i 8 år han skal sidde der.
Så kan det være hans Pinup Girl får chancen.
Jeg kan ikke finde en lalleglad naivist så det bliver denne her. ---------

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-11-16 20:03

Citat
Hvordan var det nu det var i USA: Frihed, Lighed og Broderskab,
noget/nogle er vist blevet lidt for egoistiske der?

Den findes som Colt... var det ikke den de kaldte:
https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=peacemaker

Citat
Afrika? Dem er der alligevel ingen som lytter til! Trods jordens største befolkningstilvækst.

Joeh... det skal nok gå galt. Bare rolig!

</MOLOKYLE>

Men det værste er sikkert ´Østen´.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-11-16 20:06

Citat
(Brug af Atomvåben i 'begrænset' omfang ..hvis ikke de 'retter ind')

?? Mange mener den slags allerede er ´fyret´ af i eller omkring Irak/ og Talleban eller IS, især hvis man har set lidt på tuben, mærkelige bomber.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-11-16 20:13

..og hvorfor skulle vi så under Trump få F-35 jageren, som vi allerede har bestilt uden befolkningen eller flyeksperter er blevet spurgt? ...en smule billigere?

Tjoeh..

1.) http://theweek.com/articles/605165/f35-still-horribly-broken
2.)
3.) https://www.sofmag.com/f-35-vs-f-16/

??? </MOLOKYLLING>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-11-16 09:39

Eyvind

Citat
Tag det nu roligt - det er trods alt kun i 8 år han skal sidde der

Han skal ikke sidde der i 8 år, men kan Der er valg igen i 2020. Obama sad der i 8 år fordi han blev genvalgt i 2012. Som jeg husker det, stillede Hillary Clinton også op til valget i 2008, men Obama fik flest stemmer og Hillary Clinton blev udenrigsminister.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-11-16 09:47

Tak Ans

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-11-16 16:29

En ting jeg ikke forstår, er de stupide demomstranter. Store demonstrationer i de amerikanske storbyer.

Tror man virkeligt at valget kan omgøres. Enten man kan li` Trump, eller ej, har det da nok været en demokratisk afstemning.

Fuldstændig formålsløst at smadre andre folks ejendom. Vinduer og biler. Vi har jo desværre set det samme herhjemme. Demonstranter = Pøbel.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-11-16 16:54

Kendte danskere reagerer på amerikansk valggyser: 'Kan vi flytte til en anden planet?'
http://www.bt.dk/udland/kendte-danskere-reagerer-paa-amerikansk-valggyser-kan-vi-flytte-til-en-anden-planet Ah hvad mand...? Jeg troede allerede, I befandt Jer på en anden planet......eller noget.

Citat
En ting jeg ikke forstår, er de stupide demonstranter. Store demonstrationer i de amerikanske storbyer.
De går ind for demokrati.......når nej, demokratiet har jo talt og demokratiet har valgt præsidenten. Altså en flok tåber.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-11-16 17:27

>demokratiet har jo talt...

I et demokrati stemmer man, og den der får flest stemmer, vinder.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-11-16 17:34

Det første år af valgperioden kommer for Trump og USA til at gå med interne Amarikanske stridigheder. Det kommer vi ikke til at mærke meget til i Europa. Trump har selv udtalt at den del af politikken skal han nok tage sig af. Økonomien og Udenrigspolitikken kommer hans rådgivere og vicepræsidenten til at klare for egen regninig (Hvilket i realiteten vil sige; Det Republianske flertal i parlamentet & i Repræsentanternes hus).

..om et års tid vil vi kunne begynde at se hvilken vej vinden blæser globalt.

For nuværende? ...om man kan lide det eller ej? Tror jeg faktisk at Trumps sejr er en FORDEL for Danmarks position ifht. EU. .også selvom 'prisen' for at deltage i NATO samarbejdet skulle skyde i vejret. Vi ska' nok få RABAT
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-11-16 17:38

Har Danmark måske nogensinde tabt penge på at den Amerikanske præsident var en idiot?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-11-16 17:50

svendgiversen -> Du forveksler direkte demokrati med repræsentativt demokrati.

