/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
søger en allergifri kat
Fra : HPKristensen
Vist : 2407 gange
100 point
Dato : 25-06-03 14:27

Hej,
jeg har for et års tid siden læst en artikel om at en forsker i USA havde isoleret det gen i katten der giver den de skæl i pelsen som allergikere ikke kan tåle. Umiddelbart led katten ikke under manglen på dette gen, og det ville derfor inden længe blive muligt at købe allergifrie katte med pels. Der stod helt præcist at de ville komme på det danske marked i år 2003.
Nu ligger landet sådan at jeg er helt tosset med katte, men min kæreste er allergiker, så jeg vil derfor meget gerne købe sådan en allergifri kat, problemet er bare at jeg ikke aner hvor jeg skal henvende mig. Er der nogen der har en idé om hvor man evt vil kunne købe disse katte eller hvor jeg evt skal henvende mig for at finde ud af det?
De rareste hilsner fra Hanne

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 25-06-03 14:41

Jeg vil foreslå, at du henvender dig her:
http://www.inges-kattehjem.dk/

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 25-06-03 14:44

Og skal det være en racekat, så prøv her:
http://www.racekatte.dk/

Kommentar
Fra : HPKristensen

Dato : 25-06-03 15:08

OK. 1000 tak. Har ringet til Inges kattehjem, de kunne ikke hjælpe, men har sendt en mail til dem der på racekatte.dk så nu må vi se hvad de siger. Tak.
KH Hanne

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 25-06-03 15:30

Selv tak, Hanne.
Jeg er også spændt på, hvad de siger.
For hvis man hverken på Inges kattehjem eller hos Racekatten kender noget
til den allergifrie kat, er den nok ikke lige på trapperne.
Men lad os nu se.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 25-06-03 15:32

PS! Jeg skal afsted og have min kat vaccineret klokken 16.00.
Så vil jeg lige spørge dyrlægen, om hun kender noget til den allergifrie kat.

Kommentar
Fra : HPKristensen

Dato : 25-06-03 15:35

Ja! Gør endelig det! Det ville være rigtigt dejligt!
Held og lykke!

Kommentar
Fra : HPKristensen

Dato : 25-06-03 15:35

Ja! Gør endelig det! Det ville være rigtigt dejligt!
Held og lykke!

Kommentar
Fra : HPKristensen

Dato : 25-06-03 15:35

Ja! Gør endelig det! Det ville være rigtigt dejligt!
Held og lykke!

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 25-06-03 16:42

Hej igen Hanne

Min dyrlæge havde desværre aldrig hørt om den allergifrie kat.
Og heller ikke denne hjemmeside, som handler om allergi fremkaldt af husdyr,
siger noget om den:
http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/allergivenlig_hunderace.asp
Men måske kan det middel, som nævnes nederst på siden, løse jeres problem?
Ellers må vi da håbe, at du modtager et positivt svar fra Racekatten.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : HPKristensen

Dato : 25-06-03 17:03

Desværre hjælper antihistamin slet ingen ting. Han har en ret svær allergi og har også astma, så jeg må undvære eller vente...
Men lad os nu se hvad dem fra racekatte.dk siger til det.
Men tak, fordi du gad spørge.
KH Hanne

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-06-03 18:26

Kære Hanne... Desværre må jeg sige, at jeg tror, du er rendt ind i en slags "aprilsnar" . Men hvad med at få kæresten vaccineret?? Min ex. kunne bl.a. ikke tåle hunde, og han blev vaccineret. Det var ubehageligt og tog lang tid, men det virkede! (Senere flyttede jeg med hunden, men det er en helt anden historie....)

Kommentar
Fra : tach

Dato : 25-06-03 20:40

Hej Hanne

Har du tænkt over, at der også findes hårløse katte som folk med allegi eftersigende skulle kunne tåle? Jeg ved ikke hvor du kan finde oplysninger om det, men det var vel vær at overveje.

