/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skimmelsvampeniveau ok?
Fra : palle22
Vist : 238 gange
50 point
Dato : 26-09-16 16:47

Hej

Vi har haft en vandskade, som har trukket ud meget længe. Håndværkerne har ikke villet gøre "for meget", fordi det er en forsikringssag. Senest har de, efter lang tids tovtrækkeri, fjernet dele af nogle gipsplader, som havde fået misfarvninger, og det har fjernet den mislugt der har været i rummet.

Vi har stadig en mistanke om skimmelsvamp, og de har nu lavet både Mycometer- og aftrykspladetest. Førstnævnte havde kun 3, hvilket jo er fint, men sidstnævnte havde 22 CFU - og det var vel at mærke i et rum, som var rengjort og desinficeret grundigt af test-frimaet dagen før, og som var helt lukket indtil efter testen var taget. Der er tale om 12 Cladosporium, 9 Penicillium og en enkelt Syncephalastrum.

Håndværkerne siger at huset nu er rent, og at de vil lukke loftet snarest. Men kigger jeg her: http://www.byggeteknik.com/uploads/docs/BMT_datablade/Skimmelpr%C3%B8ver.pdf ser det ikke helt så fint ud - slet ikke taget i betragtning, at rummet var helt rent. Der kan altså ikke være tale om støvophobning. Hvad tænker I herinde?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-09-16 20:14

Jeg tænker, at hvis forsikringen ikke vil bytte alt angrebet ud, ville det næstbedste være at få sprøjtet hele hytten med en opløsning i vand af borax og borsyre. Stofferne er ellers fyfy hertillands men virker fortræffeligt mod de fleste svampe. Stofferne er iøvrigt ufarlige i overskuelige mængder og genfindes i svampedræbende midler til træbehandling, men visse EU-politikere lytter åbenbart mere til lobbyister fra den dyrere kemiindustri. Borax og borsyre er ret billige stoffer, som nogle steder i verden kan skovles op i næsten ren form.
vh
pbp

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 27-09-16 11:09

Ja, det ville nok være godt.

Lige nu vil jeg dog gerne vide om niveauerne er tilfredsstillende, eller om jeg skal kræve yderligere undersøgelser.