/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Proffesionel wifi installation
Fra : sochr87
Vist : 188 gange
120 point
Dato : 01-11-16 08:27

Hej,

Dette spørgsmål er i forlængelse af:
http://kandu.dk/questionhist.aspx?qid=175684 - besvaret af "exterminater".

Det drejer sig om en installation med 3 Ubiquiti Unifi AP-AC accesspoints som pt. er sat til en ældre router med indbygget switch som egentligt virker fint.
Routeren er koblet til internettet via Port 1 på en stofa fiber boks.
Så vidt jeg har forstået er der router i fiber boksen men kun trådført internet ud af port 1.

Har dog erfaret at tilsluttede enheder, nogle gange bliver smidt af og man så skal genstarte routeren.
Det er et netværk der bliver brugt under møder osv., så det skal virke 100%.

Jeg havde nu tænkt mig at købe en ny switch/router.
I sidste tråd fik jeg fortalt at jeg skal bruge en switch - men hvad hvis det er stofa fiber routeren der er dårlig?
Kan det så være en fordel at købe router med indbygget switch. Måske tilkøbe en fast ip fra stofa?

Eller bare købe en simpel switch?

Hvad vil I vurdere er den bedste løsning så jeg får en stabil løsning uden udfald?
Jeg hælder mest til bare en simpel switch da der er router i fiber-boksen?

På forhånd tak :)

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 01-11-16 09:23

router efter router er ikke godt. hvis du sætter en switch til stofa boxen og en Pc herefter. Måske 2 pcer kan køre. får disse ip addresser omkring 192.x.x.x. er der router i boxen. får du noget i størelsen 70/80/100.x.x.x er det addresseuddelt af stofa. Her skal du så bruge en Router, hvor wan indgangen tilsluttes Stofa. de 3 wifi ting skal så hente hver sin ip fra routeren. Hvis disse så videre skal uddele ip til andre skal de hente dem i routeren. Hilsen Steen

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 02-11-16 09:19

Har lige læst det andet spørgsmål. det passer jo også til det jeg med få ord forsøger at beskrive.
Hilsen Steen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-11-16 11:47

Det er korrekt at der kun er en udgang til kabelforbindelse til computer, hvis du ønsker at bruge flere computer med kabelforbindelse til Stofa boksen så skal du købe en switch og tilslutte den til den udgang på Stofa boksen som er beregnet til internet.
Hvis du ønsker at benytte din egen router efter Stofa boksen så skal du logge på Mine sider på Stofas hjemmeside og indstille den indbyggede router til Bridge mode, så fungerer boksen som et modem og lader din egen router om at fordele forbindelserne til computerne.
Har du kun en computer som du vil benytte med Stofa boksen så vil jeg anbefale at bruge den indbyggede router i Stofa boksen, du bør dog alligevel logge på Mine sider og ændre både password og netværksnøgle af sikkerhedshensyn

Kommentar
Fra : sochr87

Dato : 03-11-16 17:27

Jeg er sikker på at der er router i stofa boksen - spørgsmålet er vel om den er god nok til en professionel installation? De 3 access points skal vel så hente ip adresserne helt fra stofaboksen igennem switchen? Der vil jo være måske 20 pcer der skal kunne logge på når det skal bruges til møder osv.. Vil det i så fald være bedre at købe en god router med indbygget switch og bruge den bridge mode i stofaboksen?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-11-16 01:12

Hvis der kun er 1 computer som skal tilsluttes med kabel så er der ingen grund til at købe en router mere Stofa boksen kan sagtens klare at fordele de trådløse enheder, det er kun hvis der er flere computere der skal forbindes med kabel at du behøver en switch

Kommentar
Fra : sochr87

Dato : 06-11-16 08:17

Til o.v.n.: der er ingen computere der skal tilsluttes, kun et overvågningskamera og 3 accesspoints via kabel. Så har 4 netkabler som vel skal til en switch? Er der et max for antal enheder sådan en Stofa router kan lave forbindelse til via en switch? Der er kun en port udgang med internet på den.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-11-16 12:46

Antallet af enheder som kan tilsluttes den switch du vil købe afhænger af antal porte i switchen ikke af Stofa boksen, der er kun en udgang på Stofa boksen til internet og den kan i princippet give forbindelse uendelig mange enheder, til kabelforbindelse kan du sagtens bruge en switch du har jo allerede trådløs netværk i Stofa boksen.
Da jeg fik fiberbredbånd for 2 år siden blev min boks sat til Bridge mode og min daværende router blev sat i internetporten, efter et år kunne jeg ikke gå på internettet, med venlig hjælp fra Altibox fandt vi ud af at det var min router som var stået af, den blev koblet fra og jeg aktiverede trådløs i Alti boksen og opdagede først dengang at kun en computer kunne bruges kabel, straks blev supporten ringet op igen og kunne bekræfte at der kun er en udgang på boksen til internet men tilbød af sende en switch helt gratis den er med 4 porte og det dækker mit behov.
Jeg har Altibox og du har Stofa men routeren er vist den samme Zyxel P2812ac