/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Få tar til at kunne extracte mknod devic~
Fra : michael.lilja
Vist : 431 gange
30 point
Dato : 12-12-01 19:58

Jeg har en tar-fil som f.eks indeholder:
---
rootfs/dev/myDriver
rootfs/startup.script
---
myDriver er lavet vha. 'mknod myDriver c 100 4'
mknod er modificeret så også non-root brugere kan benytte kommandoen.

Jeg er ved at lave et udviklingssystem til embeddede produkter, hvor alle applikationer/drivere har placeret alle deres nødvendige filer en i filstruktur som beskrevet ovenfor. Alle disse filstrukturer bliver tar'et sammen.
Når jeg skal lave min endelige komplette filstruktur så tager jeg alle tar-filerne og untar dem til et nyt directory. Dette directory omdanner jeg til et ROMFS ved hjælp af genromfs.

Problemer er at når jeg skal untar disse tar filer så kan jeg ikke gøre det som non-root. Tar kan ikke benytte mknod kommandoen (ihvertfald ikke per default).
* Er der en måde hvorpå jeg kan tillade 'tar' af benytte 'mknod' kommandoen og derved genetablere mine devices i rootfs/dev ?
* Er der nogen der har et andet forslag til hvordan jeg kan lave ovenstående hvis det ikke er muligt at få tar til at virke med mknod?

Tak,
Michael Lilja

Accepteret svar
Fra : MarcusB

Modtaget 30 point
Dato : 09-01-02 14:15

Hej Michael.
Jeg ville hjertens gerne hjælpe dig - specielt nu dit spørgsmål har stået ubesvaret / ukommenteret i lang tid, men jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår spørgsmålet. Kan du uddybe det lidt?

M.v.h. Marcus Brofeldt

Godkendelse af svar
Fra : michael.lilja

Dato : 10-01-02 00:22

Jeg har fundet en løsning, men undgik ikke at bruge sudo. Grunden til at spørgsmålet stod åbent er at jeg umiddelbart ikke kunne finde en funktion til at slette/lukke spørgsmålet.

/Michael

Kommentar
Fra : MarcusB

Dato : 10-01-02 02:14

Det glæder mig at høre. :)

- Marcus Brofeldt