/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Mine fisk er syge/dør!
Fra : Lisbeth_N
Vist : 3043 gange
20 point
Dato : 25-06-03 15:12

Vi har fået en nyt 190L akvarie. Da akvariet havde stået et par dage med planter osv. i, satte vi fisk i det. Der var 20 røde neonfisk og 4 scalarer, og det gik rigtig fint.
Efter godt en uge købte vi 10 alm. neonfisk, 10 røde platy og en sugemalle dog i en anden butik. De så ok ud, men var dog lidt mere sølle end de første.
2 dage efter at den andet hold fisk kom i begynde enkelte af de alm. neonfisk at dø. Vi troede det var fordi det var nogle dårlige fisk vi havde købt, men nu 3-4 dage efter er 4 af de røde platy også døde. De havde ingen pletter, men deres finner så lidt flosede ud.
Scalarerne er nu også begynde at se syge ud, de så fine ud i aftes men den er helt gal nu til eftermiddag. De svømmer helt stille nede ved bunden, og virker udmattede.
Vi har skiftet noget af vandet idag, men når vi måler vandkvaliteten er vandet helt ok.
Hvad kan det være vores fisk fejler?, et par tilsyneladende raske fisk bliver syge og dør inden for 1 døgn.

Lisbeth

Kommentar
Fra : mismo

Dato : 25-06-03 18:12

Hej Lisbeth

Neonfisk skal helst sættes i "gammelt" vand, de dør simpelthen fordi at vandet ikke er godt nok og de kan - problemet med dine scalare og platty kunne godt lyde som svampangreb, der kan du købe forskellige væsker til akvariumet som kan løse dette problem - kan ikke helt huske hvad det hedder men der er et grønt og et blåt produkt, det ene virker til knopper og det andet til råd i bla. finner og det koster ca. 70,- og der er nok til ca. 3 gange behandling....

Mismo

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 25-06-03 20:14

Vandet skal helst stå en del mere end 2 dage før man putter fiskene i. Gerne op til 3-4 uger. Men 10-14 burde kunne klare det.
Man kan få noget vand præparerings middel der hedderAquaSafe fra TetraAqua der kan fremskynde det. Jeg tror det er det Mismo mener når han taler om et grønt produkt.
Det blå er sandsynligvis Faunamor som er medicin mod fiskedræber, som er en svampe infektion der giver knopper på finnerne og kan bla. forårsages af stress og dårligt vand.

Men jeg tror nu bare I skal være lidt mere tålmodige og give vandet en chance for at komme i balance før I putter fiskene i.

Kommentar
Fra : mismo

Dato : 26-06-03 08:57

Hej Igen...
Det er faunamor og et andet middel som kan købes i dyrehandler, men det har mange navne alt efter hvilke firma det kommer fra... Det er selve medicinen mod råd og mod knopper der er blåt og grønt... man kan dog også købe noget jodsalt som er en del billigere, men det er ikke alle steder det forhandles, men brug en dyrehandler du stoler på (ikke en hvor der er døde fisk i deres akvariumer!!!) og så vidt det er muligt, prøv kun at købe dine fisk samme sted, for det er meget let af få mange forskellige sygdomme fra dyrehandlerne.. og jo flere steder du handler jo større er chancerne for sygdom... held og lykke
aquasafe er altid en god ide til vandet, det kan næsten ikke betale sig at lade være med at bruge det...
aquasafe til 1000 l. koster ca. 130,-

Mismo

Kommentar
Fra : Lisbeth_N

Dato : 26-06-03 09:37

Tak for hjælpen!
Jeg tror vi prøver med faunamor og håber det hjælper, vi har brugt AquaSafe.
Det største problem er nok at finde en dyrehandler, der ved hvad de snakker om. Jeg har snakket med tre forskellige, og det virker som om, de har tre forskellige måder at gøre tingene på.
Den første mente helt sikkert at vi kunne putte fisk i allerede efter 3 dage, da jeg spurgte hvorlang tid der skulle gå. Det troede vi jo så på var rigtigt, det var måske en fejl.
Fra nu af tror jeg vi holder os til én dyrehandler hvad angår fisk, han er godt nok lidt dyr, men så må vi jo håbe, at vi får lidt kvalitet for pengene.
Nu håber jeg resten af mine fisk bliver raske, igen tak for hjælpen!

Lisbeth

Kommentar
Fra : bocajnged

Dato : 01-07-03 18:43

hej lisbeth

en anden ting du kan prøve er at komme akvarie salt i dit akvarie.....
jeg kan ikke lige huske doseringen men det er noget med 1 spiseske pr 10 liter...
det forebygger en masse ting, og hvis det ikke er avl du er ude i kan du roligt putte saltet i
det koster (hos min fiskehandler) 25 kr for 5 kg

venlig hilsen jacob

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 01-07-03 20:12

Det med at putte salt i vandet ville jeg være meget forsigtig med. Det er muligt at det virker men du skal være meget sikker på doseringen.
Hvis du kommer op i nærheden af 1 vægtprocent dør fiskene helt sikkert. Det er det samme som havvand. Og ferskvands fisk i havvand er en meget effektiv måde at slå dem ihjel på.

Kommentar
Fra : Lisbeth_N

Dato : 02-07-03 11:03

Ok jeg prøver lige at se på det med at putte salt i vandet. Mine fisk har det bedre og der er ikke nogle der er døde siden sidst, så det er jo godt. De har fået medicin mod svamp, da det var en svampeinfektion vi havde fået sammen med det sidste hold fisk.

Tak for hjælpen allesammen

Kommentar
Fra : bocajnged

Dato : 03-07-03 20:39

hmm

de fleste (billige) fisk til akvariebrug er mere eller mindre brakvands fisk hvilket vil sige at de er vant til salt...
jeg har spurgt min fiskepusher og det er en spks per 10 liter....
jeg kører selv med det og det virker, jeg har ikke haft problemer siden

Kommentar
Fra : bocajnged

Dato : 03-07-03 20:41

hovsa lige en ting mere....
du skal købe det salt der er beregnet til akvarie eller bruge middelshavs salt, da det er uden tilsætningsstoffer

Kommentar
Fra : tobran

Dato : 20-07-03 23:48

AquaSafe hjælper ikke til at man kan komme fisk i tidligere. AquaSafe er et produkt der fjerner clor og tungmetaller fordi vores vandværksvand, nogle steder, er for dårligt. AquaSafe styrker også fiskenes slimlag, hvorfor det ofte bruges til ting hvor gamle bøger ellers anbefaler jodfri salt.

Kommentar
Fra : Bonlykke

Dato : 24-07-03 13:40

Jeg har lige et par kommentarer...
Lisbeth: Når du skriver at vandkvaliteten er i orden - hvilke værdier taler du så om?
For mig lyder det som om du har haft en nitritforgiftning. Det forekommer ikke bare ofte, men altid i et nystartet akvarium efter en periode på 1-2 uger. Måden at undgå det på er at modne akvariet med vand fra et akvarie som har kørt længe. På denne måde får man fremskyndet dannelsen af en bakterieflora, som kan holde nitritværdien i ave.
Jeg er klar over at indlægget her kommer meget sent, men måske det kunne hjælpe til en evt. genstart?
Kim

Kommentar
Fra : Bonlykke

Dato : 24-07-03 13:52

Ups - havde da lige ovetset at du havde fundet ud af at det var svampeinfektion - så overse den forrige.
Kim