Valgsystemer veksler i repræsentative demokratier ud fra forskellige kriterier.

I ASA har man et 'valgmands-system' ...hvilket groft sagt svarer lidt til, at de kommunalt valgte borgmestre i Danmark skulle indgå i 2 forskellige forbund med hver sin kandidat ...eller flere, som efter valg blandt disse med flertal, efterfølgende skulle udpege landets Statsminister.

Slå selv forskellen op.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-11-16 17:55

Ps. Jeg behøver vel ikke minde om at stemmetallet for at blive borgmester i en kommune afhænger af kommunens indbyggertal?

Hvilket er ret ligegyldigt hvis systemet var opbygget således, at een borgmester havde een stemme.

DERFOR behøves der ikke folkeligt flertal for et parti (Kandidat) i USA for at blive Præsident.

LLR havde vist heller ikke folkeligt flertal for sig i den nuværende mindretalsregering?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-11-16 18:10

> Kaptajn.

Pernille Skipper, Peter Falktoft og Abdel Aziz Mahmoud: Disse tre må gerne, uden min protest, forsvindu ud i universet. Og gerne i et "sort hul", så vi ikke risikerer deres tilbagevenden.

Sidstnævnte må gerne tage nogle af sine "brødre" med.
Jeg vil ikke savne dem.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-11-16 18:42

> Du forveksler direkte demokrati med repræsentativt demokrati.

Jeg ved da godt, at man i USA vælger ud fra et, forældet, meget udemokratisk, valgsystem,

Eksempelvis i Florida, lige på vippen og Trump fik alle valgmænd derfra,
alle de, næsten lige så mange blå valgmænd, var helt uden indflydelse, er det retfærdigt?

Hans overrepræsentation af valgmænd svarer jo slet ikke til de faktisk afgivne stemmer,
og det jeg dermed prøver på at sige er, at Trump ikke er valgt på et demokratisk grundlag.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-11-16 19:57

Et godt bevis på at systemet i USA ikke er demokratisk,
nogle forsøgte at bytte/flytte stemmer, fra en sikker blå eller rød stat, til en svingstat.

Tænk hvis jeg skulle afgive min stemme i det østlige udkants danmark, tæt på Sverige.

Og så er der det med farverne, de blå er røde og de røde er blå, bortset fra hårfarven.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-11-16 20:04

Jeg tror ikke vi skal "kloge" i det amerikanske valgsystem. Vi har vist rigeligt at gøre med vores hjemlige "demokrati". De har det jo åbenbart godt, med deres system. Ellers var det vel ændret.

Man kan vel heller ikke sige, vi har haft overvældende succes, sammen med andre, at ville pådutte de mellemøstlige lande "demokrati".

Mon ikke de fleste kan se i dag, vi ikke skulle have skubbet på kamelskubberne.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-11-16 20:06

Citat
Jeg ved da godt, at man i USA vælger ud fra et, forældet, meget udemokratisk, valgsystem,
Så har hele Europa - næsten, et forældet og meget udemokratisk valgsystem. I Danmark f.eks. vælges statsministeren heller ikke via et folketingsvalg.

Citat
Ender det ikke galt, et stykke hen af vejen
Sjovt nok, så jeg TV-avisen her til aften, og jeg kan forstå på de danske sjovnalister, at de er ved at bløde op mht. Trump. Det har bla. fundet ud ad - langt om længe - at Trump vil skabe et hav af arbejdspladser, samt omlægge skatten til et mere retfærdigt skattesystem.

At han forlanger Natolandene også betaler - ifølge indgået aftale - mere til deres eget forsvar (2%) er vel ret og rimeligt.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-11-16 20:08

Citat
Det har bla. fundet ud ad
= De har bl.a.................."