Kommentar
Fra : HPKristensen

Dato : 26-06-03 17:40

Hej Birgitta og Tach, jeg tror nu ikke det var en aprilsnar, for det var skam en saglig nyhedsportal jeg læste det på, og det var ikke i April!
Min kæreste har prøve det der med vaccination, men det hjælper ikke noget. Desværre. Måske er det fordi han også har astma...
Jeg ved godt at der findes hårløse katte, men det er jo ikke en rigtig kat, ha, ha, jeg vil have en kat med pels, ellers må jeg bare undvære....
Men 1000 tak til jer begge for jeres idéer!

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 26-06-03 17:47

Der har sikkert været tale om forsøg, som i første omgang så lovende ud
- men så har det siden vist sig, at det var de ikke alligevel.
Derfor lader den allergifrie kat vente på sig.

Har du forresten fået svar fra racekatte.dk?

Kommentar
Fra : HPKristensen

Dato : 26-06-03 18:15

Ja, det jkan være du har ret i det.
Nej, desværre har jeg ikke hørt fra racekatte.dk endnu... Det kan jo være de holder sommerferie.
Men jeg venter spændt. Ellers må jeg jo leve uden en lille kat.

Kommentar
Fra : Paw1978

Dato : 22-09-03 10:32

en gen-splejset kat, til formål at opfylde menneskets behov for et kæledyr.... ja ja det er jo let nok at være etisk når man ikke selv har allergi... Hvis du ikke vil vente til den kommer på det danske marked, så ved jeg, at perser katten tilsyneladende ikke fremprovokerer, allergi på samme måde som andre katteracer. Jeg ved ikke hvorfor, men det kan jo være at de enten fra naturens side, eller gennem avl har mistet det gen du omtaler.. så er spørgsmålet bare om det er en perser du har lyst til at eje, de er jo lidt specielle..

Kommentar
Fra : Paw1978

Dato : 22-09-03 10:33

en gen-splejset kat, til formål at opfylde menneskets behov for et kæledyr.... ja ja det er jo let nok at være etisk når man ikke selv har allergi... Hvis du ikke vil vente til den kommer på det danske marked, så ved jeg, at perser katten tilsyneladende ikke fremprovokerer, allergi på samme måde som andre katteracer. Jeg ved ikke hvorfor, men det kan jo være at de enten fra naturens side, eller gennem avl har mistet det gen du omtaler.. så er spørgsmålet bare om det er en perser du har lyst til at eje, de er jo lidt specielle..

Kommentar
Fra : Paw1978

Dato : 22-09-03 10:33

en gen-splejset kat, til formål at opfylde menneskets behov for et kæledyr.... ja ja det er jo let nok at være etisk når man ikke selv har allergi... Hvis du ikke vil vente til den kommer på det danske marked, så ved jeg, at perser katten tilsyneladende ikke fremprovokerer, allergi på samme måde som andre katteracer. Jeg ved ikke hvorfor, men det kan jo være at de enten fra naturens side, eller gennem avl har mistet det gen du omtaler.. så er spørgsmålet bare om det er en perser du har lyst til at eje, de er jo lidt specielle..

Kommentar
Fra : Paw1978

Dato : 22-09-03 10:33

en gen-splejset kat, til formål at opfylde menneskets behov for et kæledyr.... ja ja det er jo let nok at være etisk når man ikke selv har allergi... Hvis du ikke vil vente til den kommer på det danske marked, så ved jeg, at perser katten tilsyneladende ikke fremprovokerer, allergi på samme måde som andre katteracer. Jeg ved ikke hvorfor, men det kan jo være at de enten fra naturens side, eller gennem avl har mistet det gen du omtaler.. så er spørgsmålet bare om det er en perser du har lyst til at eje, de er jo lidt specielle..

Kommentar
Fra : Paw1978

Dato : 22-09-03 10:34

en gen-splejset kat, til formål at opfylde menneskets behov for et kæledyr.... ja ja det er jo let nok at være etisk når man ikke selv har allergi... Hvis du ikke vil vente til den kommer på det danske marked, så ved jeg, at perser katten tilsyneladende ikke fremprovokerer, allergi på samme måde som andre katteracer. Jeg ved ikke hvorfor, men det kan jo være at de enten fra naturens side, eller gennem avl har mistet det gen du omtaler.. så er spørgsmålet bare om det er en perser du har lyst til at eje, de er jo lidt specielle..

