/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Omdøbe mange filer på een gang..?
Fra : hovhow
Vist : 204 gange
50 point
Dato : 02-11-16 22:41

Hej kloge mennesker

Hvordan kan jeg i een arbejdsgang, omdøbe en stribe filer som er opført sådan:

P1 Dokumentar_ udsendelse nr.1
P1 Dokumentar_ udsendelse nr.2
P1 Dokumentar_ udsendelse nr.3
P1 Dokumentar_ udsendelse nr.4

[U]Til:[/U]

udsendelse nr.1
udsendelse nr.2
udsendelse nr.3
udsendelse nr.4

Mange tak på forhånd

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 02-11-16 22:48

Det er muligt at gøre fra commsndopromten, men hvis du ikke kender til det i forvejen, så er det ikke helt enkelt.
Der findes programmer, der kan gøre det. Her er et sf dem:
http://ivanrf.com/en/portfolio-posts/massive-file-renamer/

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 02-11-16 23:05

Der er en funktion i Windows (10) se denne gif: https://dl.dropboxusercontent.com/u/78711911/Omd%C3%B8b%20filer.gif
Der er ikke så mange muligheder for at styre nummereringen, men ellers virker det fint.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-11-16 01:24

Åben mappen med de filer som skal omdøbes, marker alle filer og tryk på F2 tasten eller højreklik og vælg Omdøb, skriv det navn du ønsker i navnefeltet på den første fil og tryk på Enter.
Nu hedder alle filer i mappen det samme som den første men med hver sit nummer, for eksempel Fil (1) Fil (2) Fil (3) og så videre, det kan give rod i sorteringen og så skal du omdøbe de første 9 filer en ad gangen så der kommer et 0 før 1 (01) er der under 10 filer i mappen er der intet problem

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 03-11-16 06:49

O. V. N. Det er så teksten til den gik jeg linker til.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-11-16 11:18

Undskyld jeg læste ikke hvad der stod i linket

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 03-11-16 13:02

Fint nok så er der både tekst og video.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-11-16 14:23
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-11-16 18:27

Installer Mediebrowseren XnView: http://www.xnview.com/en/

Derefter kan du åbne biblioteket (..også flere!) med dine filer. Afmærke dem med [Ctrl] tasten. Højreklikke med musen ..og vælge 'Omdøb' fra Menuen.

Derefter får du mulighed for at angive et default= 'standardnavn' på filerne, samt suffix (*.efternavn), nummer orden, hvor filerne skal gemmes? ..på hvilke drev? ..i hvilke biblioteker? ..om der skal laves kopier? ..eller om de 'oprindelige' filer skal slettes?..osv, osv, osv.

Programmet kan godt tage lidt tid at sætte op! ...men det betaler sig i det lange løb
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-11-16 18:35

Ps. Har du problemer med at få 'vist' alle filtypr i f.eks. Windows 10 stifinder?

Så hent og installer programmet: http://www.babelsoft.net/products/mediapreview.htm

Hvis du har problemer med at vise visse specielle filtyper i div. browsere og medieafspillere?

Så henter du bare alle de nødvendige CODEC her:

http://www.free-codecs.com/download/k_lite_codec_pack.htm
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : MHN1986

Dato : 29-11-16 09:18

Har selv stået med samme udfordring da jeg ville omdøbe alle afsnit i en serie jeg havde lagt ned fra DVD, så jeg skulle omdøbe alle afsnit fra alle sæsoner. Jeg skrev følgende Powershell script (her tilpasset dit eksempel med filnavne):

Kode
$Count = 1
cd 'C:\StiTilDineVideoKlip\'
$Sæson = Get-ChildItem -filter 'P1 Dokumentar_udsendelse nr.*'
Write-Host "Filnavne før omdøbning"
$Sæson
foreach ($Episode in $Sæson) {$Episode | % {Rename-Item $_ "udsendelse nr.$($count).avi"; $count++}}
$Sæson = Get-ChildItem -filter 'udsendelse*'
Write-Host "Filnavne efter omdøbning"
$Sæson

i sætningen
Kode
foreach ($Episode in $Sæson) {$Episode | % {Rename-Item $_ "udsendelse nr.$($count).avi"; $count++}}

skal du være opmærksom på at filendelsen skal stemme overens med dine klip (jeg havde .avi filer, hvis dine er .mpeg så erstatter du bare .avi med .mpeg).

Lav for en sikkerheds skyld en kopi af dine videoklip hvor du tester scriptet af, så du undgår ulykker :) - Det virkede dog perfekt i mit tilfælde.

Koden kan du blot kopiere ind i powershell, husk at ændre stien i linie 2 til at passe med hvor dine videoer ligger :)