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-11-16 20:46

Lad os i dag mindes Svend Aukens konklusion om Reagan:
“I USA tegner der sig i horisonten en afdanket filmskuespiller Ronald Reagan, denne 70-årige handelsrejsende i konservative banaliteter og uhyrligheder, som opfatter det internationale situation, som enhver anden cowboyfilm.”

Jeg synes denne udtalelse, samt et hav af andre ligeså beskidte, er relevant set i forhold til valget af Trump, da Trump er udsat for samme hetz.

Hvordan Reagan var som Præsident ved alle.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-11-16 20:57

Vi bliver ikke enige om dette, før I anerkender at man i USA har et udemokratisk valgsystem,
kun de, med absolut flertal i de enkelte stater, uanset størrelse, tæller som valgmænd.

Og selvfølgelig skal man også tage hensyn til mindre stater,
det gør man jo i senatet, uanset størrelse, to til hver.

Ligesom vi jo har Grønland og Færøerne,
men selv om vor statsminister ikke vælges direkte ud fra et valgt flertal,
er det jo et flertal, der peger på regerings magten.

Uden DF s støtte ville Lille Lars jo ikke være statsminister i dag.
Og han kan jo på et hvilket som helst tidspunk komme i mindre tal og må gå af.

Anderledes i USA, hvor man kun har to partier, hvorfor mon,
det kunne da være skønt at høre andres mening end de blå og de røde som er blå.

Og med kun to partier, burde det jo være let at udtænke et retfærdigt, demokratisk valgsystem?
Simpelt Flertal...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-11-16 22:22

Du er en gammel stivstikker, Svend

I alles bevidsthed bliver præsidentvalget afgjort på valgdagen den 6. november. Men først når alle valgmændene er trådt sammen i hovedstæderne i deres respektive stater og har afgivet deres stemme, vil valget af den nye præsident og vicepræsident være afgjort. Valgmændene mødes til denne stemmeafgivning den første mandag efter den anden onsdag i december efter valget. Ved valget i 2008 var det den 15. december. Denne lange ventetid forklares med, at det i 1800-tallet tog lang tid at tælle vælgerstemmerne op og lang tid for valgmændene at rejse til statens hovedstad. I dag bruges tiden på at afgøre eventuelle protester om overtrædelse af valgbestemmelserne samt til at kontrollere optællingen af stemmerne. Efter at valgmændene har afgivet deres stemme på, hvem de ønsker som præsident og vicepræsident, bliver deres stemmer sendt til Washington, hvor de bliver læst op for Kongressen den 6. januar.

Der er ingen garanti for, at en valgmand stemmer på den kandidat, vedkommende repræsenterer. Hvis ingen af præsidentkandidaterne opnår et flertal i valgkollegiet, skal Repræsentanternes Hus vælge præsidenten. Valget sker ved flertalsvalg. Stemmerne afgives af staterne en for en, og hver stat har en stemme.

Præsidenten tiltræder officielt sit embede den 20. januar, hvor han eller hun bliver taget i ed som præsident.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-11-16 22:38

Stiv, Stivere Svend, med rette,

ingen valgmand vil jo pege på en anden end den kandidat han repræsenterer,
hvornår anerkender du, at valgsystemet i USA er udemokratisk?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-11-16 23:08

Ja altså, nu har USA - eller Danmark ikke direkte demokrati som Schweiz har. Men du er nødt til at erkende, at det ikke er den almene stemmeberettiget amerikaner der vælger præsidenten, det gør alle valgmændene når de er trådt sammen i hovedstæderne i deres respektive stater. Først når disse valgmænd har afgivet deres stemme, vil valget af den nye præsident og vicepræsident være afgjort.

