/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Kan batterier fra solcellelamper oplades
Fra : ingelein
Vist : 465 gange
50 point
Dato : 15-10-16 10:35

Kan man oplade batterierne fra solcellelamper.......? Uden at de eksploderer eller andet utilsigtet?
Det drejer sig om små AA BATTERIER.
INGELEIN

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-10-16 10:41

Jah, det er vel almindelige genopladelige batterier.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 60 point
Dato : 15-10-16 10:51
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-10-16 10:51

Det kommer an på, hvor længe, de har ligget uden ladning på. Hvis vi snakker om halve eller hele år, så er svaret sandsynligvis nej, men prøv i en lader, der er beregnet til NiMH-celler. Mærk på dem en gang imellem, og hvis de bliver over febertemperatur målt med ydersiden af en finger, så tag dem ud af laderen og prøv. Hvis det er en lader med stor strøm uden automatik, så placer det hele på en flise.
vh
pbp

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-10-16 10:53

Det, der får mig til at spørge er at kapaciteten på disse batterier er meget lille i forhold til almindelige AA batterier. Kan man evt. Erstatte de oprindelige batterier med nogle med større kapacitet? Er det kun for at spare at solcellelamperne fra f. Eks. JYSK har disse små batterier.
Jeg har et specielt lysarrangement med solcellelamper, som selvfølgelig kræver sol for at blive effektive. Om vinteren får de ikke lys nok.
Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-10-16 10:59

Genopladelige batterier har lavere kapacitet end de almindelige ej-genopladelige

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-10-16 11:00

@katekismus
Tak for et fint svar. Jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu. Måske melder der sig nogen med erfaring på området
Ingelein

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-10-16 11:10

AA-celler i NiMH-teknologi kan fås med kapaciteter fra ca. 500 til ca. 2500 milliAmperetimer, mAh. De, der sidder i lamperne har formodentlig ikke mere kapacitet end solcellerne kan nå at lade op på en god dag, og vi snakker ikke om halve kvadratmetre. Det er ganske sandt noget med prisen.
Hvad angår erfaring, så har jeg undervist i batteriladning nogle år.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-10-16 11:10

Citat
Indsæt ditGenopladelige batterier har lavere kapacitet end de almindelige ej-genopladelige
citat her

Det er ikke rigtigt. Genopladelige batterier fås med forskellig kapacitet. Dem med størst kapacitet er dyrest.
Solcellebatterierne har AA 200mAh 1,2V og de største i min besiddelse har AA2850mAh. Så der er en mega stor forskel på kapaciteten.
Ingelein

Kommentar
Fra : poul1erik

Dato : 15-10-16 11:30

Det kan sagtens lade sig gøre at anvende andre genanvendelige batterier.
Mine batterier kunne holde en hel uge.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-10-16 14:15

De gamle solcellelamper jeg har skilt ad for at få liv i igen har de gamle genopladelige batterier med Cadmium, de har ikke så stor kapacitet som nyere batterier men de er sikkert billige i Kina hvor lampen er fremstillet, batterierne kan sagtens skiftes ud med mere holdbare batterier men den lille solcelle kan ikke være med til at holde batterierne opladt, så du må tage batterierne ud og selv lade på dem engang imellem

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-10-16 16:32

@poul1erik
Hvad mener du med at de kunne holde en hel uge?
Det kommer vel an på batteriets kapacitet.
Hvis de små 200 mAh batterier, som solcelle lamperne er udstyret med ved køb udskiftes med f. eks. 2500 mAH batterier, bør de vel kunne holde tilsvarende længere.
Jeg spørger, fordi jeg ikke gider skifte batterier ret ofte. Der er 4 skruer i hver lampe der skal fjernes for at komme til batteriet. Og jeg har 2 x 3 lamper i klynger.
Så vil jeg hellere finde på noget andet i vinterperioden.
Ingelein

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-10-16 21:11

Ofte er det solcellen der er det svageste led, da solcellen sjældent kan eller kun på solrige dage, kan tilføre samme mængde mAh som forbruges om natten.
Så det du får ud af større batteri er formentlige ikke helt det du ønsker.
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : poul1erik

Dato : 16-10-16 08:52

til Ingelein.
Med 2500mAh batterier kunne lamperne virke en uge.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 08-11-16 17:30

Tak for svaret katekismus.