Kommentar
Fra : Paw1978

Dato : 22-09-03 10:34

en gen-splejset kat, til formål at opfylde menneskets behov for et kæledyr.... ja ja det er jo let nok at være etisk når man ikke selv har allergi... Hvis du ikke vil vente til den kommer på det danske marked, så ved jeg, at perser katten tilsyneladende ikke fremprovokerer, allergi på samme måde som andre katteracer. Jeg ved ikke hvorfor, men det kan jo være at de enten fra naturens side, eller gennem avl har mistet det gen du omtaler.. så er spørgsmålet bare om det er en perser du har lyst til at eje, de er jo lidt specielle..

Kommentar
Fra : Paw1978

Dato : 22-09-03 10:34

en gen-splejset kat, til formål at opfylde menneskets behov for et kæledyr.... ja ja det er jo let nok at være etisk når man ikke selv har allergi... Hvis du ikke vil vente til den kommer på det danske marked, så ved jeg, at perser katten tilsyneladende ikke fremprovokerer, allergi på samme måde som andre katteracer. Jeg ved ikke hvorfor, men det kan jo være at de enten fra naturens side, eller gennem avl har mistet det gen du omtaler.. så er spørgsmålet bare om det er en perser du har lyst til at eje, de er jo lidt specielle..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-09-03 18:06

Jaaaaah, nu må din mening vist være seven ind, paw...

Kommentar
Fra : 25

Dato : 21-10-03 19:14

Jeg har læst i noget materiale om katte ,at hvide katte ikke afgiver så meget af det stof som mørke katte gør, jeg ved det lyder mærkeligt - men jeg har læst det for nogle år siden. en hårløs kat er altså MEGET varm og blød, jeg har selv mærket en sådan under en katteudstilling for 2 år siden, de er måske ikke så kønne men er dejlig bløde.

Jeg har selv en norsk skovkat sort/hvid og en vildtfarvet somalihunkat, dem skal en allergiker IKKE anskaffe.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 21-10-03 19:15

Jeg har læst i noget materiale om katte ,at hvide katte ikke afgiver så meget af det stof som mørke katte gør, jeg ved det lyder mærkeligt - men jeg har læst det for nogle år siden. en hårløs kat er altså MEGET varm og blød, jeg har selv mærket en sådan under en katteudstilling for 2 år siden, de er måske ikke så kønne men er dejlig bløde.

Jeg har selv en norsk skovkat sort/hvid og en vildtfarvet somalihunkat, dem skal en allergiker IKKE anskaffe.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 21-10-03 19:26

Perserkatte

Hvis Perserkatte ikke fremprovekere så meget allegi er det nok fordi, at dens underpels er MEGET anderledes i forhold til mange andre katte, den skal redes godt igennem, hvorimod en Norsk skovkat har IKKE samme underpels., vi har selv haft en Racekat Perserhunkat, alletiders søde kat, - men en del pelspleje må påregnes, hvorimod Skovkatten kan nøjes med engang imellem at redes godt igennem, og med det rigtige tørfoder til b.la. pelsen (MEGET VIGTIGT) så er skovkatten nemmere at have.

Conny

Kommentar
Fra : 25

Dato : 21-10-03 19:28

Perserkatte

Hvis Perserkatte ikke fremprovekere så meget allegi er det nok fordi, at dens underpels er MEGET anderledes i forhold til mange andre katte, den skal redes godt igennem, hvorimod en Norsk skovkat har IKKE samme underpels., vi har selv haft en Racekat Perserhunkat, alletiders søde kat, - men en del pelspleje må påregnes, hvorimod Skovkatten kan nøjes med engang imellem at redes godt igennem, og med det rigtige tørfoder til b.la. pelsen (MEGET VIGTIGT) så er skovkatten nemmere at have.

Conny

Kommentar
Fra : Ljakobse

Dato : 29-01-04 13:30

Lige for at fortælle om den hårløse kat der er oppe og vende engang imellem. Den er ikke hårløs, men er dækket af små lidt ru dun, meget charmerende, men den må ikke ha det køligt, den kan logisk nok ikke holde på varmen. Og hvis kæresten er så allergisk som du siger, så kan han heller ikke tåle den, den er ligeså allergifremkaldende som andre katte (læste jeg i en brochure om dem).