Og uanset om du synes om det eller ej, så er det nu engang sådan det amerikanske system fungerer - det bliver du bare nødt til at acceptere.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-11-16 08:23

I får lige et par kommentarer jeg og en anden debattør idag har skrevet om emnet MAGT og DEMOKRATI i Politiken:

Citat
Henrik Mortensen

Magt og egoisme går hånd i hånd. I hvert fald når magten er fordelt mellem et relativt lille udsnit af befolkningen: De meget rige og politikerne. Interessefællesskabet som Steffen Gleise taler om eksisterer kun ved direkte demokrati. I et repræsentativt demokrati som det Danske ...og det Amerikanske vil det være den til enhver tid siddende regerings ledere og dens støtter som profiterer af 'interessefællesskabet'. Derfor har Steffen også ret i at magt og kapital bør holdes adskilt. Hvilket jeg desværre tror vil have lange udsigter. Dette vil kræve direkte demokrati (een borger = een stemme) i alle politiske beslutninger. Ideelt? Ja, men en utopisk tanke i en globaliseret verden. Så ville alle verdensborgere skulle stemme om verdenspolitiske beslutninger. Det tror jeg ikke kommer til at ske.

Steffen Gliese

I bund og grund går demokrati ud på at opløse magtkoncentrationer og at gøre dens udøvelse til gavn for fællesskabet. Det betyder, at magten i et demokrati udlægges således, at ingen enkeltperson eller gruppe kan profitere af den. Strukturen opløser aktivt tilløb til dannelsen af interessefællesskaber, der kan udfordre den fælles interesse, samfundet strukturerer ved at give alle rettigheder og muligheder og pligt til deltagelse. Det er det idelle, men ikke utopiske princip for en demokratisk stat. Hvis mindre skal gøre det, er det vigtigste at adskille magt og kapital.

Kilde: http://politiken.dk/debat/profiler/marstal/ECE3465122/magtudoevelse-boer-udtrykke-omsorg-ikke-ydmygelse/

Mine tanker om direkte demokrati kaldes af nogen: Kommunisme, men af af andre 'pøbelvælde'.
Jeg gætter på at f.eks. Søren Pind ville kalde det begge dele

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 11-11-16 09:40

Citat
Kendte danskere reagerer på amerikansk valggyser: 'Kan vi flytte til en anden planet?'

Automatisk rygmarvsreaktion fra dette segment. Kun til, at vise, at man har den "rigtige"
mening. Som dem man gerne vil sammenligne sig med.

Citat
Man kan vel heller ikke sige, vi har haft overvældende succes, sammen med andre,
at ville pådutte de mellemøstlige lande "demokrati".

Bestemt ikke. Jeg ved ikke hvorfor vestlige politikkere mener, at resten af
jordens befolkning, skal indrette sig som os. Jeg mener; de fleste af os, vil jo
heller ikke leve i et islamisk sharia mareridt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-11-16 11:52

Jeg kan mærke, man nok bliver mere autoritetstro, med alderen. Og da jeg ligger i den tunge ende, rent aldersmæssig, forstår jeg ikke meningen med disse demonstrationer, der nu afvikles i de amerikanske byer. For mig at se, en tom gestus. Manden er lovligt valgt. Det kan man ikke lave om på, ved at blokere motorveje, og lave bål i gaden.

Jeg studsede over et skilt, båret af en demonstrant: "Love trumps hate". Med min, mildt sagt, mangelfuld kendskab til det engelske, mener jeg det kan oversættes til "Kærlighed overtrumfer had". Denne her demonstrant, er åbenbart uenig i teksten på sit egen skilt. Hans gøremål "prædiker" jo netop had.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-11-16 11:54

Leonard Cohen er død. R.I.P.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-11-16 14:50

Du udlægger teksten forkert min 'kære' Mosebaek:

Citat
"Love trumps hate"

Betyder: (Donald) Trump hader kærlighed.

..med henvisnng til udsagnet:

Citat
Love triumphs hate

Stavning ...min kære 'ven'

Kærligheden overvinder hadet. (På Dansk ..Kærligheden overvinder ALT!)

I tvivl om usagnets forveksling retskrivningsmæssigt? Så læs.

