/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Hvad dur som dampspærre?
Fra : myg
Vist : 415 gange
200 point
Dato : 27-09-16 20:01

Jeg er ved at renovere værelser i et hus fra 1961. Lofterne skal sænkes 45 mm fordi de eksisterende er skæve og så vil jeg isolere hulrummet mellem de eksisterende gipsplader, som er malet med et kraftigt plast-lignende lag. Jeg har fjernet en lille gipsplade for at tjekke dampspærren - men der er ingen !!! Bare 300 mm rockwool, hvilket jo er fint nok ??
Men kan det passe at 10 mm gipsplader malet på den måde gør det ud for dampspærre ???

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 27-09-16 21:16

Hvis det var mig ville jeg nøjes med at sætte noget 22 mm forskalning op på det nuværende loft - dernæst en PE folie - og så 1-2 lag gips. Det giver 45mm.

Jeg ville ikke engang isolere - og det skyldes at luftrum med stillestående luft i sig selv er en glimrende isolering - der skal bare ikke kunne opstå konvektion. Konvektion sker typisk først når der er store temperaturforskelle og/eller at der er mere end 4-5 cm luftrum.

Derudover har du allerede 300 mm som er alt rigelig - det er bedre at bruge tiden/pengene på andre steder der er mindre godt isoleret.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-09-16 08:27

Citat
som er malet med et kraftigt plast-lignende lag

Det er sikkert dampspærren, den slag ´maling´ bliver også brugt til at tætning af havedamme:
http://koiimport.dk/category/flydende-folie-til-stoebte-bassiner-23/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-09-16 08:33
Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 29-09-16 11:32

Hvis det var mig ville jeg gå til byggemarkedet, og bede om at få lov at købe nogle ruller www.aluthermo.dk

Produktet isolere og er dampspærre.

Har selv brugt produkt bag klædeskab op af kold ydermur, hvor jeg limede det op med den maling jeg malede vægene med.

For at få det til at binde til væg, måtte jeg omhyggeligt skube alle luftlommerne ud mellem væg og www.Alutermo.dk produkt.

https://www.flickr.com/photos/28886776@N02/19392211344/in/photostream/
https://www.flickr.com/photos/28886776@N02/19826744378/in/photostream/

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 29-09-16 11:38

Og Ja.

En gipsplader er dampspærre, så længe den ikke er blevet gennemhullet af el-installationerne (lampesteder, stikkontakter, ...) og lignende.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 29-09-16 11:45

Hvis gipspladerne er små, kan de mange kanter være et problem mht. dampspærre.

Kanten mellem gipspladerne er ikke dampspærre, hvorfor man kræver to lag med gipsplader f.eks. i badeværelse, og monteret på tværs, så der kun bliver huller, hvor to plader krydser hinanden.

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 200 point
Dato : 30-09-16 17:11

Gipsplader har vist aldrig været betegnet som en dampspærre. Det er derfor man benytter PE-folie - da det har en meget lav vandpermabilitet.

Den rigtige maling kan også virke som dampspærrer - men den skal være tyk og god nok - og så er den stadig med en langt højere vandpermeabilitet end f.eks. 0.2 mm PE folie.

Jeg ville evt sætte en PE-folie op først på dit loft - på undersiden - og så ville jeg lægge forskalning og gipsplader på.

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 30-11-16 07:38

Tak for svaret Thomas_Mygind.
Jeg endter op med at hulle gipspladerne (for at være sikker på, at der ikke blev 2 dampspærrer) og opsætte 0,2mm plastdampspærre lige herunder (limet til væggen i kanten med autoriseret lim - der klistrer skrækkeligt ). Herunder 45x45 mm reglar på vinkeljern i væggen og skruer i loftet 2 steder. 45 mm rockwool og endelig listeloft.
Det ser godt ud, og jeg håber og tror også, at det er opsat korrekt

Kommentar
Fra : myg

Dato : 30-11-16 07:42

Tak for input fra i andre.
Dog vil jeg advare om brug af alu for det nedsætter styrken af de trådløse signaler til telefon og edb kraftigt har jeg desværre erfaret