Var det ikke en ide at din kæreste prøvede noget alternativ medicin/behandling for at komme af med allergien/astmaen?

Mvh Linda

Kommentar
Fra : cymri

Dato : 09-09-04 19:49

Hej
nu kan jeg huske meget forkert, noget jeg mener at have læst for mange år siden ..
Men der er vist nok en kat med pels som ikke har de ting i pelsen som folk bliver allergiske overfor ....
Jeg var faktisk inde på denne side fordi jeg troede at en havde svaret på racen ..

Poul

Kommentar
Fra : ExoduS

Dato : 09-10-04 17:34

Jeg så også en eller anden serie/film i fjernsynet hvor de havde en kat man ikke blev allergisk over for...! Jeg kan heller ikke racen på denne kat, jeg er nemlig selv på jagt efter en "allergifri kat" :)

//Andreas

Accepteret svar
Fra : coons

Modtaget 100 point
Dato : 06-11-04 11:26

Har set en hjemmeside med en allergifri kat.
Citatfra deres hjemmeside : Den Sibiriske kat er en skovkat, ligesom Maine Coon og den Norske skovkat er. Den vokser til den er ca. 5 år gammel. En Sibirisk hunkats normal vægt ligger omkring de 5 kg, hvor imod en hankat kan komme op og veje det dobbelte. Det er en muskuløs og meget aktiv kat. Denne race kat er utrolig social og kælen og man kan næsten sammenligne den med en hund.

Denne Sibiriske kat er lidt speciel i forhold til mange andre racekatte, idet den siges at være allergivenlig!!!
Der er ikke noget videnskabeligt bevist endnu, men der er lavet mange tests og undersøgelser gennem flere år, som peger i den retning. Den Sibiriske kat siges at mangle et protien i sit spyt, som mange andre katte har. - Dette protein er allergifremkaldende og gør at mange mennesker reagerer. Dette protein hedder FEL D-1. Dog skal man huske, at alle folk reagerer forskelligt og at allergi er indviduelt, så der er ingen garanti for at man kan tåle den Sibiriske kat. -Men der er stor sansynlighed for det!!!
Mange katterier og opdrættere har gode erfaringer med, at folk som ellers er katte-allergiker, kan tåle denne Sibiriske kat.
Hvis du er intereseret i at læse mere om den Sibiriske kat i forhold til allergi, så klik på knappen "Allergi", i menuen i venstre side.

Det må da være en god nyhed for allergiere...

Link:http://www.katterimeldgaards-sibirisk.dk/

Godkendelse af svar
Fra : HPKristensen

Dato : 06-11-04 11:44

Okay, den hjemmeside vil jeg da straks tjekke ud... Nu er min kæreste og jeg imellemtiden gået fra hinanden, så derfor kunne jeg i princippet købe hvilken som helst kat, men jeg har desværre også en lillebror og en god veninde der er allergikere, så måske jeg helt skal lade være med at anskaffe en kat. Men jeg vil tjekke linket med den sibiriske kat ud!
Tak!
KH Hanne

Kommentar
Fra : december81

Dato : 07-10-06 21:12

Hejsa

Hermed et link. katten er kommet på markedet men koster det hvide ud af øjnene. Det er firmaet Allerca som står bag katten.

For os herovre koster en killing incl en masse tilbehør bla plastikdimser til at sætte over killingens kløer så den ikke ødelægger ting når den kradser (hvor amerikansk må det lige blive 6950usdollar plus fragt som ligger mellem 1000-2000usdollar. Det løber altså op i omkring 50000 danske kroner.. AV

Deres side hedder bare Allerca.com

http://www.allerca.com/html/pricingreserveint.html

Kommentar
Fra : chace

Dato : 28-02-10 17:19

hej efter at selv havde haft en sibirsk kat(blev desvære meget syg). har aldrig haft en bedre og selskablig kat end ham,
men allergiker kan tåle sibirisk katte.

men de er ikke billige bare så i ved det.

men det er en rigtig dejlig kat. de snakker i stedet for at mjave gg.