Kilde: http://www.dictionary.com/browse/triumphant

<"Din bedste ven">

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-11-16 15:06

Mosebaek -> På Dansk giver dit udsagn måske mening : TRUMF ..men manden hedder nu TRUMP.

Pendantent til det engelske udtryk TRIUMFERER ...er ikke det samme som at TROMPETERE

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-11-16 15:15

Bortset fra det et det et sjovt ordspil da :: https://en.wikipedia.org/wiki/Trumpet

..netop ikke handler om magt og strategi, men ..om at lyde højest og larme mest
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-11-16 15:24

MBK ->

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-11-16 17:24

Tak for lærdommen, Molo. Godt jeg lige fik dette med:
Citat
Med min, mildt sagt, mangelfuld kendskab til det engelske,

Jaja, man kan lære så længe man lever. Men lige frem at blive sprog professor, udi det engelske, opnår jeg nu næppe.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-16 18:07

Det var jo overvejende, de ældre hvide mænd, de med den dårligste uddannelse,
der, takket været USA s valg system, gav Trump sejren.

Tilsyneladende er velstands stigningen gået dem forbi, og det giver jo stof til eftertanke?
Ikke mindst når man ser udkants USA som blå, og de mere centrale midt stater som røde??

Er det noget vi kan genkende og tage ved lære af???

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 11-11-16 18:21

måske er vi allesammen for tilbøjelige til at lytte til medierne. Journalister er Og det tit flinke folk, men ikke bedre uddannede eller dygtigere til at forudsige begivenheder, end så mange andre. Dertil kommer, at de ofte har private kæpheste eller fordomme, som skal luftes.
Mange danske journalister vil gerne på en interessant betalt rejse til USA en gang imellem. Derfor oppiskes der en stemning omkring de amerikanske valg, som er ganske unødvendig. Prøv at se på tysk, svensk eller engelsk TV's dækning; de to danske kanaler sendte under præsidentvalget vistnok lige så mange journalister til USA som de tre lande tilsammen.
Nu kommer de så hjem igen, og vi kan dagligt blive stopfodret om valgdatoen, og det er ganbske vist, at der bliver valg i denne måned, eller i næste, eller i næste. Måske er vi dumme nok til at spilde tid på den endeløse strøm af journalistiske gentagelser og uopfindsomhed?
Det hyppigste ord i den journalistiske dækning af det politiske stof er "hvis". Hvis Trump sejrer, hvis han bygger en mur, hvis Hillary stilles for retten, hvis LLR udskriver valg, hvis LA står fast på topskattekravet; ja, hvis og hvis og hvis.....de fleste kender fortsættelsen!
Bonus-ide: Sluk for radio og TV nogle timer hver dag, især når de politiske journalister er på spil!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-16 18:33

Helt enig og supplerende: Male parta, male dilabuntur.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-11-16 22:08

Oldboston ..og andre :

Det kunne jo rent konspiratorisk tænkt skyldes en 'opdigtet' ydre 'trussel'?

VALG i U.S.A. ...kæmpe STOR begivenhed. Tilsat lige dele 'filter' & gætværk!

Fjern for Guds skyld: Al fokus fra snak om et evt. VALG i Danmark?
..utænkeligt !!!
...heller ikke før jul
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-11-16 22:22

Tommy -> Kan du huske hvem der afløste 'GorbaSjov'?
..en mindst lige så 'farverig' personage som Trump.
Korrekt: 'Boris Jetski'!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-11-16 22:25

Verdens 'Herskere'? : Fætter Guf & Pluto?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-16 22:45

Dette spørgsmål drejer sig jo ikke om valg i Danmark,
hvor vi jo har demokratiske valgforhold.

Men om et valg i vort største allierede vestlige land,
hvor det nu er tvivlsomt, om vi fortsat kan regne med den samme støtte,
vi må i hvert fald fremover bidrage mere selv,
nok i modstrid med vore, i hvert fald mine, fredelige ønsker?

