/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bil mærker
Fra : mig-selv
Vist : 259 gange
50 point
Dato : 10-09-16 22:56

Jeg bliver lidt forvirret når jeg ser en WV/Skoda og Seat? især de ældre biler ligner/ er lavet af det samme - men hvorfor så de forskellige Mærke navne.

Mener ikke andre biler har samme ´problem´ måske det kan være samme motor? men ikke en direkte KOPI af en anden bil.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-09-16 22:57

Citat
især de ældre biler ligner/ er lavet af det samme

Det ydre design er forskelligt, men i bund og grund er det samme dele der bruges - under det ydre.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-09-16 01:33

Der er mange biler som deler teknik. Det gælder også mellem tilsyneladende helt fremmede mærker.
Det er godt at vide noget om , når der skal købes reservedele.
Jeg har to gange oplevet at visse dele ikke fandtes officielt til men af mine biler, men kunne købes som del til en anden bil . Et eksempel var en gummihætte bevægedelen i en ensidig bremsekaliber . Den kunne ved Mitsubishi kun fås ved at købe ny kaliber med cylinder mv og flere andre dele, som et samlet og dyrt sæt. Men en dygtig reservedelsmand vidste at volvo bruger eksakt samme bremsesystem. Hos volvo kunne gummihætterne fås løse.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-09-16 01:37

Billigproduktion på licens, mest brugt i den tidligere østblok.
Iran har et par egne bilproducenter som laver lidt ældre franske biler på licens til eget indre marked, de så frem til at embargoen blev ophævet så de kunne indbygge nyere teknik.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-09-16 03:11

Tidligere var en Seat en nøjagtig kopi af FIAT, det har noget at gøre med handel mellem landene og toldmure, køberlandet vil gerne have arbejdspladser i sit land og laver så en aftale om at producere biler på licens med et andet navn end de originale, et andet eksempel er VW, i Brasilien produceres folkevogne på licens,
Da jerntæppet faldt og Tjekkoslovakiet var de østeuropæiske biler håbløs forældede så for eksempel Skoda blev hurtig en forklædt VW, mange andre øst mærker forsvandt findes der Lada nu til dags?
Opel manglede lige en bil i sortimentet og købte sig ret til at sætte Opel mærke på Suzuki Wagon og der findes mange andre eksempler.
Nu nævnte jeg Suzuki før som er et japansk mærke derfor ville blive meget dyr at indføre i EU, derfor produceres de europæiske Suzuki i Ungarn for at undgå at betale told til EU, der er sikkert mange flere eksempler.
De stadig strammere miljøkrav gør at kun de største mærker har råd til at udvikle motorer som de andre bilproducenter så køber og lægger i deres egne biler, det samme gælder gearkasser og elektronik.
FIAT, Peugeot og Citroen har mange modellser som er nøjagtig ens, det skyldes førnævnte krav om arbejdspladser i køberlandet og billigere udvikling når fabrikkerne samarbejder

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-09-16 11:46

Lada og Polski Fiat - kopi af henholsvis Fiat 124 og 125

De Franske biler, deler også en del - bl.a. hele motorer.

Saab kørte på et tidspunkt med Ford motorer

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-09-16 12:18

Citat
Saab kørte på et tidspunkt med Ford motorer

Rigtigt. Har selv haft en Saab V4. Der stod simpelthen Ford flere steder på motoren. Saab modificerede den. Bl.a. ny knastaksel. Saab 2000 var med Fiat / Lancia teknik. Saab 900 med Opel Omega teknik. Sidst Opel insignia teknik. Renault 8, 10 og 12 (måske flere) blev bygget i Rumænien, som Dacia. Fuldstændig identisk, borset fra emblem.

Næsten alle mindre Opel, Corsa, Kadett og Astra, findes som Holden i Australien. + flere steder i Sydamerika. Chevrolet i Korea (GM), Spark og opefter, deler teknik med Opel. Vauxhall Kadett (Viva) Corsa, Ascona, Vectra o.s.v. fylder godt op i London.

De små Opel er med Fiat eller Suzuki motorer. Volvo og Ford, har kørt med Peugeot diesel motorer.

Jeg havde for nogle år siden, en kæmpe stor bog, fyldt med alverdens bilmærker. Det var sjovt at se, hvordan næsten alle mærker, er "filtret" ind i hinanden.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-09-16 12:26

Nogle Vectra B modeller, var med Isuzu motorer. Berømt for slidstyrke.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-09-16 18:57

Men min Volvo 210 duet Herregårdsvogn fra 1966 med B18 motor ...........var dælme Svensk.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-09-16 19:22

Citat
Men min Volvo 210 duet Herregårdsvogn fra 1966 med B18 motor ...........var dælme Svensk.

Osse i den grad. Men Volvo P 1800 blev en overgang bygget i England.

Snakker vi Volvo lastbiler, er de i dag vist mere franske end svenske. Motor og transmission kommer dog fra Sverige.

V.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-09-16 19:25

Citat
Jeg har to gange oplevet at visse dele ikke fandtes officielt

Når jeg roder rundt på nettet efter smådele, findes de til tider i overflod til billige penge, men det er så ikke originale, dog har de samme ´varenummer´ men forskellig pris.

Så man skal virkelig se godt efter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-09-16 20:32

Jeg har hørt, (men ved det ikke) at nogle uoriginale reservedele er lavet på samme fabrik som de originale.............det er jo som regel ikke bilfabrikanten som laver alle delene selv.

eks:
generatorer
lygter
bremsedele
hjul

Det er jo også derfor bilerne trækkes tilbage, fordi der er presset for meget for at få det billigst muligt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-09-16 21:55

Citat
det er jo som regel ikke bilfabrikanten som laver alle delene selv.

Næh, jeg vil næsten påstå, at de kun er samlefabrikker.
Jeg husker tilbage i tiden, at Opel kunne være monteret med både Delco Remy og Bosch tændingssystem. (Altså ikke på samme bil).

Gearkasser og trækaksler kom fra ZF. (Som også leverer til traktorer og lastbiler).

M.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 15-09-16 10:48

Der er ikke ret mange fabrikker - hvis nogen overhovedet der laver alle dele selv.
Indbyrdes ejerforhold og ikke mindst produktionsomkostninger gør, at man "henter" dele og viden fra hinanden.
Der er ganske rigtigt fabrikker der sender både originale og kopidele på markedet, så de ligefrem konkurrerer med sig selv.
Det siges f.eks. at de ældre Ford Ka er mere Fiat end Ford.
Ældre Ford i dieselversioner er afgjort ikke Fords egne motorer.

Teknikken i Seat og Skoda er garanteret hentet hos VW. Så er det jo ikke underligt at VW også har en finger med i spillet omkring design. "Noget for noget" så at sige.