/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Spartling, huller, døre
Fra : bhermann
Vist : 850 gange
100 point
Dato : 03-08-16 12:10

Skal i gang med at male de indvendige døre. De er helt almindelige 'pap' døre, som allerede er malet hvide. De har en del slagmærker - sådan nogle 1-5mm nogle, hvor malingen er slået af - hvad skal de spartles med, for at det holder?
Rosetterne omkring dørhåndtagene er skruet ind i med små skruer i 'pap' overfladen. De har været drejet en del gange gennem årene for at få ordentlig bid til skruerne. Hvad skal jeg fylde hullerne med, så jeg får noget nyt for skruerne at bide i?
Ja, jeg burde nok bare skifte dørene, men det er jeg ikke klar til, vil hellere arbejde lidt med det eksisterende

Kommentar
Fra : netop

Dato : 03-08-16 12:18

Du bør grundmale de steder hvor vil spartle for at sikre spartlingen holde.
Du kan så evt. bruge noget Træfiller, for jeg antager ikke det er rent pap dine døre...

http://www.jemogfix.dk/spartelmasse__1969

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-08-16 14:32

Jeg bruger altid denne, holder som bare pokker og så er der til flere år - kan bruges til alt:
http://www.harald-nyborg.dk/p2703/presto-polyesterspartel-2kg

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-08-16 20:58

Citat
Rosetterne omkring dørhåndtagene er skruet ind i med små skruer i 'pap' overfladen. De har været drejet en del gange gennem årene for at få ordentlig bid til skruerne. Hvad skal jeg fylde hullerne med, så jeg får noget nyt for skruerne at bide i?

Du kan blande savsmuld med træ-lim og "proppe" i hullerne, eller du kan komme træ-lim i hullerne og derefter tandstikkere af træ (jeg tænker, at tændstikker er lige tykke nok til de små huller), og bide det overflødige af med en skævbider.

Du kan sikkert også bruge træ-filler ell.l., som andre foreslår, men i de små huller mener jeg, at tandstikkerne er nemmere at styre, og få ind hvor de skal sidde.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-08-16 21:30

Har selv de ´papdøre´ og hvis jeg var dig, ville udskifte ´pappet´ med en tynd plade af krydsfiner.
Skal selv igang med et par af mine, da de også har fået buler/huller/tæsk, og ofre tid og maling på dem vil jeg ikke.
Citat
(jeg tænker, at tændstikker er lige tykke nok til de små huller), og bide det overflødige af med en skævbider.

God ide, da de rosetter sidder i noget ordenligt træ.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 03-08-16 23:47

Du kan trække en af låsekasserne ud og tjekke om der kan monteres nye dørgreb med gennemgående skruer, ved dørgrebet skal der være 2 huller i linje med taphullet og ved nøglehullet skal der være 2 huller lige under centrum
Nye låsekasser er ikke helt billige, på den anden side kunne det være rart med en udskiftning hvis det er en stor renovering, men du skal have en låsekasse med ind i et velassorteret byggemarked eller låsesmedsbutik da der er mange typer i dag med udsving i afstand til kant og palens placering, og så kan du få en moderne toiletlås istedet for det gamle skidt hvor den indvendige nøgle falder ud eller bliver væk
Man kan også købe uden nøglehul, men det vil være synd at bruge i gamle fyldningsdøre

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-08-16 00:10

Citat
God ide, da de rosetter sidder i noget ordenligt træ.

Gør de det?

Er det fordi, at man laver området ved dørhåndtaget mere solidt?

Jeg tror det er et års tid siden, jeg selv havde problemer med en løs roset, som jeg ikke kunne få til, at sidde fast. Jeg bor til leje, så der kom en tømrer for at sætte den fast.
Der gik et par dage, så var den løs igen.
Så kiggede jeg i min pose med div. genbrugs-skruer, og fandt en, der var ganske få mm længere, og den passede helt fint.
Jeg forventede ikke, at det ville holde, så jeg blev enig med mig selv om, at når den gik løs igen ville jeg bruge lim og tandstikkere.
Men den sidder stadig pænt, så jeg gemmer lim og tandstikkere til en anden gang.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-08-16 02:45

Citat
Er det fordi, at man laver området ved dørhåndtaget mere solidt?

Lås og nøgle/rosetter sidder godt i mit træ, men alligevel.
Mine døre er lavet af 2 lodrette og 3 tvær ´brædder´ 100X30mm beklædt med bløde masonit plader, og de holder ikke til meget, jeg faldt og slog hul i døren da jeg ville afbøde faldet med hænderne.

Men spørger´s døre kan jo være anderledes lavet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-08-16 08:03

Citat
Mine døre er lavet af 2 lodrette og 3 tvær ´brædder´ 100X30mm beklædt med bløde masonit plader

Det stik modsatte af en branddør, har du fundet det dårligste hus på Lolland som ikke er renoveret siden 1928 ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-08-16 08:54

Det er så svært at totalskifte pladerne på en rigtig papdør ,at det vil være nemmere og billigere at købe en ny dør.
Inden du spartler skal du sørge for at pladen er ren og også madsleben på stedet. Det er for at spartelen skal sidde fast i længden

Papdøren er lavet på en fabrik ,hvor man bruger en limpresse med plane metalstykker større end døren . Der læggeg en tynd ramme af træ i kanten. I midten noget papflet ( mest luft) ot på begge sider en tynd træfiberplade, evt med finer.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 05-08-16 06:02

Når du har rengjort/skuret døre med f.eks.grundrens

Er det vigtigt - for endelige resultat - at du giver dem et lag vedhæftnings grunder først.

Kom lidt acrylspartelmasse i de skruehuller - der er blevet for store.

Metal sårene ville jeg lade være, da det er svært at reparere skader - så beslag bliver pænere end med skade, ellers køb nye beslag.

Brug spartelmasse over ujævnheder, husk at fjerne overskydende, med våd svamp, straks (forsigtigt) og helt inden spartelmassen er hel tørt.

Kommentar
Fra : bhermann

Dato : 07-08-16 20:45

Tak for de mange indspark.

Jeg har haft lidt forsøg kørende med både plastisk træ og epoxy-filler til at fylde de gamle skrue huller. Epoxy filleren er klart stærkest, men når man har skruet i den én gang, så bliver den hurtig slap. Plastisk træ er for porøs, synes jeg.

Men så begyndte jeg at tænke lidt. Nye dørgreb kommer med sådan nogle sæt af cylinderskruer og hylstermøtrikker, så man kan skrue greb+roset fast fra begge sider af døren uden at skulle i clinch med træet. Men det virker kun, hvis låse kassetten er forberedt for det - det er de nye - men ikke mine fra 1958 Så jeg skilte kassetten ad - ud sprang fjedre og dimser - jeg fik det samlet igen og fandt to steder, hvor det var muligt at bore to huller igennem kassetten, hvor cylinderskruerne kunne komme igennem uden at ødelægge lås/pal funktionen. Efter lidt justering frem og tilbage kom det til at virke. Cylinderskruer/hylstermøtrikker til mine nye dørgreb viste sig at passe til 40mm tykke døre - mine er 35mm - så jeg måtte ud og finde nogle maskin skruer i den rigtige længde.

Håber det giver nogenlunde mening.

Alt i alt har det jo været en tåbelig ørkenvandring, og jeg skulle have købt nye døre - men det var alligevel lidt sjovt

Godkendelse af svar
Fra : bhermann

Dato : 21-08-16 21:43

Tak for svaret LuffeA.