Male parta, male dilabuntur.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-11-16 23:16

Male parta, male dilabuntur. Det passer desværre ikke, hvis min (Google) oversættelse er rigtigt: Hvad, der er erhvervet ondt (dvs. uretmæssigt), går tabt på samme måde.

Forbrydelser betaler sig rimelig godt. Hvor mange røverier, indbrud og tyverier, bliver opklaret herhjemme. Et hurtigt skøn: Under 10 %.

Iøvrigt er Mister Trump allerede næsten stuerent, efter sin samtale med Obama.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/amerikansk-valg-2016/trump-laver-foerste-gigantiske-kovending/6401444

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-11-16 09:05

sendgiversen -> Hvorfor bliver du ved med at rode rundt i det?

Citat
Dette spørgsmål drejer sig jo ikke om valg i Danmark,
hvor vi jo har demokratiske valgforhold.

Hvis vi havde demokratiske valgforhold i Danmark som du ser det. Hvorfor har vi så en IKKE en med flertal folkevalgt Statsminister? ...og hvordan er det muligt at vi har vi et regeringsparti som har dannet en mindretalsregering. Hverken LLR eller Venstre er som sådan valgt af et flertal i befolkningen.

Hvorledes harmonerer dette med din tyrkertro på det Danske demokrati?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-11-16 09:14

Som jeg læser det svendgiversen, så mener du at trump ikke er legitim leder fordi en anden kandidat fik flere folkelige stemmer. LLR og Venstre har heller ikke fået flest folkelige stemmer, men leder såvel land som regering.

Er der ved at gå en prås op for dig nu?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-11-16 11:16

"Demokrati" har mange ansigter. Også ud i nærområderne.
Inspireret af Molo`s eksempler, kom jeg til at tænke på kommunal valgene. Her sker der virkelig studehandler. Nok også nogle, der ikke tåler dagslys. Endnu mere end på Christiansborg. Lokalt er det jo nemme at camouflere.

Her i Thisted kommune, er det sket flere gange, en borgmester fra et parti, vælgerne absolut IKKE har peget på, er blevet "genvalgt", gennem et "forlig". Det har selvfølgeligt noget med pension at gøre. Jeg vil kalde det Købt pension.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-16 13:09

Selvfølgelig er Trump, med det eksisterende valgsystem, valgt som USA s præsident,
det anfægter jeg ikke.

Male parta, male dilabuntur er bare forordet i en bog jeg er ved at læse:
"En God Gerning" af Kate Atkinson.
I bogen er det oversat: "Hvad der er erhvervet uretmæssigt, går uretmæssigt tabt".

Iøvrigt, lige hjemkommet fra vor årlige ørred tur.
Vi så ingen gydende ørreder, men der er stadig masser af svampe i Gråsten skovene.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-16 21:29

Uden om spørgsmålet, men med deltagelse nogle af de få stadigt aktive kandu brugere,

Da det sidste spørgsmål om svampe nu er lukket, alle frosset ihjel der østpå, men ikke her.
en anbefaling af vor lokale skovmand, både som ørred, blomster og svampe ekspert:

http://per-bangsgaard.dk/index.html

Der er stadig mange svampe her, de fleste hvide med runde kroner, som champignon,
men også nogle mere flade, der kunne være fluesvamp?

Selv tør jeg ikke plukke og spise nogen af dem, men Per viser jer gerne hvor de findes.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-11-16 08:43

Hvid fluesvamp har hvide lameller. Champignon; (lyse-)brune eller lyserøde. Således kender man forskel.

Som oftest er der også slør på stænglen af hvid flusvamp ...men ikke på unge eksemplarer. Derfor bør man altid gennemskære de unge svampe, hvis man er i tvivl om det er champignon eller hvid flusvamp man står med.

