/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / DOS / Spørgsmål
10  Dark_Magi.. 230
installere en tom harddisk
Fra : johnnyBP
Vist : 296 gange
20 point
Dato : 31-07-16 11:10

Jeg vil skifte min gamle harddisk i min dosmaskine.
Jeg har dos 6.22 upgrade diske, men de kræver at der er et eksisterende system.
Jeg har alle filerne IO.SYS, MSDOS.SYS og command com samt alle de andre dos filer downloaded fra internettet, men hvordan overfører jeg IO.sys og MSDOS.SYS, så de ligger rigtigt?
Jeg har startdiske lavet i både XP og Win 98, og kan lave den ny harddisken til en system disk med disse, men dos versionen bliver forkert, så min dos 6.22 upgrade vil ikke installere.
Jeg har tidligere først installeret dos3.3 fra 5 1/4 " floppy og derefter upgraderet til 6.22, men min dos3.3 disk er blevet for gammel og kan ikke længere læses.

Og nej - jeg smider den ikke ud - Jeg bruger den meget til andre programmer som kun kan køre på en sløv dos maskine.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 31-07-16 11:25

Du kan ikke bare kopiere filerne.

Husker tydeligt problematikken.
Upgraderings disketterne leder efter nogle bestemte filer på disken.
For at "snyde" installatiolnen skal du flytte kopiere alle en del filer over på harddisken (tag bare alle filerne)
Filerne er pakket, der for har de xx_ som efternavn, de skal pakkes ud med Dos programmet.

Det er en rigtig hyggelig opgave.

Har du brug for "orginal" Dos 6.22 installations diske, siger du bare til.

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 31-07-16 11:40

TIL TIL TIL
Dem vil jeg meget gerne have - Hvordan og hvad skal de koste?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 31-07-16 11:44

De ligger som *.img filer.

Vil anbefale at bruge MagicISO eller lign program, da du skal have lagt *.img filen på en floppy diskette.
Går ud fra at du har floppy disk i den maskine som du er igang med at lege med.

Du kan hente filerne her, samt info hvordan du evt. gør for at får det til at køre.

https://www.kirsle.net/msdos

DOS 6.22 er bare for hyggeligt.

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 31-07-16 11:52

ok men hvis jeg kan "snude vil jeg prove det. Hvordan pakkes de ud ? skal .ex_ bare rettes til .EXE ?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 31-07-16 11:59

Du skal bruge et program som hedder "unpacker", det ligger selvfølgelig på dos disketten.

I virkeligheden er det kun 6-9 filer du skal have pakket ud, det skal ber være det rigtige. Kan huske tilbage for 25 år siden, lavede jeg en start diskette hvor de filer allerede var på.
Kan ikke huske om de faktisk også skal ligge i rigtige biblioteker.

God fornøjelse.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-07-16 12:19
Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 31-07-16 15:29

Hvad er problemet, sæt den nye hardisk i som 2. disk
Så start som normalt via gammel disk
start FDISK og skift til 2. disk
Opret ny primar partion og gør den aktiv
genstart
du har nu et drev D: (eller e, f, g,.....)
hvis du skriver "dir d:" og den siger disken er ikke formateret, så er det det nye drev
Format d: /s
vil formattere drevet og overfører grund DOS boot filerne
derefter xcopy C:\*.* D:\ /s/a
overskriv ingen filer
sluk maskinen og tag gammel disk ud, og sæt den nye som 1 drev.
start og du kører nu alt det gamle på den nye disk.

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 31-07-16 18:12

Ja den kender jeg - men jeg vil have lagt dos 6.22 på den, og det kan jeg ikke når der ligger et nyere system (win 98) på den.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-08-16 06:51
Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 01-08-16 12:31

ok Johnny så du har ikke en gammel DOS maskine, du har en gammel maskine du vil ha slettet alt og lagt DOS 6.22 på.

Både Molokyle og Thulin har henvist til hvor du henter forskellige DOS boot disks
ISO hvis du vil lave CD bootdisk, EXE eller IMG hvis du vil lave floppydisks.
ISO brænds til CD med et brænder program eks. IMGBURN
IMG filer overføres til floppydisk via MagicISO/PowerISO/WinImage/....
EXE filer indeholder tit overføring programmet direkte, og skal bare startes, og vælges hvilket floppydrev den skal skrive til.

Derefter er det jo bare at Boote på denne bootdisk, format C: /S og kopier DOS filerne over.
Eller lave DOS 3.3 bootdisk, og efter format c: /s, kan du så bruge dine 6.22 opgraderings disketter til at installere 6.22

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-08-16 14:41

Citat
ok Johnny så du har ikke en gammel DOS maskine, du har en gammel maskine du vil ha slettet alt og lagt DOS 6.22 på.

Var der ikke noget med (i gamle dage) at havde der der været et nyere system på PC, da det var registreret i selve Bios (ikke harddisk) og man kunne derfor ikke lægge ældre systemer ind.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-08-16 21:21

Lyt til JegErHer -> http://www.kandu.dk/spg176599.aspx#2019037
</MOLOKYLE>