/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Andet udvikling / Spørgsmål
10  pallebhan.. 320
Pic 16C84 eller 16F84
Fra : johnnyBP
Vist : 146 gange
25 point
Dato : 30-07-16 16:09

Jeg har læst at Pic16C84 eller 16F84 er næsten ens. Jeg har en del 16C84, men mangler en compiler (helst basic) og assembler. Man kan finde begge dele på nettet til 16F84, men jeg kan ikke finde nogen til C84.
Kan værktøjet til F84 bruges til C84, og kan min programmer picstart 16b1 programmere filen skrevet til F84.
Er der nogen programmer der ellers kan anbefales at downloade?
(jeg er blevet pensionist og genoptager en gammel hobby - Det er 20 år siden jeg sidst legede med pic kredse, så der er meget at genopfriske)

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 30-07-16 18:45

MPlab IDE fra microchip klare de fleste Pic'er (bruger den selv)

Der findes masser af ting på nettet der kan klare de 2 kredse, du efterspørger. Husk 16F84 og 16C84 er udgået (gamle), så du skulle nok overveje at vælge en mere moderne kreds som feks pic16F628A som svarer meget godt til 16F84A, men kan lidt mere, bla int. occilator.

Ellers kom tilbage

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 30-07-16 23:51

Jeg efterspørger ikke de 2 kredse. Jeg spørger om udstyret til 16F84 kan bruges til 16C84.
De værktøjer (assemblere) man kan få i dag kan oftest klare F84, men C84 er ikke på listen under understøttede kredse.
Som jeg nævnte er det fordi jeg har en del kredse 16C84, som jeg har brugt før og derfor er fortrolig med og hvis kredsen C84 er ligeglad med om koden er skrevet til en 16F84 og kan brændes med min gamle 16B1, kan jeg sagtens finde egnede programmeringsværktøjer. Det var faktisk det spørgsmålet gik på.
Det er ikke til kommerciel anvendelse, så det er helt underordnet om kredsen er udgået.
Jeg har før skrevet programmerne "i hånden" og assembleret dem med MPASM, der fulgte med Picstart, men det er et dos program som ikke vil køre under windows, så det ville jeg godt skifte til et mere moderne. Jeg har hentet MPlabX ide, og den ser tilforladelig ud og så vil en basic copiler også være fin.