Er man amatør? Så holder man nallerne helt væk fra lamelsvampe, hvis ikke man har en 'ekspert' med på råd. Så samler man KUN støvbold og rør- eller pigsvampe som ingen lameller har. I denne gruppe af svampe finder der kun een 'let' giftig. Nemlig Satans Rørhat:

http://naturstyrelsen.dk/naturbeskyttelse/artsleksikon/svampe/andre-svampe/satans-roerhat/

Men tak for oplysningen svendgiversen. Ama'r -> Gråsten -> Ama'r ??? Glem det!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-11-16 08:54

svendgiversen -> ..og her vil jeg godt sætte spørgsmålstegn ved denne påstand:

Citat
Det var jo overvejende, de ældre hvide mænd, de med den dårligste uddannelse,
der, takket været USA s valg system, gav Trump sejren.

Næeh... det var det såmen ikke!
Valgdeltagelsen var på omkring 50%. Kun 4% farvede (sorte og latinoer) stemte ved valget. Disse stemmer kunne have gjort en enorm forskel på udfaldet ..i Demokraternes favør.

Så det var fraværet af stemmer som gav Trump sejren.

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-11-16 13:05

Ikke enig, og det var en oversigt i BT som påpegede det jeg sagde.
Og hvorfor er der så mange, gamle, hvide, dårligt uddannede, i verdens førende land?
Nu overhalet af spansk talende, sorte og skævøjede...

Vi ser kun BT, fordi vor nabo er på ferie, men i dag en ny advarsel:
Trump valget er ingenting i forhold til kommende valg i Frankrig og Tyskland.

Måske enden på EU?? Og Putins generobring af Østeuropa???

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-11-16 15:30

Citat
Så det var fraværet af stemmer som gav Trump sejren.

Så er det jeg spørger mig selv, hvorfor?? Havde de ikke tillid, til "deres egen kandidat"??

Citat
Måske enden på EU?? Og Putins generobring af Østeuropa???

Ja, hvis Putin registrerer det mindste tøven i Nato, vil han sikkert prøve på at bevise, Rusland er en super magt.
Som om han ikke havde land nok i forvejen. Men det er selvfølgeligt den mistede prestige, ved det "tabte" øst område.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-11-16 18:28

Om fire år, får USA (og vi andre) den første kvindelig præsident. En klog charmerende dame. Nemlig Michelle Obama. Mindst ti gange bedre valg, end Hillary Clinton. Hun vil kunne slå en hvilken som helst kandidat. Incl. Trump. Så han får højst fire år. Altså hvis hun stiller op, hvilket jeg er ret sikker på hun gør.

http://www.bt.dk/politik/alle-spekulerer-om-michelle-obamas-fremtid-nu-saetter-hun-selv-ord-paa

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-11-16 08:07

Mosebaek -> Nøeh... de farvede i USA reagerer blot som de har tradition for; præcis som også mange Danske systemkritikere fremfører som synspunkt: Kan du ikke lide det politiske system og dets magtudøvelse, så vis det foragt, vend det ryggen; undlad at stemme eller stem blankt. Til gengæld har du så også ret i: De havde ikke tillid til deres kandidat.

Dette er så stik imod et af mine egne mange motto's: Kun den som kæfter op bliver hørt!

Et demokrati bør man deltage i, hvis man vil have indflydelse.

Jeg har f.eks. hørt mange Danske sige: EU afstemninger gider jeg ikke deltage i. De er så fulde af lort dernede i Bruxelles. De vil bare bestemme det hele.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-11-16 23:29

Citat
Som om han ikke havde land nok i forvejen. Men det er selvfølgeligt den mistede prestige, ved det "tabte" øst område.
Nu husker vi på den aftale der blev indgået imellem øst og vest dengang da Berlinmuren faldt.
Hvilken aftale blev indgået..? Husker I den? Hvis ja, agerer Putin så ikke korrekt?
Hvis I ikke husker aftalen - eller har hørt om den, så forstår jeg bedre jeres reaktioner omkring Putin/Rusland.